• 0

Zakelijke rekening geweigerd erotiek

Beste,

 

sinds een maand heb ik mij geregistreerd als ZZP’er bij de KvK. Met De bijpassende SBI code 9609. Ik bied erotische chatdiensten aan via whatsapp, KiK of Skype. Dit is in Nederland een volledig legaal beroep en ook door de KVK goed gekeurd.

 

Vreemd genoeg ben ik nu al bij 2 banken (sns en Knab) geweigerd toen ik een zakelijke rekening aan vroeg, met reden: acceptatiebeleid.

 

Kan iemand mij helpen bij welke bank ik terecht kan, of op welke manier ik dit wel

voor elkaar kan krijgen. Het liefst geen Rabobank.

 

mijn extra vraag is nog: mogen ze mij wel zomaar weigeren, daar ik een gelegaliseerd beroep uit oefen en daar open en eerlijk over ben geweest.

 

ik verneem graag,

Mila

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessant topic. Van KNAB weet ik dat ze nog wel voor minder weigeren (hoewel het wel een goede bank is). Een beetje flauw dat ze het afwijzen, want daarmee helpen banken als KNAB, SNS mee aan het creeëren van een louche omgeving.

 

Ik kwam dit tegen: https://www.nvb.nl/media/1818/000894_flyer-sekswerker-nl.pdf

 

In het geval van KNAB: ik zou hen bellen. Gewoon vragen hoe het wel kan. Wellicht hebben ze aanvullende voorwaarden en is het toch mogelijk.

 

Is het ook nog mogelijk om te kijken naar banken als Bunq, N26, Revolut en Openbank. Als je het wat minder vertrouwt, dan moet je er gewoon voor zorgdragen dat je geld snel doorsluist naar je priverekening.

Link naar reactie
  • 0

ik zit ook in de erotiek, weliswaar erotische producten verkopen dus net wat anders maar weet dat banken moeilijk kunnen doen.

 

ABN heb ik ooit zakelijke rekening gehad maar merkte daar ik daar weggepest werd op gegeven moment met manier van behandeling. dit gaven ze uiteindelijk ook toe dat ze me liever zagen vertrekken omdat ze niks van de handel begrepen en hun internationale uitstraling wilde beschermen.

 

Rabobank kon ik voor vorige bedrijf wel terecht. moest wel voor gesprek op kantoor komen om kennis te maken (daarbij gaven ze aan tijdens gesprek dat ik een rekening kreeg maar waarschijnlijk ander verhaal was geweest als ik eruit zag als biker vol tatoeages)  maar kreeg ik rekening. Vorig jaar bij aanvraag voor nieuwe bedrijf deden ze weer moeilijk en zagen ze wel in systeem dat ik eerdere rekening gehad had met dezelfde producten en ik al eens was geweest voor kennismaking maar wilde ze dat toch nogmaals gaan bespreken en zou lang gaan duren enz. enz. Uiteindelijk kreeg ik na week of 7 plots alsnog rekening en creditcard zonder verder langs te komen. maar weet ook dat acceptatiebeleid per vestiging anders is. vooral in christelijke gemeentes is kansloos dat je rekening krijgt. Mijn vader had zelfde soort bedrijf en kreeg geen rekening bij Rabobank. heb rabo rekening nooit in gebruik genomen en onlangs weer opgezegd.

 

ING haalde schouders op over werkzaamheden en producten van mij en maakte het niks uit en ik had daar binnen 24 uur een bankrekening.

 

Hoe dat met jouw diensten is weet ik niet.

Weet dat voor die diensten veelal wel aanvullende voorwaarden gelden, ook bij accepteren creditcard betalingen krijg je vaak te maken met extra controles en extra kosten (heb ik ook vaak gehad omdat ze erotiek zagen, als ik dan belde dat ik enkel goederen verkocht kwam weer te vervallen).

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, godinstella zei:

Kan iemand mij helpen bij welke bank ik terecht kan, of op welke manier ik dit wel voor elkaar kan krijgen.

Als de moraal ter sprake komt, kan ik wel 100+ uitsluitingen verzinnen. 

 

Bekijk het pragmatisch ... Open een particuliere bankrekening en gebruik die zakelijk ... niet helemaal volgens de regels, maar eerlijk gezegd is de weigering een discriminerende en moralistisch verwerpelijke regel.

 

2 uur geleden, godinstella zei:

mijn extra vraag is nog: mogen ze mij wel zomaar weigeren, daar ik een gelegaliseerd beroep uit oefen en daar open en eerlijk over ben geweest.

Voor een zakelijke rekening misschien nog wel, maar voor een persoonlijke rekening niet.

De praktijk bevestigd het keer op keer ... je kunt ook te eerlijk zijn.

 

Voor de juristen onder ons ... kan en mag een zakelijke rekening op morele gronden geweigerd worden ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, godinstella zei:

mijn extra vraag is nog: mogen ze mij wel zomaar weigeren, daar ik een gelegaliseerd beroep uit oefen en daar open en eerlijk over ben geweest.

 

Ja het mag, Banken hebben heel veel verplichtingen opgelegd vanuit de overheid, zo moeten ze toezicht houden of er geen witwaspraktijken, of andere criminele activiteiten via de bankrekeningen faciliteiten. Ze kunnen zelfs flinke boetes krijgen als het toch gebeurd en ze niet op tijd hebben ingegrepen.
Dat leidt er toe dat sommige branches hele hoge drempels worden opgeworpe die er toe leiden dat het voor starters (zonder trackrecord bij de bank) vrijwel onmogelijk wordt als nieuwe klant binnen te komen, om de doodsimpele reden dat de kosten van onderzoek duurder zijn dan ze ooit met een eenvoudige zakelijke rekening kunnen terugverdienen.

 

En bij Knab bank geldt ook gewoon het Aldi of Lidl effect. goede kwaliteit voor een lage prijs, maar dus geen keuze14 smaken thee of koffie..

Knab beperkt zijn assortiment en doelgroep om niet tegen hoge extra kosten aan te lopen voor toezicht en onderzoek.

 

Je beste kans is dus een zakelijke rekening openen bij je eigen bank, daar kennen ze je al dat verlaagd de drempel..

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Cosara zei:

 

Voor de juristen onder ons ... kan en mag een zakelijke rekening op morele gronden geweigerd worden ?

 

Het gaat niet op morele gronden maar wel op commerciële gronden verwijzend naar wettelijke verplichtingen op toezicht en controle.

Sekswerkersbranche kent forse risico's op witwassen, uitbuiting, mensenhandel. Individuele ondernemers onderzoeken kost tijd en dus geld..

En dus vind er uitsluiting plaats op basis van SBI en te kleine klant om rendabel te exploiteren..

 

Vandaar de meest praktische weg om de rekening aan te vragen bij de bank waar je ook privebankiert.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke dankjewel voor alle hulp zover,

 

Ik heb eigenlijk nog een aanvullende vraag hierover. 

Ik heb "mijn diensten" eerst eens 2 maanden aangeboden zonder mij in te schrijven bij de kvk. Toen kwamen deze bedragen rechtstreeks binnen bij mijn prive rekening. Ik was me er van bewust dat dit officieel natuurlijk niet helemaal de bedoeling is, daarom heb ik me na 2 maanden ook netjes ingeschreven bij de kvk en ben ik belasting gaan betalen. Maar ik wilde eerst weten of het wel echte werkte en of er genoeg binnen kwam.

 

Nu wil ik dus via jullie hulp mijn eigen bank gaan gebruiken om een zakelijke rekening te krijgen, maar... er zijn dus 2 maanden lang bedragen op mijn prive rekening gestort, van steeds hetzelfde bedrag. Hetzelfde bedrag wat er dadelijk steeds binnen gaat komen op mijn zakelijke rekening. Oftewel, ik ben bang dat mijn eigen bank er achter komt dat ik dit 2 maanden zonder belasting betalen heb gedaan en ik er gezeur mee krijg.

Mijn vraag is dus of dit mij problemen kan op gaan leveren als ik bij mijn eigen bank een zakelijke rekening aanvraag.

 

Mila

Link naar reactie
  • 0

Inkomstenbelasting moet je eigenlijk ook betalen als het op een privé rekening binnenkomt. Dat neem je dan mee in de aangifte van 2020.
Dus daar hoef je je nu geen zorgen om te maken, als je maar geld opzij zet.

De FOSTA/SESTA wetgeving in de VS kan banken met internationale belangen ook voorzichtig maken.
Deze wetgeving die zgn sextrafficing moet tegengaan heeft vooral geleid tot deplatforming van oa illustratoren, modellen, fotografen op meerdere socialmedia , zoals Tumblr, Patreon, etc. Waarom? Omdat ook een bank door een rekening te geven aan iemand schuldig bevonden kan worden aan mensensmokkel, tenminste, op papier.

Maar het idd stom dat je zo gediscrimineerd wordt, zonder dat ze echt hebben gekeken of hun zorgen ergens op gebaseerd zijn.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

ik begrijp de verwarring over mijn laatste verhaaltje.

 

ik bedoelde dat ik dus 2 maanden al gewerkt heb, en geld verdiend heb... voordat ik me inschreef bij de kvk. dus eigenlijk heb ik eerst 2 maanden zwart gewerkt met mijn prive rekening.

 

hierdoor ben ik bang dat als ik bij mijn eigen bank een zakelijke rekening aanvraag, ik problemen krijg met dat zwart verdiende geld, vandaar dat mijn voorkeur een externe bank had.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:
2 uur geleden, Cosara zei:

Voor de juristen onder ons ... kan en mag een zakelijke rekening op morele gronden geweigerd worden ?

Het gaat niet op morele gronden maar wel op commerciële gronden verwijzend naar wettelijke verplichtingen op toezicht en controle.

Sekswerkersbranche kent forse risico's op witwassen, uitbuiting, mensenhandel. Individuele ondernemers onderzoeken kost tijd en dus geld.

En dus vind er uitsluiting plaats op basis van SBI en te kleine klant om rendabel te exploiteren.

Dan mogen zij vele anderen SBI-registraties ook wel uitsluiten, waarbij het risico op witwassen en uitbuiting aantoonbaar groter is. Aangezien dat niet gebeurt, blijven morele gronden toch echte wel als enigste over.

 

Om het kaf van het koren te scheiden gebruikt iedere Bank zijn eigen wan(beleid).

 

48 minuten geleden, TwaBla zei:
1 uur terug, godinstella zei:

Ik was me er van bewust dat dit officieel natuurlijk niet helemaal de bedoeling is...

Hoezo is dat officieel niet de bedoeling? Wiens officieel is dat? Ik werk al decennia alleen met prive-rekeningen.

Staat in de kleine lettertjes van elke Bank ... en de uitsluiting geschiedt enkel en alleen op commerciële gronden ... een privé-rekening is vele malen goedkoper dan een zakelijke.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Roel J zei:

Ja het mag, Banken hebben heel veel verplichtingen opgelegd vanuit de overheid, zo moeten ze toezicht houden of er geen witwaspraktijken, of andere criminele activiteiten via de bankrekeningen faciliteiten.

 

Ik zit in een "schone" branche maar toen ik een zakelijke rekening wilde openen bij een andere bank kwamen die ineens met het verzoek om de jaarstukken in te leveren. Ik wilde alleen een zakelijke rekening zodat ik mijn bedrijfsnaam daar aan kon koppelen, had verder geen krediet of wat dan ook nodig.

 

Heb er vriendelijk voor bedankt, de enige die mijn jaarstukken zien zijn de accountant en de belastingdienst. :face-with-tongue:

 

Het voordeel van mijn huidige particuliere rekening die ik zakelijk gebruik is dat ik nauwelijks bankkosten heb. :grinning-face:

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Cosara zei:

Staat in de kleine lettertjes van elke Bank ... 

 

Dat is de overeenkomsten-officieel en niet wettelijk officieel. De overheid kan het niks schelen via welke bankrekening het geld binnenkomt.

 

Het probleem van reeds verdiend geld los je ook niet op met een andere bank. Volgens mij valt het reuze mee met dat 'zwarte' karakter, je kan immers later alsnog BTW afdragen en de belastingaangifte hoeft pas in het volgende boekjaar gedaan te worden. Vraag is wel in hoeverre je als zelfstandige actief bent, want die chat-diensten gaan wellicht via één bemiddelaar.

 

Praat eens met collega's.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, TwaBla zei:
7 uur geleden, Cosara zei:

Staat in de kleine lettertjes van elke Bank ... 

Dat is de overeenkomsten-officieel en niet wettelijk officieel. De overheid kan het niks schelen via welke bankrekening het geld binnenkomt.

So what ... Je tekent geen overeenkomst met de Overheid, maar met een geldwinkel.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste GodinMila,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Waar staat SBI code 9609 voor (namens de meelezers)?

 

Ik heb geen idee hoe dit precies in de tijd zit t.o.v. jaaraangiften en m.b.t. het urencriterium, maar je zou de twee maanden aanlooptijd misschien ook als 'resultaat overige werkzaamheden' kunnen indienen. Tijd genoeg om dit uit te vinden en je te laten adviseren.

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur terug, Cosara zei:

So what ... Je tekent geen overeenkomst met de Overheid, maar met een geldwinkel.

 

Mila heeft een soort verhaal geconstrueerd dat niet zoveel te maken heeft met de realiteit. Ze is begonnen als eenmanszaak en kan met terugwerkende kracht netjes belasting betalen over de inkomsten die via haar prive-rekening zijn geincasseerd. De overheid en de belastingdienst stellen geen eisen aan de bankrekening van een eenmanszaak, dus daar is 'officieel' niks mee mis.

 

Of ze zich eerder had moeten inschrijven bij de KvK weet ik niet. Misschien wist ze eerder nog niet zeker of ze als chatoperator/chatmaster wel ondernemer was. Als ik naar vacatures in deze markt kijk, is er vaak sprake van één bemiddelaar (met één maandelijkse afrekening van op z'n best een paar honderd euro) en kan het dus ook een bijverdienste zijn.

 

Niets dat niet achteraf recht gestreken kan worden.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 26-6-2020 om 12:56, godinstella zei:

Toen kwamen deze bedragen rechtstreeks binnen bij mijn privé rekening.

 

Als het voor degene die de uitbetaling doet niet uitmaakt zou ik het gewoon bij het oude laten. Een 2de privé rekening is goedkoper en een prima optie om geldstromen te scheiden.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me in aanvulling voorstellen dat je met deze vorm van dienstverlening niet voldoet aan de gebruiksvoorwaarden van deze kanalen met alle risico's van dien...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.