• 0

Raar Vertrek uit vof

 

Ik heb een vraag over wat wel niet kan binnen vof en bij uittreden. Lastige materie voor mij met een onderbuikgevoel dat eea niet oke is. 

Mijn partner is 2 jaar vennoot geweest bij een transportbedrijf. Hij is eind vorig jaar een tijd thuis geweest met burnout klachten. Begin dit jaar ging het weer niet goed. Het is een bedrijf waar de dollartekens voorop staan en de vennoten eigenlijk alleen vennoot op papier zijn maar weinig tot geen zeggenschap hebben. Omdat hij 

astig werd door zijn afwezigheid hebben ze hem aangeboden uit de vennootschap te stappen. Dat betekent 1,5 jaar eerder. Hij is akkoord gegaan, is alleen uitgeschreven bij de kvk. Hij zat dus alweer in de ziektewet toen ze hem dit aanbod deden. Hij ging akkoord. Zijn winstdeel hebben ze voor meer dan de helft ingehouden. Dit is niet besproken en er is ook niet voor getekend. Nu is hij thuis en krijgt ook nog eens een factuur voor zij aov. Voor het komende jaar. Ik vind dit maar een rare situatie. Maar kan er niet de vinger op leggen. Iemand tipsof ervaring met dit soort zaken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag,

 

Dit is echt geheel afhankelijk van de afspraken die zijn vastgelegd over uittreding en/of langdurig verzuim.

 

Wanneer de VOF zich verzekert voor AOV. Hoort die rekening ook bij de VOF zou ik denken, maar bij zelfstandigen is de AOV vaak op persoonlijke titel afgegeven. Als ik mij niet vergis.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jan50, Allereerst welkom op Higherlevel. 

 

Om te beginnen bij het belangrijkste : is er een vennootschapsovereenkomst? Zo ja, wat staat daar in over /bij vertrek en arbeidsongeschiktheid 

Zo niet dan moet de VOF formeel worden ontbonden en er worden afgerekend. In ieder geval kan er dan geen sprake zijn van een gedeeltelijke winstuitkering

 

16 minuten geleden, Jans50 zei:

Het is een bedrijf waar de dollartekens voorop staan en de vennoten eigenlijk alleen vennoot op papier zijn maar weinig tot geen zeggenschap hebben

 

Dat kan - formeel - niet.  Is er wellicht sprake van een verkapt dienstverband?  

 

17 minuten geleden, Jans50 zei:

Hij zat dus alweer in de ziektewet

 

Had hij een vrijwillige ziektewetverzekering als zelfstandige dan? Dat is een erg rare combinatie met een AOV. Of bedoel je hier wellicht is anders, namelijk dat hij ziek thuis zat? 

 

18 minuten geleden, Jans50 zei:

. Nu is hij thuis en krijgt ook nog eens een factuur voor zij aov. Voor het komende jaar. Ik vind dit maar een rare situatie.

 

De meeste AOV's kennen een premievrijstelling die pas na 1 jaar ingaat: het eerste jaar AO betaal je dus nog wel premie.

 

19 minuten geleden, Jans50 zei:

Ik vind dit maar een rare situatie. Maar kan er niet de vinger op leggen. Iemand tipsof ervaring met dit soort zaken?

 

Tip: raadpleeg de vennootschapsovereenkomst of beter nog: laat dat doen door een ervaren jurist of advocaat 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.