• 0

Directeur of langzaam aandelen opbouwen

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd lezende op dit forum maar zit nu toch met een brandende vraag.
Ik ben al een aantal jaar werkzaam bij een bedrijf waarvan de eigenaar is overleden en de familie nu eigenaar is geworden.
Familie is echter niet actief in het bedrijf en zei willen en hebben mij nodig voor dit bedrijf.
De geschatte waarde is 1.8miljoen en de jaarlijkse nettowinst is zo'n 200.000.

Nu staan zei open voor een overname echter heb ik geen 1.8 miljoen of een fractie daarvan.

Ik weet niet wat in dit geval verstandiger is. Kiezen voor directeur met winstuitkering of kiezen voor directeur en aandelen kopen met de winstuitkering.
Doordat ik dan begin met zeer weinig aandelen zal ik de eerste 5-8 jaar weinig hieruit halen en al het dividend en de winstuitkering steeds moeten investeren in de aandelen.

Ook is er denk ik de mogelijkheid om een deel van de aandelen te kopen met een terugwerkende lening. Denk hierbij aan 10%. Is dit een beter idee? Ik ben helaas fiscaal hierin minder onderlegd.

Ik hoop dat jullie mij hierin verder kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
15 uur geleden, PietBak zei:

De geschatte waarde is 1.8miljoen en de jaarlijkse nettowinst is zo'n 200.000.
Nu staan zei open voor een overname echter heb ik geen 1.8 miljoen of een fractie daarvan.

Aan een schatting heb je niets.

Eerst maar eens met de accountant om tafel om te bepalen wat de boekwaarde en marktwaarde van de onderneming is en hoe de orderportefeuille voor de komende jaren  er uit ziet.

 

Wat is de bruto-omzet ?

 

15 uur geleden, PietBak zei:

Ik weet niet wat in dit geval verstandiger is. Kiezen voor directeur met winstuitkering of kiezen voor directeur en aandelen kopen met de winstuitkering.
Doordat ik dan begin met zeer weinig aandelen zal ik de eerste 5-8 jaar weinig hieruit halen en al het dividend en de winstuitkering steeds moeten investeren in de aandelen.

Valt er wel iets te kiezen ?

Hoe lang willen de huidige eigenaren wachten met de volledige verkoop ?


 

15 uur geleden, PietBak zei:

Ook is er denk ik de mogelijkheid om een deel van de aandelen te kopen met een terugwerkende lening. Denk hierbij aan 10%. Is dit een beter idee? Ik ben helaas fiscaal hierin minder onderlegd.

Denken is weer zoiets vluchtigs. Het is nog maar de vraag of andere geinteresseerden daarmee akkoord gaan.

 

Een ander iets is waar je rekening moet houden ...

Ben je er niet aleen financieel maar ook fysiek capabel genoeg voor ?

Willen is iets anders dan kunnen ...

 Wat voor functie vervul je nu uit binnen deze onderneming ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, PietBak zei:

De geschatte waarde is 1.8 miljoen en de jaarlijkse nettowinst is zo'n 200.000.

 

Als je die winst de komende jaren zeker zal halen, is de waarde hoger. Maar niks is zeker. Dus de waarde is wat de gek betaalt. 

 

Zijn er mogelijke andere kopers? Wat betalen die voor een lopend bedrijf met directeur, en wat is het waard zonder directeur? Het verschil dat is jouw waarde. Die hoef jij zelf niet te betalen. Dus als je het zelf wil kopen, zal je de familie moeten overtuigen van jouw waarde en vervolgens van het bod dat je wil doen.

 

Geld voor dat bod kun je lenen bij 1) de familie zelf, 2) een investeringsmaatschappij of de bank of 3) andere derden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Buiten het terechte  vraagstuk van de waardering, zou een overname met behulp van private equity (PE) ook een oplossing kunnen zijn (MBI-situatie). Dit voorkomt op termijn waarschijnlijk drama met de familie.

Hierbij zou bijv. een private equity partij 90% kopen en jij 10% (al dan niet middels een onderhandse lening van de verkopers).

Met een PE kan je goede afspraken maken over mogelijkheden om in de toekomst het belang te vergroten of verkleinen. Hoe interessant dit is ligt wel aan de sector waarin de organisatie actief is, in combinatie met het trackrecord van zowel jou als de organisatie

Link naar reactie
  • 0

Eerst even een vraag wat je bedoelt met een terugwerkende lening?

 

De belangrijkste tip is om niet meteen in het fiscale spinneweb te springen maar vooral eerst aan beide kanten te bepalen wat de (persoonlijke) doelen zijn voor de komende zeg 5 jaar. Daarna ga je kijken hoe je dat plaatje kan vervullen en waar compromissen nodig zijn om het te kunnen financieren en de fiscale consequenties.

 

Voor jou situatie is belangrijk: Wat is jou ambitie? Als financiering niet het struikelblok is neem je dan sowieso het bedrijf over of twijfel je daar ook nog over of dat bij je past?

 

Bij een familiebedrijf hoeft financiering van jou ambitie niet zo'n groot probleem te zijn. Vooral als de familie graag ziet dat het levenswerk van de overleden eigenaar kan voortbestaan.

Bij vrijwel elk familiebedrijf heeft een  goed verzorgde partner (qua financiele zekerheid) van de overleden eigenaar de hoogste prioriteit. En mocht die nog niet via lijfrentes of andere pensioenvoorzieningen in prive geregeld zijn dan zal dat dus de boventoon voeren in de wensen en de keuzes van de familie. Als je kan zorgen dat dat geregeld is dan is er daarna vaak wel ruimte om het bedrijf langzaam over te dragen aan jou ipv snel te verkopen aan een derde..

 

Als ieders doelen en wensen duidelijk zijn komen ook de best passende scenario's vanzelf bovendrijven

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.