• 0

Gemeentegids.nl, bedrijvengids.nl, en andere totaal nutteloze diensten

Dag allemaal,

 

Nieuw hier op het forum, maar in het verleden wel eens actief geweest op hallo.kvk.nl. In die hoedanigheid wel eens deelgenomen aan een discussie over bedrijvengids.nl. Deze website bestaat in die hoedanigheid niet meer, maar het idee was dat je tegen betaling een vermelding kreeg op hun website. Ze benaderden kleine ondernemers telefonisch en verzekerden hen (vrijblijvend uiteraard) 10 getekende offertes binnen een jaar na een vermelding op hun website. Dat was in 2012 bij de start van mijn architectenbureau. Ik had niet veel opdrachten, was onzeker en vroeg door. Uiteindelijk toch niet mee in zee gegaan - zeker nadat ik de reacties las op toenmalige fora met ondernemers. Het was een agressief bedrijf dat ondernemers helemaal niet verder hielp, maar vooral profiteerde van de onzekerheid van startende ondernemers.

Zojuist kreeg ik een mail binnen van gemeentegids.nl:

 

Quote

Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van ons jaarlijks onderhoud sturen wij u de jaarlijkse offerte inzake uw internetadvertentie op de Gemeentegids met de onderstaande specificaties:

In het bedrijvengedeelte bent u als adverteerder te vinden op bedrijfsnaam en plaats. Bij uw advertentie komt een link naar de bedrijvengids, een routeplanner met plattegrond en een ‘’meer info’’ knop met een link naar uw website, e-mailadres en telefoonnummer. Hiermee zullen klanten direct contact met u kunnen opnemen. Tevens kunt u op verzoek 2 trefwoorden toevoegen waarmee klanten u sneller kunnen vinden.
 

Verschijningsdatum: Maand na datum (opdracht onder voorbehoud)
Prijs: 195,- per jaar exclusief 21% btw
Pakket: Basispakket
Internetadres: www.gemeentegids.org
Looptijd: 12 maanden (hierna volgt automatische verlenging)

 

Dit soort nutteloze diensten bestaat nog steeds. En het zal me niet verbazen als ze nog steeds slachtoffers maken onder startende ondernemingen. Hierbij wil ik dus even mijn ervaring delen dat je dit soort websites echt niet nodig hebt om een succesvol bedrijf op te richten. Wellicht zijn er nog meerdere voorbeelden en helpt het andere ondernemers om niet met deze partijen in zee te gaan.

 

Groet,

De Architect

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nog een andere kleine frustratie die ik kwijt moet: netwerkclubjes als BNI, Rotary Club enzovoort. Een beetje hetzelfde laken en pak. Je betaalt veel - met het doel: meer opdrachten - maar vaak zit je in een club ondernemers waar je vooral geld aan kwijt bent in plaats van dat je er geld voor terugkrijgt.

 

In het geval van BNI betaal je jaarlijks €1200 om deel te mogen nemen aan ontbijtsessies waar je per sessie ook nog eens €15 aan kwijt ben. Er doen vooral startende wat onzekere ondernemers aan mee en in welke zin die je vooruit helpen? 

 

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, De Architect zei:

Ik had niet veel opdrachten, was onzeker en vroeg door. Uiteindelijk toch niet mee in zee gegaan...

 

Meestal is het een scam waarbij in het  voorgesprek de indruk gevestigd wordt dat er 1) zeker offerte-aanvragen of opdrachten binnenkomen en 2) er een zekere bedenktijd is, terwijl de overeenkomst ter plekke direct geactiveerd wordt door akkoord te geven in een bevestigingsgesprek dat wel opgenomen wordt. Misschien ben je daar destijds door je kritische vragen net aan ontsnapt.

 

Wie is Gemeentegids.org?

 

Je zegt een mail gekregen te hebben van Gemeentegids.nl: die domeinnaam is van een Hindustaanse meneer. Er zijn diverse topics op dit forum over Gemeentegidsen, inclusief Gemeentegids.nl.

 

Gemeentegids.org is van EU Internet Service in Nieuw-Roden, een bedrijf dat sinds februari 2020 bestaat. Welk verband er tussen beide bestaat, is onduidelijk. Die onduidelijkheid wordt vaak gebruikt door scammers, die dan een bekende naam op een ander domein beginnen.

 

Kijk nog maar eens goed of ze niet toch de indruk wekken dat je een overeenkomst aan gaat. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

 

Kijk nog maar eens goed of ze niet toch de indruk wekken dat je een overeenkomst aan gaat. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Ik ga er zeker geen overeenkomst mee aan. Alleen op hallo.kvk.nl stond een overzichtelijk topic over dit soort oplichterij dat zich richt op jonge startende ondernemers. Ik zou het vervelend vinden als ondernemers met dit soort scammers in zee gaan.

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, De Architect zei:

Alleen op hallo.kvk.nl stond een overzichtelijk topic over dit soort oplichterij dat zich richt op jonge startende ondernemers. 

 

De meeste ondernemers gaan pas op zoek naar informatie NADAT ze benaderd zijn door zulke scammers. Daarom heeft HL een voorkeur voor topics voor elke actuele lopende scam apart.

 

Mensen vooraf waarschuwen is ook belangrijk (dat doet de KvK bij elk intake-gesprek) maat dat gaat het ene oor in en het andere uit. De meeste ondernemers haken af als ze telefonisch een aanbod krijgen dat is too good to be true, maar er stinken er toch elke keer weer honderden in.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

2 uur geleden, TwaBla zei:

(dat doet de KvK bij elk intake-gesprek) maat dat gaat het ene oor in en het andere uit.

 

whahaha, dat heb ik gemerkt bij de dochter van vrienden van mij die zich in ging schrijven en ik daar goed op had voorbereid.  idd in het intake gesprek maar dan met een melding tussen neus en lippen door.

 

In de trant van: "meisje je kan gebeld worden door allerlei bedrijven met mooie aanbiedingen maar die kan je ook weigeren hoor."

 

Maar wellicht is het verhaal per vestiging anders.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, henkh zei:

...maar dan met een melding tussen neus en lippen door.

 

Zowel de startende ondernemer als de KvK heeft op dat moment een heleboel andere dringende zaken. Nogal wiedes dat het niet bovenaan de lijst komt te staan. Maar het wordt wel aangestipt en desondanks vallen er jaarlijks vele starters (en gevestigde ondernemers) ten prooi aan babbeltrucs.

 

Die babbeltrucs worden niet alleen gebruikt door gehaaide oplichters, maar dringen nu door in andere telemarketing-opzetjes in B-to-B, ook voor op zich bonafide diensten zoals energie, webdiensten, reclame in bibliotheken en promovideos op RTL en SBS. Nog even wachten en leaseauto's of verzekeringen worden zo aan de man gebracht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, TwaBla zei:

Zowel de startende ondernemer als de KvK heeft op dat moment een heleboel andere dringende zaken.

 

Het voorbeeld van mij dateert al van een paar jaar geleden. Dus niks geen corona drukte gewoon laksheid en desinteresse van de KVK medewerker op dat moment.

 

Ze kloppen zich op de borst met hun voorlichtende functie maar ondertussen worden nog heel volksstammen starters gen**id door dit soort oplichters. Geef gewoon een duidelijke folder met praktijkvoorbeelden en geef die mee. En laat de politiek eens een einde aan soort oplichting maken door striktere regels op te stellen voor telefonische verkoop. Of gewoon verbieden.

 

Zelf heb ik nauwelijks nog last van bellers via kvk, daar staat alleen mijn vaste nummer genoteerd  waarvan ik thuis de stekker uit het toestel heb getrokken.:face-with-tongue:

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
39 minuten geleden, TwaBla zei:

Die babbeltrucs worden niet alleen gebruikt door gehaaide oplichters, maar dringen nu door in andere telemarketing-opzetjes in B-to-B, ook voor op zich bonafide diensten zoals energie, webdiensten, reclame in bibliotheken en promovideos op RTL en SBS. Nog even wachten en leaseauto's of verzekeringen worden zo aan de man gebracht.

 

Het staat iedereen vrij om het te proberen, zelf hanteer ik de stelregel dat telefoontjes van  aanbieders die zelf bellen binnen 10 seconden afgehandeld zijn.

 

afhandelen op een botte manier is de beste remedie.

aangepast door henkh
typefout hersteld
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, henkh zei:

Het voorbeeld van mij dateert al van een paar jaar geleden. Dus niks geen corona drukte gewoon laksheid en desinteresse van de KVK medewerker op dat moment.

 

Je krijgt al een hele map vol informatiemateriaal mee. Dat is allemaal even belangrijk, dus ik neem de KvK niet kwalijk dat ze die waarschuwing voor babbeltrucs niet extra benadrukken. Net zomin als de startende ondernemer te verwijten is dat hij die waarschuwing niet goed kan inschatten.

 

Misschien dat de KvK extra kan waarschuwen dat je als ondernemer geen consumentenbescherming hebt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, TwaBla zei:

Je krijgt al een hele map vol informatiemateriaal mee. Dat is allemaal even belangrijk

 

Maar de waarschuwing voor babbeltrucs gebeurt mondeling en gezien de korte tijd van zo"n gesprek zal dat inderdaad niet echt blijven hangen. Terwijl het probleem nog steeds actueel is ondanks dat KVK gestopt is met online aanbieden van adressen.

 

Opdringerige telefonische verkoop en oplichting is veel breder dan alleen startende ondernemers, consumenten, whats app gebruikers enzovoort hebben er ook last van en de schade is gigantisch terwijl het bij justitie en politiek nauwelijks prioriteit heeft.

 

Bij gebrek aan wet en regelgeving kan ik een ieder alleen maar adviseren niets telefonisch af te sluiten. Laat de overeenkomst maar mailen en na ondertekening terug sturen.

 

Jouw inzet om gedupeerden bij te staan waardeer ik echt maar aan het onderliggende probleem zou m.i. veel meer gedaan moeten (en kunnen)  worden.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, henkh zei:

Jouw inzet om gedupeerden bij te staan waardeer ik echt maar aan het onderliggende probleem zou m.i. veel meer gedaan moeten (en kunnen)  worden.

 

Zijn we het over eens. 

 

Paar praktische zaken: bij telefonische overeenkomsten een opname van het hele gesprek verplicht stellen (dus niet alleen het zgn acceptatiedeel) en die krankzinnige boeteclausules als onredelijk bezwarend aanmerken. Dan verdampen al heel wat dubieuze verdienmodellen die op bedrog gebaseerd zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden, TwaBla zei:

bij telefonische overeenkomsten een opname van het hele gesprek verplicht stellen

 

Dat zou al een hele stap vooruit zijn en bij alsnog knippen en plakken of slechte kwaliteit de overeenkomst nietig verklaren.

 

Bij internet aankopen heb je minimaal 14 dagen de tijd om er van af te zien, zou ook moeten gelden voor telefonische aankopen en contracten.

 

En voor eenmanszaken toch maar consumentenrecht laten meewegen.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, henkh zei:

Bij internet aankopen heb je minimaal 14 dagen de tijd om er van af te zien

Dit is toch alleen van toepassing bij consumenten? Voor een ondernemer, zelfs zzp'er, meen ik dat er geen bedenktijd is.

 

Een zzp'er/eenmanszaak kan natuurlijk wel als consument kopen, en dat vervolgens fiscaal zakelijk behandelen. Een eenmanszaak is immers gelijk aan de natuurlijke persoon.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Frank v C zei:

Dit is toch alleen van toepassing bij consumenten? Voor een ondernemer, zelfs zzp'er, meen ik dat er geen bedenktijd is.

 

idd, helemaal correct. maar de meeste eenmanszaken  (of zzpérs ) zijn vaak sterk in hun vakgebied maar minder opgewassen tegen dit soort drammende verkopers. Ik zou het prima vinden dat voor hun het consumentenrecht toegepast zou worden. Zal juridisch wel niet haalbaar zijn maar dan moet de politiek toch maar met oplossingen komen.

 

OM doet nauwelijks iets met dit soort "oplichting" die verwijzen je naar civiele procedures.

 

Link naar reactie
  • 1
4 minuten geleden, Frank v C zei:

Dit is toch alleen van toepassing bij consumenten? Voor een ondernemer, zelfs zzp'er, meen ik dat er geen bedenktijd is.

Maar daar ligt wel de sleutel tot de oplossing

 

we hebben maar 2 rechtsvormen met hoofdelijke aansprakelijkheid voor de natuurlijke personen. De scheidslijn tussen consument/particulier is dan flinterdun.. zowel qua gedrag en ook als (wets)kennis. De fraude richt zich ook hoofdzakelijk op net gestarte eenmanszaken en VOF's. Ondernemer worden is mede door internet, maar ook arbeidsmarkt ontwikkelingen steeds populairder geworden, maar ondernemers ook steeds minder weerbaar..

 

Het hoeft niet zo complex te zijn om voor telefonische verkoop, ook een verplichte bedenktijd in te stellen in het verlengde van consumentenrechten voor eenmanszaken en vofs.

Bij normale overeenkomsten tussen ondernemers is het gebruikelijk dat er een offerte wordt gemaakt of het initiatief voor de overeenkomst al ligt bij de ondernemer zelf. dan is geen bedenktijd na aankoop nodig.. Maar bij overeenkomsten waar je direct moet beslissen of die alleen mondeling plaatsvinden zou er een bedenktijd kunnen zijn.

 

We worden als moderne mens voortdurend geplaagd met allerlei fraudepogingen, nu is whatsapp fraude weer hot, maar over een paar weken zwakt dat weer af omdat het nu paar keer per week in het nieuws is, ook nemen allerlei partijen maatregelen om die fraude weer onmogelijk of onaantrekkelijk te maken..

 

Wat mij stoort aan acquisitiefraude is dat het al 20-30 jaar dezelfde vorm is men roept een bedrag en uit de kleine lettertjes blijkt pas dat dit per maand is of dat het het jaar bedrag is voor een vierjarig contract en niet de totale kosten.

Het wordt echt tijd dat de wetgever strukturele maatregelen neemt om dit te bestrijden en niet langer weg te schuiven onder contractvrijheid en daar niet in willen ingrijpen.

 

Dit moet je niet langer oplossen met lapmiddelen als een KvK medewerker het ff te laten zeggen bij de inschrijven..Dit vind ik nu net een onderwerp wat je hen niet in de schoenen kunt schuiven als onvoldoende daadkrachtig, de bal ligt echt bij de overheid om dit eens goed te aan te pakken.

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Roel J zei:

Wat mij stoort aan acquisitiefraude is dat het al 20-30 jaar dezelfde vorm is men roept een bedrag en uit de kleine lettertjes blijkt pas dat dit per maand is of dat het het jaar bedrag is voor een vierjarig contract en niet de totale kosten. Het wordt echt tijd dat de wetgever strukturele maatregelen neemt om dit te bestrijden en niet langer weg te schuiven onder contractvrijheid en daar niet in willen ingrijpen.

 

Helemaal waar.

 

1) Neem geen genoegen met onvolledige geluidsopnames als bewijs van wilsovereenstemming, vraag het hele telefoongesprek!

2) Wees streng tegen onredelijk bezwarende voorwaarden (en boeteclausules) in kleine lettertjes.

3) Stel vast dat een duidelijk aanbod vereist is: duur van de overeenkomst, kosten en betaalwijze.

4) Geef ZZPers / eenmanszaken dezelfde bescherming als consumenten. Bonafide aanbieders hebben daar geen probleem mee.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 26-6-2020 om 12:54, TwaBla zei:

 

De meeste ondernemers gaan pas op zoek naar informatie NADAT ze benaderd zijn door zulke scammers. Daarom heeft HL een voorkeur voor topics voor elke actuele lopende scam apart.

 

Mensen vooraf waarschuwen is ook belangrijk (dat doet de KvK bij elk intake-gesprek) maat dat gaat het ene oor in en het andere uit. De meeste ondernemers haken af als ze telefonisch een aanbod krijgen dat is too good to be true, maar er stinken er toch elke keer weer honderden in.

 

Dat klopt. Ik startte als architect midden in de kredietcrisis wat een hoop onzekerheid met zich meebracht. Van nature ben ik vrij skeptisch (soms te skeptisch) dus als het te mooi is om waar te zijn haak meestal snel af, maar in die onzekerheid speelde ze wel aardig in. Gelukkig nooit mee in zee gegaan.

 

Voor mezelf heb ik destijds een soort mechaniekje in mijn gesprekken ingebouwd: nooit telefonisch toezeggingen op zaken die geld kosten. En altijd vragen naar hun verdienmodel en garanties. Het heeft ertoe geleid dat ik vrijwel nooit met de BNI's, rotary-clubs of dus ook dit soort bedrijvengidsen in deze wereld in zee ben gegaan.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-6-2020 om 20:50, henkh zei:

 

idd, helemaal correct. maar de meeste eenmanszaken  (of zzpérs ) zijn vaak sterk in hun vakgebied maar minder opgewassen tegen dit soort drammende verkopers. Ik zou het prima vinden dat voor hun het consumentenrecht toegepast zou worden. Zal juridisch wel niet haalbaar zijn maar dan moet de politiek toch maar met oplossingen komen.

 

OM doet nauwelijks iets met dit soort "oplichting" die verwijzen je naar civiele procedures.

 

 

Uit ervaring weet ik dat die "civiele procedures" een hoop geld kosten. Ik snap werkelijk waar niet dat de politiek dit soort juridische constructies uberhaupt nog ziet als oplossing. Als je een wanbetaler hebt voor €500 dan moet je minimaal €1500 - 2000 euro betalen aan juridische kosten waarvan je maar een fractie vergoed krijgt. Eigenlijk zou er zoiets moeten komen als SharePeople, maar dan voor aangesloten ondernemers die achter wanbetalers kunnen aangaan.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-6-2020 om 21:08, Roel J zei:

Wat mij stoort aan acquisitiefraude is dat het al 20-30 jaar dezelfde vorm is men roept een bedrag en uit de kleine lettertjes blijkt pas dat dit per maand is of dat het het jaar bedrag is voor een vierjarig contract en niet de totale kosten.

Het wordt echt tijd dat de wetgever structurele maatregelen neemt om dit te bestrijden en niet langer weg te schuiven onder contractvrijheid en daar niet in willen ingrijpen.

 

Acquisitiefraude en pyramide-achtige constructies als BNI en Rotary-clubs. Ik zit in een bedrijfsverzamelpand waarbij ik jonge ondernemers nog steeds honderden euro's uitgeven aan dat soort clubjes zonder dat daar echt wat uit komt. Zelf zit ik ook in een netwerkclub - maar dat is vakgericht en stukken goedkoper dan zoiets als BNI. 

Link naar reactie
  • 0

Tja, de gouden gids deed vroeger niet anders, en dan ook nog met de druk dat je snel moest beslissen want de nieuwe versie zou binnenkort gedrukt worden.

Maar daar kreeg je vroeger ook nog wel een paar klanten uit, maar tegenwoordig helpen dit soort sites helemaal niets. Die sites hebben ongetwijfeld 0 bezoekers en bestaan alleen door het bellen naar net gestarte ondernemers.

 

Zon steunpunt acquisitie fraude oid zou eens een paar duizend flyers moeten drukken, en die via de kvk aan zich inschrijvende ondernemers moeten geven. En daar dan natuurlijk alle trucs op, met een paar standaard antwoorden waarmee je die verkopers kan afwimpelen.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, espen zei:

Tja, de gouden gids deed vroeger niet anders...

Daar was de basisvermelding gratis en dan probeerden ze via telemarketing te upsellen. Dat waren koorknapen vergeleken met deze verkopers.

 

8 uur geleden, espen zei:

Zon steunpunt acquisitie fraude oid zou eens een paar duizend flyers moeten drukken, en die via de kvk aan zich inschrijvende ondernemers moeten geven. En daar dan natuurlijk alle trucs op, met een paar standaard antwoorden waarmee je die verkopers kan afwimpelen.

Doen ze al dertig jaar.

 

Misschien herken je m zelfs. :smiling-face-with-sunglasses:

 

 

SAF.gif

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.