• 0

Graag advies: Inkopen bij exclusieve aanbieder of groothandel?

(aangepast)

Goedemorgen,

 

Ik lees al een tijdje mee op dit prettige forum. Nu hoop ik dat jullie ook mij kunnen helpen met een kwestie waar ik mee zit.

 

Sinds enige tijd ben ik bezig met een webshop voor cosmetica-artikelen. Ik wil hier graag een merk aan mijn webshop toevoegen. Ik heb contact gelegd met de exclusieve distributeur van het product in de Benelux en heb hiervoor een prijslijst aangevraagd. Inkoopprijs voor het product is vastgesteld op €12,50 p/s.

 

Na wat verder te zoeken op het internet kwam ik toevallig bij een groothandel webshop voor cosmetica waar ik  ook exact hetzelfde product (geen namaak of imitatie product) vond voor maar €6,- p/s. 

 

Ik begrijp dat de distributeur graag een marge pakt op de prijs, maar deze is naar mijn mening aan de  hoge kant. Wat zouden jullie in deze situatie doen? De distributeur erop aanspreken? Bij de distributeur afnemen omdat ze exclusieve aanbieder zijn? Of toch bij de groothandel afnemen?

 

Alvast enorm bedankt voor jullie input.

aangepast door Webshop123
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
20 minuten geleden, Webshop123 zei:

Ik begrijp dat de distributeur graag een marge pakt op de prijs, maar deze is naar mijn mening aan de  hoge kant. 

Waarop baseer je deze mening ... alleen maar op de prijs ?

 

20 minuten geleden, Webshop123 zei:

Wat zouden jullie in deze situatie doen? De distributeur erop aanspreken? Bij de distributeur afnemen omdat ze exclusieve aanbieder zijn? Of toch bij de groothandel afnemen?

Waar is die groothandel gevestigd ... in Nederland, de Benelux, de Europese Unie of daarbuiten ?

Is er wel sprake van een (bewijsbaar) exclusief recht op distributie ?

 

Voordat wij ons op hellende vlak van aannames en speculaties gaan begeven, graag wat meer informatie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cosara, 

 

Dank alvast voor je reactie.  Graag geef ik wat meer toelichting.

Quote

Waarop baseer je deze mening ... alleen maar op de prijs ?

Ja enkel op prijs. Verkoopprijs is ongeveer €30,-

 

Quote

Waar is die groothandel gevestigd ... in Nederland, de Benelux, de Europese Unie of daarbuiten ?

Is er wel sprake van een (bewijsbaar) exclusief recht op distributie ?

Groothandel is gevestigd in de UK.

Yes, de distributeur heeft exclusief recht op distributie.

 

Link naar reactie
  • 0
4 hours ago, kuifje said:

Ja maar de UK is geen EU meer, dus je kunt je niet beroepen op uitputting van merkrechten.

 

Correct, maar we zitten nog in de overgangsperiode:

 

Overgangsperiode tot 31 december 2020

Het VK heeft de Europese Unie (EU) verlaten op 31 januari 2020. Op 1 februari is een overgangsperiode ingegaan die duurt tot en met 31 december 2020. In deze periode onderhandelen de EU en het VK over een nieuw samenwerkingsakkoord.

Tot 31 december 2020 verandert er niets voor uw belastingzaken en toeslagen.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, insparcom zei:

Overgangsperiode tot 31 december 2020

Het VK heeft de Europese Unie (EU) verlaten op 31 januari 2020. Op 1 februari is een overgangsperiode ingegaan die duurt tot en met 31 december 2020. In deze periode onderhandelen de EU en het VK over een nieuw samenwerkingsakkoord.

Tot 31 december 2020 verandert er niets voor uw belastingzaken en toeslagen.

 

Nee, misschien niet voor belastingzaken en toeslagen, maar waar het hier om gaat is een mogelijke merkinbreuk. Parallelimport is daarom meestal niet toegelaten.

 

BInnen de EU is er een uitzondering. Als het product ergens in de EU met instemming van de merkhouder op de markt gebracht is, mag het daarna overal in de EU herverkocht worden.

 

Vandaar dus dat ik de opmerking maakte. TS loopt dikke kans een merkinbreuk te begaan. En als het niet nu al is (ik ken de overgangsbepalingen niet, maar ik weet wel dat de UK geen EU meer is), dan zal het over een half jaar wel zo zijn.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.