• 0

Boeken belasting teruggave (VB)

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is er toch nogtoe geboekt in de administratie inzake de VPB? Staat er al een te ontvangen positie in de boeken per periode einde (waarschijnlijk jaareinde)?

Wat heb je zelf al bedacht, hoe zou de boeking er volgens jou mogelijk uitzien?

 

Als er al een positie staat per periode einde dan is het nu vrij simpel te boeken (balans/@balans boeking):

Debet Bank

Credit @Te ontvangen VBP

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie snelle antwoorden.

 

Er staat nog niets geboekt in de administratie. Aan periode afsluitingen doe ik niet. De BV is enigszins slapende.  Aangezien de VPB gewoon op de BV rekening is gestort telt deze  nu mee a bij de Liquide middelen.  Op WvR kan ik deze dan als inkomsten benoemen?  

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Gimmeshelter zei:

Er staat nog niets geboekt in de administratie. 

Maar je hebt wel W&V geboekt neem ik aan in het jaar? Zo ja, dan komt daar een VPB last uit. Dat bedrag is te betalen belasting over het boekjaar (verplichting).

Aan het einde van het boekjaar heb je blijkbaar meer betaald dan de verplichting groot was. Daarom is er een te vorderen VPB positie ontstaan, welke als het goed is op je balans per jaareinde staat. Klopt dit tot zover en is je administratie tot zover bijgewerkt? Zo nee, dan is het beste om dit alsnog te boeken.

 

De normale boekingsgang bij teruggave is als volgt:

1) de last van het jaar, als gevolg van de posten in je administratie

Debet (W&V) VPB last 80 (dit is het gevolg van je activiteiten)

Credit @ (Balans) Te betalen VPB 80

 

2) de betaalde VPB

Debet (Balans) Te betalen VPB 100

Credit @ (Balans) Bank 100

 

> Tot hier zou dit al in je admin verwerkt moeten zijn, nog voordat je de teruggave ontvangt. Vervolgens ontvang je de teruggaaf en boek je het volgende.

 

3) de definitieve teruggaaf van teveel betaalde BTW

Debet (Balans) Bank 20

Credit @ (Balans) te betalen VPB 20

 

Je kan dit niet als inkomsten boeken in de administratie, dan kom je het volgend jaar weer tegen als je de VPB aangifte doet, want het is geen bedrag dat in de winst- en verliesrekening thuis hoort maar een bedrag uit een balansrekening zoals je hierboven kan zien in stap 2) en 3).

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Gimmeshelter zei:

Sorry voor de wat late reactie.  Als ik het antwoord onder 3) begrijp hoef ik de daadwerkelijke kosten alleen op debet en credit zijde van de balans op te nemen. Dus niet als inkomsten op de WVR? 

Als het goed is heb je de kosten in de W&V geboekt (stap 1), in het vorige boekjaar (waarop de VPB betrekking heeft). Als je dat niet gedaan hebt, doe dat dan alsnog waardoor een balanspost ontstaat (stap 2). Vervolgens ontvang je de VPB terug en loopt de balanspost af (stap 3).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.