• 0

Help, ben ik een ondernemer??

Ik hoop door mijn vraag hier te stellen op forum, dat ik een vliegende start kan krijgen in de juiste stappen die ik misschien moet gaan zetten.

 

De vragen waar ik mee geholpen wil worden zijn:

-          Moet ik belasting afdragen?

-          Wat ben ik?

-            Een particulier die een centje bij verdient?

-            Een ondernemen?

-            Een resultaatgenieter?

-            Indien een ondernemer, welke rechtsvorm moet ik dan worden?

-            Indien ik belasting moet betalen hoeveel is dat?

 

Woord vooraf. Ik heb geen enkel verstand van belastingen en ga zo goed mogelijk omschrijven wat ik doe.

Op een internationale veilingsite koop ik items. De prijs staat vooraf dus nooit vast. Ik betaal dus het item en de verzendkosten naar Nederland.

De items komen binnen en ik geef de items een upgrade. Hiervoor koop ik wat kleine materialen in.

De items bied ik vervolgens aan op een andere veilingsite en worden daarop verkocht (wereldwijd) voor een prijs die ik niet van te voren weet, maar ten allen tijde met winst.

Hoe meer items ik dus aanbied des te hoger is mijn winst. De ene maand is het een paar honderd euro, de laatste 2 maanden heb ik er meerdere aangeboden en was de winst ongeveer 1000 euro per maand.

 

Resume:

Inkoop: Item en verzendkosten

Verkoop: Item, klein materiaal, verzendkosten

Investering: printer, lamineer apparaat, zaagmachine, boormachine, gereedschapjes.

 

Voorbeeld: Ik koop een item voor 20 euro, betaal 10 euro verzendkosten, gebruik 10 euro aan klein materiaal. Totale inkoop 40 euro.

Ik verkoop het item voor 120 euro, betaal 10 euro verzendkosten, betaal 12 euro commissie.

Winst is dus 120 euro – 20 euro inkoop item – 10 euro verzendkosten – 10 euro klein materiaal – 10 verzendkosten – 12 euro commissie = 68 euro

 

Hoop dat er wat forumleden zijn die mij kunnen adviseren hierin?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

 

Ik raad je aan het als ondernemer (zzp-er) uit te voeren en gebruik te maken van de Kleine Ondernemersregeling.

 

Je geeft aan altijd winst te maken, maar items kunnen ook onverkoopbaar blijken of stukgaan in het proces. In dit geval moet je het vernietigen of voor veel minder verkopen. Dan is er wel sprake van verlies.

 

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Lexies zei:

De vragen waar ik mee geholpen wil worden zijn:

-          Moet ik belasting afdragen?

 

Tuurlijk, alleen ademhalen en mooi weer worden niet belast, al het andere wel :winking-face:

 

Quote

-          Wat ben ik?

-            Een particulier die een centje bij verdient?

-            Een ondernemen?

-            Een resultaatgenieter?

Met 1000 euro winst of misschien 500 winst gemiddeld ben je geen particulier met hobby die soms wat overhoud (wat dan meestal wel kan zonder belasting te betalen), Je moet de inkomsten dus minimaal als resultaatgenieter aangeven.

Of je ook kan kwalificeren als ondernemer voor de inkomstenbelasting kun je bekijken door de ondernemerscheck in te vullen via onderstaande link.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting

 

Quote

-            Indien een ondernemer, welke rechtsvorm moet ik dan worden?

 

Meest waarschijnlijk een eenmanszaak

 

Quote

-            Indien ik belasting moet betalen hoeveel is dat?

 

Zolang je verzamelinkomen (loondienst inkomsten + winst) onder de ca 70.000 euro blijven is dat ca 37% Als je verzamelinkomen onder de 40.000 euro blijft wordt dat percentage snel lager zal  de totale belastingdruk 20-25% uitkomen.

via de site bereken het kun je zelf ook wat scenario's doorrekenen
https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/index.html

 

 

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, vloerengilde zei:

volgens mij is er als particulier ook gewoon een mogelijkheid om in de aangifte een vakje inkomsten overige werkzaamheden aan te vinken,

 

Klopt dat heet ook wel resultaatgenieter :)

 

Daaronder zit de hobbiest bijvoorbeeld mensen die graag breien of haken maar ook een kleine website of facebook danwel instagram groep hebben waar ze hun creaties verkopen of op bestelling maken.

Maar de opbrengsten daarvan zijn net genoeg om de materialen van te kopen.. die mensen hebben dus wel omzet maar geen winst en zijn daardoor ook geen resultaatgenieter want als er een keer 100 of 200 euro overschiet in een jaar hoeft dat niet meteen als inkomsten uit overig werk opgegeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.