• 0

VOF opheffen / uittreden - waardebepaling

(aangepast)

Beste allen!

Allereerst, let niet op mijn naam, dit is een oud account uit de tijd dat ik student was.
Hieronder een wat lange schets van de situatie, onderin staat de feitelijke vraag.

Situatie:
Ik heb samen met mijn compagnon een VOF waarmee we tweedehands auto’s in- en verkochten. Gestart eind 2015, officieel gemaakt op 1 januari 2016 bij de KvK. Geen vennootschapsovereenkomst, natuurlijk stom achteraf. Alles is 50/50 verdeeld al die jaren, hij investeerde vanaf het begin, ik deed de meest verscheidene werkzaamheden en hij liet mij vooral de zaak runnen.
Hij maakte niet persé minder uren dan mij, maar hij deed meer praktische zaken (transport van auto’s, klanten ontvangen, etc).
Dat was allemaal prima, nooit een issue geweest.

Hij had naast onze onderneming nog een bedrijf wat voor hem zijn primaire inkomsten zijn. Ik was daarnaast nog student, wat logischerwijs op een lager pitje kwam te staan. Onze onderneming draaide leuk, we reden allebei een youngtimer auto van de zaak, namen af en toe wat geld op en dat was prima. Doel was om, nadat ik mijn studie zou hebben afgerond, door te pakken en er echt salaris uit te gaan halen. Dat was naar mijn idee mogelijk omdat de statistieken die ik bijhield mij daar het vertrouwen in gaven (gem aantal stadagen, winstmarge, tevreden klanten, etc).

Echter kwam er eind 2017 wat gedoe, nog niet echt tussen ons, maar meer aan zijn kant met zijn andere bedrijf. Dat gaf spanningen bij hem, en dus ook bij onze zaak. De druk kwam meer op onze onderneming te liggen, er moest maar ineens ‘snel geld verdiend worden’. Iets wat niet haalbaar was omdat we simpelweg die volumes niet draaide met onze voorraad. Gaandeweg 2018 nam hij steeds meer de touwtjes in handen, dat ging vrij opgemerkt. Dingen waar hij zich voorheen niet of nauwelijks mee bemoeide ging hij nu op eigen houtje regelen. Dus ook zonder overleg met mij of zonder iets goed te overdenken. Halverwege 2018 bleek, door de opgelopen spanningen, wel dat het tussen ons niet helemaal goed ging. Hij ging ook vanuit onze zaak aankopen doen (auto’s) waar hij en zijn gezin vervolgens in gingen rijden. Prima als dat financieel allemaal haalbaar is, maar dat was het niet en het gaf ons bedrijf problemen met de continuïteit.

Vanaf dat moment zette hij mij eigenlijk compleet buitenspel en werd ik nergens meer bij betrokken. Alles wat ik nog probeerde of regelde werd genegeerd of hij overrulede dat. Daar de zaak aan zijn huis vast zit en ik daar niet altijd aanwezig was gaf hem dat ook de mogelijkheid om buiten mij weten om auto’s te verkopen en deze contant af te laten rekenen (wat voorheen zelden gebeurde). Zodoende had ik ook weinig zicht meer op wat er precies gaande was.

Hij heeft onze voorraad na de zomer 2018 langzaam verkocht en kocht daar auto’s voor hemzelf en het gezin mee terug. Vanaf oktober 2018 heb ik hem niet meer gezien en ging contact moeizaam per app of telefoon. Op 31 december 2018 gaf hij mij te kennen dat ik vanaf de volgende dag geen eigenaar meer zou zijn van onze zaak (die onze beide eerste letters van onze achternaam had) en gaf hij mij de opdracht die dag mijn/onze auto af te leveren en de laptop en wat administratie. Ik heb hem aangegeven dat de afhandeling van zulke zaken niet op zo’n manier gaat, daar wij beide 50/50 eigenaar zijn van een zaak.

Hij heeft begin januari de handelsnaam bij de KvK gewijzigd naar zijn eigen initialen. Maar de onderliggende naam van het samenwerkingsverband is nog steeds de oorspronkelijke naam.
Ook heeft hij eenzijdig in een eerder stadium mijn tankpas laten blokkeren en in maart 2019 heeft hij zonder dit aan mij te melden mijn auto uit onze bedrijfspolis gehaald, waardoor ik niet meer WA verzekerd was. Gelukkig had ik dit binnen een paar dagen door.

Lang verhaal kort, wij moeten dus zakelijk uit elkaar.

Onze administratie lag heel lang bij onze boekhouder, maar daar heb ik onlangs de jaarcijfers 2018 van ontvangen. 31 december 2018 is in feite de peildatum om uit elkaar te gaan, omdat hij vanaf toen compleet solo heeft gehandeld en ook de handelsnaam heeft laten wijzigen. Echter heeft hij zelf later in het najaar 2019 een poging gedaan om de VOF op te heffen bij de KvK. Iets wat natuurlijk helemaal niet kan zonder mijn goedkeuren, die ik natuurlijk niet ga geven zonder een overeenkomst tussen ons.

Boekhoudkundig is nu wel duidelijk wie wat toekomt. We hebben X resultaat, dat wordt 50/50 verdeeld over ons beide kapitaal en plus minus onze opnames en verrekening bijtelling auto’s komt er een bedrag uit.

De vraag is: is dat een terechte wijze en methode om uit elkaar te gaan?
Of zou er een vorm van goodwill verrekend moeten worden. Of een vorm van compensatie? In mijn beleving is onze onderneming door zijn handelen doodgebloed en mis ik sindsdien inkomsten die er anders wel geweest waren, getuige de cijfers over onze eerste 3 jaar.
 
Bij opheffing zou ik denken dat we het kapitaal in de eindafrekening moeten volgen. Maar gevoelsmatig ben ik eruit ‘gebonjourd’ en vind ik dat hij mij moet uitkopen per 31 december 2018 tegen een nader te bepalen prijs.
Er is nooit iets overeengekomen over verrekening van arbeidsuren of investeringen die hij heeft gedaan. Zou dat nog iets zijn wat meegenomen moet worden?

Graag jullie advies over hoe dit het beste aangepakt moet worden.

aangepast door Student20
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
16 minuten geleden, Student20 zei:

Bij opheffing zou ik denken dat we het kapitaal in de eindafrekening moeten volgen. Maar gevoelsmatig ben ik eruit ‘gebonjourd’ en vind ik dat hij mij moet uitkopen per 31 december 2018 tegen een nader te bepalen prijs.
Er is nooit iets overeengekomen over verrekening van arbeidsuren of investeringen die hij heeft gedaan. Zou dat nog iets zijn wat meegenomen moet worden?

 

Als er niets overeengekomen is wordt het een kwestie van onderhandelen al dan niet met behulp van een advocaat. Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat het moeizame onderhandelingen worden. Zorg er in ieder geval voor dat je vanaf een bepaalde datum niet meer aansprakelijk bent voor schulden van de vof. Hopelijk rollen er geen "lijken" uit de kast.

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, henkh zei:

 

Als er niets overeengekomen is wordt het een kwestie van onderhandelen al dan niet met behulp van een advocaat. Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat het moeizame onderhandelingen worden. Zorg er in ieder geval voor dat je vanaf een bepaalde datum niet meer aansprakelijk bent voor schulden van de vof. Hopelijk rollen er geen "lijken" uit de kast.


Voor lijken uit de kast ben ik niet bang, maar desondanks een terechte opmerking.
Het is inderdaad onderhandelen, maar daarom ook mijn vraag aan jullie: wat is volgens jullie eerlijk en realistisch?
Ik wil niet perse meer dan waar ik recht op heb of hem een poot uitdraaien, integendeel. Maar simpelweg genoegen nemen met de cijfers van de boekhouder die door mijn compagnon zijn toedoen lager uitvallen dan nodig was geweest, dat staat mij ook tegen. 

Stel dat het voor een rechter komt (wat absoluut niet mijn voorkeur heeft), heb ik hoe dan ook minimaal recht op de eindafrekening obv de jaarcijfers?

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, Student20 zei:

Op 31 december 2018 gaf hij mij te kennen dat ik vanaf de volgende dag geen eigenaar meer zou zijn van onze zaak (die onze beide eerste letters van onze achternaam had) en gaf hij mij de opdracht die dag mijn/onze auto af te leveren en de laptop en wat administratie. Ik heb hem aangegeven dat de afhandeling van zulke zaken niet op zo’n manier gaat, daar wij beide 50/50 eigenaar zijn van een zaak.

 

Lees nu dat het al langer speelt, bij de KVK staan jullie nog steeds ingeschreven als vof als ik het goed begrijp. Je bent dan ook nog steeds aansprakelijk voor de schulden van de vof. Als je daar geen zicht op heb zou ik in jouw geval niet lekker slapen. Of hebben jullie bij de KVK beperkingen op laten nemen voor het aangaan van verplichtingen?

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, henkh zei:

 

Lees nu dat het al langer speelt, bij de KVK staan jullie nog steeds ingeschreven als vof als ik het goed begrijp. Je bent dan ook nog steeds aansprakelijk voor de schulden van de vof. Als je daar geen zicht op heb zou ik in jouw geval niet lekker slapen. Of hebben jullie bij de KVK beperkingen op laten nemen voor het aangaan van verplichtingen?


Klopt helemaal.
Ik snap jullie zorgen, het is niet dat ik die zelf niet heb gehad of niet aan denk, maar ik durf wel te zeggen dat hij geen gekke dingen doet vanuit onze naam.
Maar des te meer zaak om nu snel de boel af te ronden, daarom jullie advies gevraagd. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 minuten geleden, henkh zei:

Wat is eigenlijk de reden waarom dit al zo lang suddert?

 

Begin 2019 na alle spanningen zat ikzelf niet al te best in mijn vel, richting zomer 2019 heb ik alle administratie (zoals ik dat jaarlijks deed) in orde gemaakt en naar onze boekhouder gebracht. Daar lag het letterlijk vanaf toen tot twee weken terug min of meer te 'liggen'. Af en toe wel wat contact en een keer 1 op 1 gezeten, maar het concept jaarverslag kwam pas recent. Dat is een andere ergernis, maar dat is niet voor nu. :) 

aangepast door Student20
Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Student20 zei:

Maar des te meer zaak om nu snel de boel af te ronden, daarom jullie advies gevraagd. 

 

Als je de knaken er voor hebt zou ik een advocaat inhuren. Met als insteek een snelle en minnelijke schikking. Echt zolang jij ingeschreven staat ben je gewoon aansprakelijk.

 

Meer dan 25 jaar geleden zelf met dit bijltje gehakt en wel een advocaat ingehuurd. Heeft wat gekost maar heeft ook snel resultaat opgeleverd, In mijn geval met een positief saldo. Als de verhoudingen tussen vennoten vertroebelt zijn moet je niet aan modderen of afgaan op adviezen van een forum voor verdeling of goodwill.

 

 

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Student20 zei:

Ik snap jullie zorgen, het is niet dat ik die zelf niet heb gehad of niet aan denk, maar ik durf wel te zeggen dat hij geen gekke dingen doet vanuit onze naam.

 

Je openingsbericht bevat een lange lijst van gekke dingen die hij heeft gedaan, al dan niet in jullie naam. Wat is er de laatste tijd veranderd?

Verder het advies dat anderen altijd geven op dit forum in vergelijkbare situaties: ga onmiddellijk naar een advocaat.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

In principe is er een verdeling en het gaat niet om megagrote bedragen. Op het moment dat je gaat vragen om meer omdat je dat rechtvaardig vindt, dan zal je zakenpartner wel met een aantal redenen komen waarom hij dat niet vind. Voor je het weet ben je mediationkosten, of advocaatkosten en een hele hoop ergernis en negatieve energie verder. Je moet je afvragen of het je dat waard is. Gaat het je boven de 50-50 verdeling zoveel extra opleveren? Vast niet. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen....

Alles overwegende zou ik lering trekking uit hoe het gegaan is (ervaring is onbetaalbaar) en mijn energie op meer positieve zaken richten.   

Link naar reactie
  • 0
Op 25-6-2020 om 16:24, henkh zei:

 

Als je de knaken er voor hebt zou ik een advocaat inhuren. Met als insteek een snelle en minnelijke schikking. Echt zolang jij ingeschreven staat ben je gewoon aansprakelijk.

 

Meer dan 25 jaar geleden zelf met dit bijltje gehakt en wel een advocaat ingehuurd. Heeft wat gekost maar heeft ook snel resultaat opgeleverd, In mijn geval met een positief saldo. Als de verhoudingen tussen vennoten vertroebelt zijn moet je niet aan modderen of afgaan op adviezen van een forum voor verdeling of goodwill.

 

 

Een advocaat inschakelen heeft niet mijn voorkeur en is in dit stadium sowieso nog niet aan de orde. De status is nu zo dat het jaarverslag bij mij ligt, maar een dezer dagen ook naar mijn compagnon gestuurd wordt. Onze boekhouder zal hem dan de cijfers toelichten, niet anders dan normaal, en aangeven dat de bedragen onder aan de streep wat hem betreft de makkelijkste manier is om alles snel af te ronden.
Ik heb nu natuurlijk de keus om een ander voorstel te doen of de boekhouder het op deze manier te laten aanpakken.

De boekhouder is een bekende van ons beide (komt uit de buurt) en al heel lang ook de boekhouder van mijn compagnon, hij heeft in deze dus een beetje de mediator rol op zich genomen.

Indien mijn compagnon op geen enkele manier zou meegaan in het voorstel, dan zou er naar mijn idee pas nagedacht moeten worden over verdere stappen.
 

Op 25-6-2020 om 16:25, henkh zei:

Je zou eventueel kunnen kiezen voor een mediator en afspreken dat jullie de kosten hiervan gezamenlijk dragen.

Zie hierboven.
 

Op 26-6-2020 om 11:23, Branko Collin zei:

 

Je openingsbericht bevat een lange lijst van gekke dingen die hij heeft gedaan, al dan niet in jullie naam. Wat is er de laatste tijd veranderd?

Verder het advies dat anderen altijd geven op dit forum in vergelijkbare situaties: ga onmiddellijk naar een advocaat.

Zoals eerder, ik snap jullie zorgen. Maar zoals ik hierboven net aangeef is een advocaat op dit moment nog niet de oplossing naar mijn idee, niet voordat er een eerste voorstel is gedaan tenminste.
 

Op 26-6-2020 om 13:21, casio55 zei:

In principe is er een verdeling en het gaat niet om megagrote bedragen. Op het moment dat je gaat vragen om meer omdat je dat rechtvaardig vindt, dan zal je zakenpartner wel met een aantal redenen komen waarom hij dat niet vind. Voor je het weet ben je mediationkosten, of advocaatkosten en een hele hoop ergernis en negatieve energie verder. Je moet je afvragen of het je dat waard is. Gaat het je boven de 50-50 verdeling zoveel extra opleveren? Vast niet. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen....

Alles overwegende zou ik lering trekking uit hoe het gegaan is (ervaring is onbetaalbaar) en mijn energie op meer positieve zaken richten.   

Dit wat jij schetst is precies de afweging waar ik mee worstel. Zoals aangegeven in mijn eerste post is het niet mijn bedoeling om mijn hand te overspelen of gekke bedragen te vragen. Maar ergens zou ik, gevoelsmatig, een bepaalde compensatie/genoegdoening willen krijgen. Boekhoudkundig heb ik nu recht op bedrag X, maar dat dekt natuurlijk niet de waarde die het eigenlijk waard is. Laat staan een compensatie voor in de loop der jaren geïnvesteerde tijd en energie en/of misgelopen inkomsten nadien.
Mijn idee is dus om naast de jaarcijfers een overzichtelijk uiteengezet voorstel te doen van mijn kant, zonder gekke eisen te stellen. 

Mijn vraag aan jullie blijft: stel dat een zaak als deze voor een rechter komt, die gaat niet diep in zo'n zaak duiken en zal waarschijnlijk gewoon naar de jaarcijfers kijken en de eindafrekening van de boekhouder volgen. Is dat een juiste gedachte? Oftewel: het minimale waar ik recht op heb en toegewezen zou krijgen, is wat nu door onze boekhouder op papier is gezet?

En puur juridisch: zou er nu sprake moeten zijn van uittreden van een van de vennoten (ikzelf) per 1 januari 2019, en dus dat hij mij per die datum moet uitkopen (met terugwerkende kracht). Of is er sprake van opheffing van de VOF door ons beide nu? Praktisch gezien is er sprake van het eerste, dat hij later in 2019 ook gestopt is met alle werkzaamheden is aan hem geweest. Maar hoe zit dit juridisch?

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Student20 zei:

Mijn vraag aan jullie blijft: stel dat een zaak als deze voor een rechter komt, die gaat niet diep in zo'n zaak duiken en zal waarschijnlijk gewoon naar de jaarcijfers kijken en de eindafrekening van de boekhouder volgen. Is dat een juiste gedachte?

 

Het wordt een civiele zaak en in de regel stuurt de rechter je bij de eerste zitting weer de gang op met de vraag of je er toch niet onderling uit kan komen. Dit na een aantal keren heen en weer sturen van stukken waar je dan weer schriftelijk op moet antwoorden.

 

Zet iedereen zijn hakken in het zand dan zal er best wel een vonnis komen maar dat kan altijd 2 kanten op.  samen met alle kosten (advocaat, griffie enz.) en de lange tijd die dit soort procedures vergen is het duur en ongewis. zelf 1x meegemaakt en zou het niet aanraden.

 

Laat je boekhouder de rol als mediator op zich nemen en vooral een gesprek met jullie 2en op zijn kantoor plannen.

 

Verder blijft mijn stokpaardje dat je aansprakelijk bent voor alle acties van jouw vennoot zolang de vof niet ontbonden is. Tot datum van ontbinding zijn jullie samen verantwoordelijk voor alle acties van de vof.

 

Ik val in herhaling (vanuit mijn ervaringen in het verleden) maar misschien is hier op het forum een jurist die dit kan onderbouwen.

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Student20 zei:

Mijn vraag aan jullie blijft: stel dat een zaak als deze voor een rechter komt, die gaat niet diep in zo'n zaak duiken en zal waarschijnlijk gewoon naar de jaarcijfers kijken en de eindafrekening van de boekhouder volgen. Is dat een juiste gedachte? Oftewel: het minimale waar ik recht op heb en toegewezen zou krijgen, is wat nu door onze boekhouder op papier is gezet?

 

Tenzij jij je eigen boekhouder inhuurt die met een andere eindafrekening komt.

 

22 uur geleden, Student20 zei:

En puur juridisch: zou er nu sprake moeten zijn van uittreden van een van de vennoten (ikzelf) per 1 januari 2019, en dus dat hij mij per die datum moet uitkopen (met terugwerkende kracht). Of is er sprake van opheffing van de VOF door ons beide nu? Praktisch gezien is er sprake van het eerste, dat hij later in 2019 ook gestopt is met alle werkzaamheden is aan hem geweest. Maar hoe zit dit juridisch?

 

Je kunt twee redeneringen volgen: 1) de VOF bestaat nog steeds, want er is nooit iemand uitgetreden, 2) of de poging jou per 1 januari 2019 uit de VOF te zetten geldt als een de facto uittreding.

 

Op 25-6-2020 om 15:20, Student20 zei:

In mijn beleving is onze onderneming door zijn handelen doodgebloed en mis ik sindsdien inkomsten die er anders wel geweest waren, getuige de cijfers over onze eerste 3 jaar.


Je hebt anderhalf jaar niks aan de situatie gedaan, het lijkt me sterk dat je dat je vennoot volledig in de schoenen kunt schuiven.

Een advocaat is iemand die jou ter zake kundig hierover kan adviseren en die waar nodig met de advocaat van je vennoot in overleg kan treden.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, retired zei:

 

Het wordt een civiele zaak en in de regel stuurt de rechter je bij de eerste zitting weer de gang op met de vraag of je er toch niet onderling uit kan komen. Dit na een aantal keren heen en weer sturen van stukken waar je dan weer schriftelijk op moet antwoorden.

 

Zet iedereen zijn hakken in het zand dan zal er best wel een vonnis komen maar dat kan altijd 2 kanten op.  samen met alle kosten (advocaat, griffie enz.) en de lange tijd die dit soort procedures vergen is het duur en ongewis. zelf 1x meegemaakt en zou het niet aanraden.

 

Laat je boekhouder de rol als mediator op zich nemen en vooral een gesprek met jullie 2en op zijn kantoor plannen.

 

Verder blijft mijn stokpaardje dat je aansprakelijk bent voor alle acties van jouw vennoot zolang de vof niet ontbonden is. Tot datum van ontbinding zijn jullie samen verantwoordelijk voor alle acties van de vof.

 

Ik val in herhaling (vanuit mijn ervaringen in het verleden) maar misschien is hier op het forum een jurist die dit kan onderbouwen.


Een gang naar de rechter is voor mij, en ik weet voor mijn compagnon ook, bijna ondenkbaar.
De aansprakelijkheid snap ik, daarom moet de boel ook worden opgeheven.
 

12 minuten geleden, Branko Collin zei:

 

Quote

Tenzij jij je eigen boekhouder inhuurt die met een andere eindafrekening komt.


Dat zal niet veel verschil maken, is mijn mening. 

 

Quote

Je kunt twee redeneringen volgen: 1) de VOF bestaat nog steeds, want er is nooit iemand uitgetreden, 2) of de poging jou per 1 januari 2019 uit de VOF te zetten geldt als een de facto uittreding.

Exact. Zijn handelen voor 1 januari 2019, dus mij 'buitensluiten' maar ook eenzijdig zaken die ook betrekking op mij hadden opzeggen maakt wel iets duidelijk. Ook zijn woorden van 31 december 2018 'de zaak is vanaf morgen niet meer van jou' lijken mij toch wel iets zeggen? Daarbij de naamwijziging die hij heeft doorgevoerd begin januari '19. Zijn intentie was dus duidelijk, daar komt mijn gevoel ook vandaan dat ik dan ook vind dat hij verantwoording moet pakken en dingen dan ook netjes moet oplossen.

 

Quote

Je hebt anderhalf jaar niks aan de situatie gedaan, het lijkt me sterk dat je dat je vennoot volledig in de schoenen kunt schuiven.

Dat is niet helemaal juist. De zaak is voor 1 januari 2019 al doodgebloed, daar doelde ik op. Vanaf toen was de onderneming in feite leeg en gebeurde er niks. Vanaf juni 2019 ben ik wel degelijk bezig om alles op te lossen door de jaarcijfers en eindafrekening op tafel te krijgen. Geloof het of niet, maar ondanks vele toezeggingen van de boekhouder zijn die pas recent bij mij binnen gekomen.

Ik schuif hem dus zijn handelen vanaf medio 2018 in de schoenen. Niet perse het laatste (anderhalf) jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

We zijn een paar maanden verder en er zijn wat ontwikkelingen in deze zaak.

Het concept jaarverslag 2018 waarover ik sprak in mijn eerste post in dit topic is voor mijn compagnon niet aanvaardbaar geeft hij aan. Hij vind de waardering van de voorraad (auto's die wij in voorraad hadden en/of zelf in reden) te hoog. Aan de hand van zijn waardebepaling heeft de boekhouder mij nu een nieuw concept gestuurd.


Wij hebben elk jaar in de jaarcijfers de voorraad vastgesteld aan de hand van de inkoopwaarde van het voertuig, zo ook dus voor de jaarcijfers 2018. Dit lijkt mij een gezonde en normale methode. Echter: nu geeft mijn compagnon dus aan dat hij die bedragen niet vind kloppen (precieze argumentatie ontbreekt) en heeft de boekhouder dus aan de hand van mijn compagnon zijn idee een nieuw concept jaarverslag 2018 gemaakt. Dat scheelt 30% over de waarde van de totale voorraad, minder dus dan wat in het eerste concept stond. Flink nadelig dus voor mij en onder aan de streep scheelt dat veel voor mijn kapitaal.

 

Mijn inziens kan dat helemaal niet in de jaarcijfers, daar kan op die manier toch niet mee gerommeld worden? De cijfers zijn wat het is, de waarde van de voorraad dient op een juiste manier te worden bepaald. In dit geval zoals wij al jaren deden: obv de inkoopwaarde. Een naar mijn idee hele normale methode.
Als toevoeging: het grootste verschil zit in een auto die half december 2018 is aangekocht voor bedrag X en op 31 december (twee weken later) nu door hem is gewaardeerd voor minder dan de helft. Verkoopwaarde van die auto lag toen op ca. 20% hoger dan de inkoopwaarde, dus een enorm verschil met zijn waardebepaling. Overigens is dat de auto waar zijn dochter is in gaan rijden. Ik mis dus al de omzet en winst van die auto en nu zou hij dan tegen half geld een auto kunnen overnemen die hij in theorie een dag later kan verkopen voor een veelvoud, hoe krom en rechtmatig is dat?

 

Wat is jullie mening hierover?

 

Bijkomend is nog dat wij eind 2017 / begin 2018 (dus een jaar voordat onze ellende begon en wij nog koek en ei waren) samen (ik, mijn vriendin en hij) geïnvesteerd hebben in crypto. Hij meer dan mij, maar ik heb het voor hem geïnvesteerd en 'beheerd'. Vaak wel in overleg wat te doen, maar ik had daar toegang toe en 'kennis' van. Hij stortte mij een bedrag op mijn rekening, ik stortte dat over naar de crypto broker en stuurde hem daarvan ook bewijs. Meteen maakte ik, als hij een nieuwe storting wilde doen, een nieuwe berekening hoe de verdeling was van onze portfolio en liet hem dit ook weten. Heel overzichtelijk dus. Nu geeft hij, via onze boekhouder, aan dat ik dus van hem betalingen heb ontvangen en daarmee zeggend: dat moet dus als verrekend worden met de vordering van onze afhandeling vennootschap.

Lijkt mij ook van geen kanten kloppen, dat is een totaal andere zaak. Daarbij is er weinig van de investering in crypto meer over, dat risico was er altijd en hebben wij ook altijd geweten en besproken. 

Wat moet ik hier nu weer mee?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
25 minuten geleden, Student20 zei:

Wat moet ik hier nu weer mee?

 

Als de situatie zich zo voortsleept, wordt het een gepasseerd station 'wat je ermee wilt', want dan ontaardt het vanzelf in 'wat je ermee moet'. Je hebt eerder aangegeven dat de zaak sowieso opgeheven moet worden. Zet dat in gang en dan komen alle details (waar je nu in lijkt te verzanden), zoals je die hierboven beschrijft, vanzelf aan de orde.

 

Vereffenen met elkaar, afrekenen met schuldeisers en fiscus, uitschrijven bij KvK, etc. en verder gaan met je leven.

 

Edit: Door bij de KvK de VOF uit te schrijven, dwing je vanzelf het hele proces af, want dan houdt de VOF op te bestaan en meldt de fiscus zich sowieso voor de eindafrekening.

aangepast door Hans van den Bergh
Edit

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Als de situatie zich zo voortsleept, wordt het een gepasseerd station 'wat je ermee wilt', want dan ontaardt het vanzelf in 'wat je ermee moet'. Je hebt eerder aangegeven dat de zaak sowieso opgeheven moet worden. Zet dat in gang en dan komen alle details (waar je nu in lijkt te verzanden), zoals je die hierboven beschrijft, vanzelf aan de orde.

 

Vereffenen met elkaar, afrekenen met schuldeisers en fiscus, uitschrijven bij KvK, etc. en verder gaan met je leven.


Maar dit is toch precies wat ik probeer te doen en bereiken? Het opheffen van de VOF en uit elkaar gaan.

Daarvoor moet eea verrekend worden en is het jaarverslag 2018 leidend, die moet dan wel kloppend zijn voordat eea verrekend kan worden op de juiste wijze.
Daarom vraag ik jullie daar advies over, inhoudelijk, wat wel en niet klopt aan wat er nu op tafel ligt.

 

Adviezen als 'je moet uit elkaar' en 'zo snel mogelijk' zijn voor mij vanzelfsprekendheden, maar de vraag is: op welke manier?

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Student20 zei:

maar de vraag is: op welke manier?

Zie mijn edit in mijn vorige post: afdwingen door VOF bij KvK uit te schrijven...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Zie mijn edit in mijn vorige post: afdwingen door VOF bij KvK uit te schrijven...

 

Ik zie het, maar dan?
De fiscus zal uitgaan van cijfers die de boekhouder heeft vastgesteld in ons jaarverslag en/of afrekening die hij op papier heeft gezet.
Juist over die cijfers is nu grote twijfel, die moeten dan toch eest op de juiste wijze zijn vastgesteld?

 

Daarbij kan ik niet eenzijdig de VOF uitschrijven, daar heb ik hem ook voor nodig. Toch?

Link naar reactie
  • 0

Die VOF bestaat dus nog steeds? En daar ben jij nog steeds 100% verantwoordelijk voor (ondanks dat je er niets meer in doet)?

 

Met opheffen van de VOF zal er ook vereffening plaatsvinden voor dat moment. Niet voor een moment in het verleden. Alles wat ook gedaan is door hem zal in de boeken moeten staan.

 

Dit nog verder op zijn beloop laten lijkt me ook niet handig. Schakel dus hulp in.

 

https://www.amsadvocaten.nl/blog/ondernemingsrecht/kan-een-vennoot-zich-zonder-overleg-uitschrijven/

 

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Student20 zei:

Daarbij kan ik niet eenzijdig de VOF uitschrijven, daar heb ik hem ook voor nodig. Toch?

 

Nee,  want volgens mij hebben jullie daarover niets vastgelegd. Dus jij kunt de vof opheffen...

 

18 minuten geleden, Student20 zei:

Juist over die cijfers is nu grote twijfel, die moeten dan toch eest op de juiste wijze zijn vastgesteld?

Uiteraard, maar dat volgt vanzelf. Uit de boekhouding moet uiteraard blijken hoeveel er met de fiscus moet worden afgerekend, dus dat kan maar beter kloppen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Rik · zei:

Dit nog verder op zijn beloop laten lijkt me ook niet handig. Schakel dus hulp in.

Dat is altijd het beste, maar daar wil(de) Vraagsteller (nog) niet aan.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Dat is altijd het beste, maar daar wil(de) Vraagsteller (nog) niet aan.

Vennoot heeft TS begin 2019 uit de zaak gegooid en die zaak bestaat nu nog steeds en TS is 100% verantwoordelijk daarvoor. Naar mijn mening ben je dan nu al veel te laat om hulp in te schakelen.

 

Tevens kun je de VOF niet met terugwerkende kracht opheffen (zover ik weet) dus vereffening vindt plaats over de huidige balans en cijfers.

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Rik · zei:

Tevens kun je de VOF niet met terugwerkende kracht opheffen (zover ik weet) dus vereffening vindt plaats over de huidige balans en cijfers.

Klopt... Geforceerd opheffen is m.i. dan een manier om het tijdstip definitief te bepalen. 

 

Zojuist, Rik · zei:

Naar mijn mening ben je dan nu al veel te laat om hulp in te schakelen.

Wellicht iemand die de cijfers correct opstelt en assisteert bij de correcte aangiften. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.