loading
Ga naar inhoud
netram
Verberg

Wel of geen BTW bij eigen bijdrage in bestelportaal

vraag

Beste mensen,

We zijn bezig met een bestelportaal waarbij personeel van een ziekenhuis dmv een "punten budget" wat zij jaarlijks krijgen aankopen kunnen doen in een afgesloten portaal.

 

In onderstaand geval is een punt 1 euro waard.

Na elke maand zal de verkoper een rapportage uitdraaien en maakt een factuur van de bedragen en gooit daar netjes de BTW op.

 

Senario A

Doktor koopt een werkschoen á 50 punten en heeft een budget van 50 punten -> niets aan de hand

 

Senario B

Doktor koopt een werkschoen á 80 punten en heeft een budget van 50 punten -> moet dus 30.- excl. BTW bijbetalen

 

Vraag 1 is:  moet er op het bedrag van senario B op de "30.-" BTW worden geheven naar de dokter? moet hij BTW afrekenen?

Vraag 2 is: moet de verkoper 1 factuur maken met daarop een melding "36.30 is reeds betaald door dokter" en het gehele bedrag op de nota melden.

of moet de verkoper alleen op de rekening vermelden het "ziekenhuis deel van de schoen, dus de 50 punten ofwel 50.- excl. BTW

 

 

Groet Netram

 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Klopt de verkoper maakt aan het eind van elke maand een rekening voor geleverde goederen. De vraag is:

 

Moeten we de "bijbetaling" van de dokter zien als een betaling aan het ziekenhuis, en krijgt het ziekenhuis de volledige rekening. (ziekenhuis is dan volledig eigenaar van de schoenen)

Of moet de dokter de 30.- betalen met daar boven op de BTW en wordt de dokter dan deels particulier eigenaar van een deel van de schoenen?

De verkoper stuurt dan alleen een nota voor het "ziekenhuis deel"  van de schoen waarmee met punten is betaald.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
12 minuten geleden, netram zei:

Moeten we de "bijbetaling" van de dokter zien als een betaling aan het ziekenhuis, en krijgt het ziekenhuis de volledige rekening. (ziekenhuis is dan volledig eigenaar van de schoenen)

Of moet de dokter de 30.- betalen met daar boven op de BTW en wordt de dokter dan deels particulier eigenaar van een deel van de schoenen?

Hoe moeten wij dit weten? Dit ligt toch aan de afspraken die je met het ziekenhuis maakt?

 

Jij hebt de afspraken gemaakt met het ziekenhuis over dat "punten budget". Daar zal dus ook het punt van wat te doen bij "boven budget" ter sprake gekomen zijn lijkt mij.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1
  • Waardeer dit antwoord

Je bent er een aardige spaghetti bal van aan het maken met voorbeelden incl en excl btw. wie mogelijk eigenaar wordt van welk deel van de schoenen..

 

terug naar de basis

- De schoenen kosten 80 + btw = 96,80

- Een ziekenhuis kan geen btw terugvragen want is zelf vrijgesteld van BTW.

- Als je aan een particulier levert MOETEN de prijzen incl btw worden aangeboden, je kunt de schoenen niet voor 80 punten/euro op de site zetten en na aftrek van 50 punten opeens met 36,30 ipv 30 euro op de proppen komen.. en dan ook btw bij die punten op gaan tellen.

 

Dan kom je op volgend scenario dat technisch gefaciliteerd moet worden.

 

Bestelling door Dokter

1. Dokter kiest een paar schoenen van 96,80 in het bestelportaal,

2a. Op het betaalscherm ziet hij dat hij nog 50 punten kleding budget heeft

2b. Dokter krijgt de keuze om 46,80 bij te betalen om de bestelling af te ronden of de bestelling te annuleren

3. Indien hij kiest voor betalen dan wordt de bestelling verwerkt en uitgeleverd aan de dokter

 

Verrekening met ziekenhuis.

1. Leverancier telt zijn nog te factureren puntenomzet op deze maand en komt uit op 50 punten.

2. Hij stuurt een factuur aan het ziekenhuis voor 50 euro incl btw (41,32 ex btw)

3. Ziekenhuis betaald 50 euro aan leverancier.

 

Eind resultaat van proces

1. Dokter heeft een paar schoenen van 96,80 ontvangen en 46,80 zelf betaald

2. Leverancier heeft 96,80 ontvangen: 46,80 direct ontvangen van dokter en 50 euro een maand later na facturatie aan het ziekenhuis.

(Eind van het kwartaal draagt hij 16,80 aan btw af.)

3. Ziekenhuis heeft 50 euro betaald en boekt 50 euro kledingvergoeding in zijn kosten.

 

Dat is hoe het procestechnisch loopt als scenario. in het portaal moet je niet onderweg met btw gaan klooien dat gaat geheid fout.

En wie eigenaar wordt van de schoenen is tussen de dokter en het ziekenhuis.. en volstrekt irrelevant voor het bestel proces

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
7 minuten geleden, Roel J zei:

Dan kom je op volgend scenario

Dat is één van de scenario's. Er zijn nog legio andere scenario's te bedenken. Ook afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn. Maar daar hebben we veel te weinig informatie over gekregen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er is 1 lid online en 90 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké