• 0

Auto etiketteren

(aangepast)

Beste forumleden,

 

Ik ben de eigenaar van een groeiende webshop en wil graag mijn eerste auto gaan financial leasen. Ik ben vandaag bij de dealer geweest en die vertelde mij dat ondernemers met een eenmanszaak wel eens de auto op de zaak kopen (voor de OB en niet voor de IB) en de btw op de auto terugkrijgen, maar vervolgens geen bijtelling hoeven te betalen. Ik ben het even nagegaan en dit blijkt 'etiketteren' te zijn.

 

Ik rijd sowieso meer dan 500km per jaar privé, hoeveel ik er precies rijd maakt schijnbaar niet uit ivm keuzevermogen, zolang je maar 500km per jaar zakelijk rijdt. Mijn vraag is, is het dan gunstig om de auto te etiketteren en klopt het dat ik dan ook geen bijtelling betaal? Ik lees op internet dat als je geen registratie bijhoudt, er een correctie geldt van 25% per jaar. Ik moet dan aan het einde van het jaar 25% van de teruggekregen btw bij de OB aangiftes terug betalen. Dat lijkt mij op eerste oog gunstig, maar ik heb het gevoel dat ik hier iets mis. Het lijkt nu wel een 'no brainer' maar dat lijkt me niet kloppen.

 

Ik begrijp dat dit waarschijnlijk per situatie verschilt maar de hoofdvragen kunnen zo wellicht al beantwoord worden. Als iemand aan zou kunnen geven welke informatie benodigd is om te kijken of het ook gunstig is in mijn geval zou ik dat enorm waarderen.

 

Alvast hartelijk dank!

aangepast door jmsjms
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet sowieso de auto zakelijk of privé etiketten, voor zowel de inkomstenbelasting als de omzetbelasting. Etiketteren is niets anders dan een virtueel etiket plakken op de auto. Maar dan moet je nog wel weten welk etiket: zakelijk of privé. En voor beide belastingsoorten moet je die keus separaat maken en die keus hoeft niet hetzelfde te zijn.

 

Voor de inkomstenbelasting

Minder dan 500 km privé: verplicht zakelijk etiketteren

Meer dan 500 km privé: keuze tussen zakelijk en privé etiketteren

 

Kies je voor zakelijk etiketteren, dan komt de auto op de balans te staan en moet je daar op afschrijven. En je moet bijtelling over je privégebruik betalen.

 

Kies je voor privé etiketten, dan is de auto niet van de zaak, maar mag je wel 19 cent per km belastingvrij vergoeden voor zakelijke kilometers.

 

Let op: zakelijke kilometers zijn in de inkomstenbelasting zakelijke kilometers inclusief woonwerkkilometers.

 

Voor de omzetbelasting

0 km privé: verplicht zakelijk etiketteren

0 km zakelijk: verplicht privé etiketteren

Anders: keuze tussen zakelijk en privé etiketteren

 

Kies je voor zakelijk etiketteren, dan kun je de BTW over de aanschaf, onderhoud, brandstof, etc terugvragen. Je moet dan wel aan het eind van het jaar corrigeren voor het privégebruik. Dat kan middels een percentage (als je geen kilometerstanden bijhoudt) of anders naar rato.

 

Let op: zakelijke kilometers zijn in de omzetbelasting enkel zakelijke kilometers, dus exclusief woonwerkkilometers.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie prinsrachid. Het is dus wel zo 'gunstig' als ik dacht. 


Wat mij niet helemaal helder is; de btw die ik over de aanschaf terug krijg is natuurlijk het hoogste bedrag. Hoe betaal ik die correctie van 25% terug in een financial lease van 5 jaar? In voorbeeld, als de BTW op de auto €6000 is, is de volgende berekening dan correct?:

 

6000 : 5 jaar lease = 1200 per jaar. Hiervan betaal ik per jaar 25% correctie terug = €300 per jaar, dus in totaal betaal ik €1500 correctie terug in 5 jaar (25%)?

Link naar reactie
  • 0

@Roel J Dank voor je reactie. Ik begrijp dat het geen bijtelling is. 

 

In dit artikel https://zzpservicedesk.nl/bespaartip-koop-auto-prive-boek-m-zakelijk/ lees ik: 

 

Om de keuze bij de fiscus hard te kunnen maken, vereist het wel een kilometeradministratie voor de zakelijke ritten. Dat hoeft volgens Rolleman niet tot in detail precies te worden bijgehouden wanneer je gebruik maakt van de 500-kilometer ‘nultarief’ regeling in de bijtelling. Het gaat er immers alleen om dat je hard kunt maken welk deel van de totaal gemaakte kilometers zakelijk is.

 

Dat zegt namelijk hoeveel kilometers je tegen 19 cent kunt aftrekken én hoeveel BTW aftrekbaar is. De zakelijke BTW krijg je terug, het prive´deel van de BTW niet. “Alternatief is dat je kiest voor volledige BTW-aftrek, gevolgd door een jaarlijkse afdracht op basis van een forfait van 2,7 procent van de catalogusprijs van de auto.”

 

Als ik het goed begrijp heb je dus de keuze tussen 500-kilometer 'nultarief' regeling OF alle BTW aftrekken en dus geen correctie, maar dan wel jaarlijks 2,7% van de catalogusprijs betalen? Dus: of ik moet 25% BTW terug betalen aan het einde van het jaar of ik moet 2,7% van de catalogusprijs betalen aan het einde van het jaar?

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, jmsjms zei:

Dus: of ik moet 25% BTW terug betalen aan het einde van het jaar of ik moet 2,7% van de catalogusprijs betalen aan het einde van het jaar?

 

Nee, vergeet die 25% ik zie echt niet waar je die vandaan haalt

 

Het is

Of 2,7% corrigeren als je geen verhouding weet.

 

OF corrigeren op basis van verhouding werkelijk gereden kilometers.

Sommige sites (en boekhouders) stellen dan dat je een volledige kilometeradministratie moet bijhouden om die verhouding aan te bewijzen.

 

Anderen stellen dat het voldoende is om alleen je zakelijke kilometers bij te houden / te registeren voor de 19ct aftrek en dat je bijv met de kilometerstanden op de jaarlijkse onderhoud factuur het totaal aantal km per jaar weet en samen dan simpel kan bepalen wat er werkelijk prive gereden is.

Bij deze methode komt er dan een bepaald percentage uit dat je moet corrigeren op de BTW. maar dat is niet standaard 25% dat kan ook 7% of 88% procent zijn als je toch wat minder zakelijk blijkt te rijden als je dacht..

 

Ik vind beide methode best en de belastingdienst ook..
Als je een app of GPS in de auto hebt die de rittenadministratie kan bijhouden kom je vanzelfop de eerste methode omdat je voor elke rit aangeeft of die zakelijk is of prive.

 

Als je wat meer lowtech gaat en alleen bijhoud hoeveel km je naar welke klant rijd dan gebruik je de tweede methode waarbij je de begin en eindstand van een jaar bepaald of afleid van andere bronnen zoals je onderhoudsfactuur van de garage..

Link naar reactie
  • 0

Lees mijn oorspronkelijke bericht nog eens. Je maakt voor de inkomstenbelasting en de omzetbelasting een eigenstandige keus, voor zover je keus hebt.

 

Bijtelling in de inkomstenbelasting en correctie in de omzetbelasting staan compleet los van elkaar. En zijn alleen van toepassing als je de auto privé etiketteert.

 

Dus vraag 1: hoeveel km privé rijdt je (exclusief woonwerk)? Hoe etiketteer je de auto voor de inkomstenbelasting? Privé? Dan 22% bijtelling.

 

Vraag 2: hoeveel km privé rijdt je (inclusief woonwerk)? Hoe etiketteer je de auto voor de omzetbelasting? Privé? Dan 2,7% correctie op alle afgetrokken BTW.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Roel J prinsrachid Dank voor jullie reactie, ik denk dat ik het nu helder heb.

 

Ik zou de auto voor de inkomstenbelasting privé etiketteren.

Ik zou de auto voor de omzetbelasting zakelijk etiketteren.

 

Als ik het goed begrijp corrigeer ik dan de teruggekregen BTW: OF met 2,7% van de cataloguswaarde per jaar (te betalen bij laatste aangifte) OF ik houd een (sluitende?) kilometerregistratie bij en moet dan, wanneer ik bijvoorbeeld 50% zakelijk heb gereden en 50% privé, 50% van de teruggekregen BTW in de laatste aangifte 'terugbetalen'. Klopt het dan zo?

aangepast door jmsjms
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, jmsjms zei:

bijvoorbeeld 50% zakelijk heb gereden en 50% privé, 50% van de teruggekregen BTW in de laatste aangifte 'terugbetalen'. Klopt het dan zo?


als je niet kiest voor forfait dan smeer je voorbelasting over aanschaf over 5 jaar uit.
Dus in jouw voorbeeld is de privé correctie in de laatste aangifte 50% van 1/5 van de btw bij aanschaf + 50% van btw op brandstof en onderhoud. 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, jmsjms zei:

Ik zou de auto voor de inkomstenbelasting privé etiketteren.

Ik zou de auto voor de omzetbelasting zakelijk etiketteren.

 

Als ik het goed begrijp corrigeer ik dan de teruggekregen BTW: OF met 2,7% van de cataloguswaarde per jaar (te betalen bij laatste aangifte) OF ik houd een (sluitende?) kilometerregistratie bij en moet dan, wanneer ik bijvoorbeeld 50% zakelijk heb gereden en 50% privé, 50% van de teruggekregen BTW in de laatste aangifte 'terugbetalen'. Klopt het dan zo?

 

Ja, let alleen wel op het verschil in behandeling van de zakelijke kilometers.

Als je de auto voor de inkomstenbelasting privé etiketteert, mag je dus wel 19 cent per zakelijke kilometers én je woonwerkkilometers van de winst aftrekken. Als je de auto voor de omzetbelasting zakelijk etiketteert én een kilometerregistratie bijhoudt, moet je daarvoor naar de puur zakelijke kilometers kijken, dus zonder woonwerkkilometers. Het kan dus zijn dat je in de inkomstenbelasting over méér kilometers een belastingvrij kilometervergoeding mag geven dan je in de omzetbelasting mag aftrekken.

Stel dat je 10.000 kilometer rijdt in een jaar, dan moet je privé, woonwerk, en zakelijk apart bijhouden. Stel dat je 5.000 kilometer privé rijdt, 3.000 kilometer woonwerk en 2.000 kilometer zakelijk. Dan mag je dus 5.000 kilometer maal 19 cent belastingvrij aan jezelf vergoeden voor het zakelijk gebruik van je privé-auto (voor de inkomstenbelasting). Maar in de omzetbelasting was dan slechts 3.000 kilometer zakelijk, dus moet je maar liefst 80% ipv 50% van de btw corrigeren in de laatste aangifte (plus 20% van de aanschaf-btw, zoals Paul al aangaf).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.