• 0

Activa/passiva overeenkomst

Goededag, Ik wil een activa/passiva transactie doen terzake de overname van een tijdschrift (maandblad):

 

De balans van de verkopende partij:

* Inventaris, voorraad, debiteuren en (eventueel) een banksaldo

* Daarnaast is administratief een behoorlijke post / verplichting "vooruitgefactureerde omzet". Dit betreft facturatie van abonnementen voor een heel jaar (waarvan iedere maand 1/12 steeds vrijvalt en weer wordt opgeboekt met nieuwe abonnementsfacturen. 

 

Activa/passiva (op basis van balans verkoper)

Inventaris   10

Voorraad    20

Debiteuren 20

Bank             20 

Vooruitgefact.  -100

Saldo          -30 (passiva > activa)

 

Ik kan het hele stuk overnemen voor 20 (exclusief bankrekening). Hiervoor zijn mijn afwegingen:

* De vooruitgefactureerde omzet is al door verkoper gefactureerd (hier geldt eigenlijk alleen een leververplichting, dus die kan ik naar beneden bijstellen met 70)

* De voorraad is m.i. (maar) 10 waard

* De debiteuren zijn 10 waard (rest oninbaar)

* Goodwill is m.i. nihil maar moet zelf worden opgebouwd door het blad nieuw leven in te blazen.

 

De vraag is:

Kan ik als koper van de boekwaardes van de verkopen partij afwijken en aanpassen naar de werkelijke waarde? Voor een banksaldo is dat gelijk, maar overige posten zijn m.i. wel logisch. Anders zou ik bijvoorbeeld in het eerste jaar de vrijval van de omzet direct als winst moeten presenteren (en dus belasting over betalen). Ik neem eigenlijk de leververplichting over en niet zozeer de vooruitgefactreerde omzet.

 

Dank!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag,

 

Op basis waarvan wil je de vooruitgefactureerde omzet naar beneden aanpassen? Dit is toch een gegeven (feit).  Zeker in het geval van abonnementen e.d.

 

Onder bepaalde voorwaarden mag je debiteuren afboeken https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_door_oninbare_vorderingen#:~:text=Als u een factuur stuurt,uw vordering (gedeeltelijk) oninbaar.&text=U kunt deze btw dan terugvragen.

 

Kijk hier even goed na want deze voorwaarden zijn van toepassing voor het terugvorderen van btw.

 

Voorraad mag je herwaarderen, maar dat moet natuurlijk wel gegrond zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die vooruit gefactureerde omzet kan niet verlaagd worden want als je niet levert moet je 100 terug betalen. Het is een harde verplichting tegenover derden en daarvan mag je niet afwaarderen. Behalve dan vrij laten vallen per maand in de (gerealiseerde) omzet

Als die vooruit gefactureerde omzet over die abonnementen gaat dan zullen daar in de respectievelijke maanden prodcutie en verspreidingskosten tegenover staan.

kennelijk denk jij dat de kosten gekoppeld aan de leververplichting ongeveer 30 zullen zijn en dat betekent dat je ook daadwerkelijk 70 marge maakt

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Productie en verspreidingskosten: helemaal mee eens. Dat is mijn inziens de verplichting die ik overneem (30 dus). Dat het boekhoudkundig zo zit dat omzet pas gerealiseerd wordt bij verrichtte prestatie kan ik helemaal volgen overigens.

Ik snap ook dat het allemaal timing is, want afwaarden van 100 (vooruitgefactureerd) naar 30 (leveringsverplichting) verlaagt alleen de goodwill. Het gaat me voornamelijk om het feit dat de goodwill in 10 jaar een afschrijvingslast is en de vooruitgefactureerde omzet in 1 jaar wordt gerealiseerd. Derhalve de gedachte "wat neem ik over en welke waarde/verplichting vertegenwoordigd het nou". Net zoals we onderhandelen over de boekwaarde MVA/voorraad ten opzicht van de overnamewaarde.

 

Voor de verkopende partij maakt het volgens mij niets uit.....Die realisatie blijft staan.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, webshop02 zei:

Ik kan het hele stuk overnemen voor 20 (exclusief bankrekening).

Hoezo geen goodwill?

 

Zijn saldo is zonder bankrekening -50 en jij betaald er 20 voor. Dat is dus 70 boven de actuele waarde (en wat hij dus al uit de zaak getrokken heeft met betrekking tot die vooruitgefactureerde bedragen).

 

Jij denkt voor 20 alleen inventaris/voorraad over te nemen maar stilletjes krijg je er ook nog even 100 leveringsplicht bij.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Mijn leveringsplicht is toch 30K (mijn kostprijs), geen 100K? Dat het boekhoudkundig bij de verkoper "vooruitgefactureerde omzet" is volgens de regeltjes, helemaal mee eens!

Als ik zou stoppen, heb ik "gewoon" een leveringsverplichting van 30K (als ik al zou drukken en niet gewoon een "mailversie maak)", maar om nou 100K omzet te verantwoorden (die ik niet binnen ga krijgen is wat overdreven) toch? Of laat ik hieraan de goodwill in 1 keer tegen vrijvallen?

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, webshop02 zei:

maar om nou 100K omzet te verantwoorden (die ik niet binnen ga krijgen is wat overdreven) toch?

Je hebt geen keuze. De vorige eigenaar verkoopt deze omzet n.l. mee. Hij betaald er dus geen IB of VPB over. Iemand zal dus over die 100 af moeten rekenen (en dat ben jij omdat hij die omzet meekoopt). De eigenaar heeft het leuk geregeld dat hij dat geld in eigen zak stopt.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Mogelijk biedt het (al dan niet tijdelijk) 'digitaal gaan' van dit maandblad of tijdschrift een oplossing?

 

Voor de vooruit gefactureerde omzet moet jij ongetwijfeld ook nog productie- en verspreidingskosten maken!?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.