Jump to content
Johann D
Verberg

Geldverstrekker b2b factuur

Hallo allemaal,

 

Ik heb mijn eigen bedrijf (eenmanszaak) en zal binnenkort voor het eerst ons product gaan verzenden.

Het product is gezamenlijk met mijn neef ontworpen, die er flink wat uren in heeft zitten ook en ook zijn eigen eenmanszaak heeft als grafisch designer.
We hebben onlangs afgesproken dat we elk een deel van de kosten voor het verzenden op rekening nemen, gezien de rest van de financiering een beetje op begint te raken.

Hiervoor willen we graag een en ander zwart op wit zetten en de factuur correct opstellen. Uiteindelijk zullen we 50/50 aandeel hebben in het bedrijf echter zijn we voor nu tot er verdiensten worden gemaakt nog aparte bedrijven.
Mijn vraag:
Hoe zet ik deze geldverstrekking en belofte het beste zwart op wit en moet ik over deze btw afdragen?

Een sidenote: Wij willen voorlopig (nog) niet van de eenmanszaak een VOF of BV maken. 

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Ja, dat zal je dan in een overeenkomst moeten opstellen. Maar waarom zou je (nog) geen VOF starten als jullie dit met z'n tweeën doen, je het in de toekomst wel wilt en de balans ook 50% om 50% is. Maak het allemaal wel duidelijker, want in beide gevallen ben je uiteindelijk aan elkaar verbonden. Ook bij een VOF zou ik trouwens een overeenkomst opstellen. Je weet nooit wat er gebeurd.


Je zou kunnen kijken naar een 'VOF overeenkomst' voor inspiratie.


Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

IT Beheer, Detachering en Cybersecurity  | Treinkaartjes | Huis kopen in Zwitserland

Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste Johan, allereerst welkom op Higherlevel!

 

20 uur geleden, Johann D zei:

Hoe zet ik deze geldverstrekking en belofte het beste zwart op wit en moet ik over deze btw afdragen?

 

"Geldverstrekking" bestaat niet. Of je betaalt een nota, of je verstrekt een lening of je biedt een schenking. 

 

 Volgens mij maak je het moeilijker dan het is. Jij wilt een deel van de kosten voor verzending dragen: dus doe dat gewoon.  Kwestie van kort schriftelijk vastleggen wat jullie gezamenlijk (willen) gaan doen, wie het doet en hoe en op welke manier de kosten en inkomsten verdeeld worden. 

 

Vervolgens moet de Eenmanszaak die de overeenkomst voor verzending aangaat, die kosten voor 50% doorfactureren aan de andere eenmanszaak, mét btw. 

En vervolgens draagt de partij die de koopsom ontvangt een deel van de marge (omzet-kosten) aan de andere partij af door middel van een creditnota, ook met btw

 

20 uur geleden, Johann D zei:

Een sidenote: Wij willen voorlopig (nog) niet van de eenmanszaak een VOF of BV maken. 

 

Een sidenote terug dan: je kunt prima allebei je eenmanszaak houden en daarnaast  een VOF oprichten voor de gezamenlijke activiteiten/projecten. Bij aanvang zou ik  dat nog niet doen: als het zakelijke risico beperkt is en je de kosten en inkomsten makkelijk kunt verdelen zou ik dat eerst op de bovenstaande manier doen. Maar ga je dit structureler doen, dan is een gezamenlijke VOF naast ieders eenmanszaak zeker een overweging waard 

 

Tot slot: het bovenstaande staat of valt bij de mate van zakelijke risico's zoals bijvoorbeeld productaansprakelijkheid. Heb je het product samen ontworpen en loop je een reëel productaansprakelijkheidsrisico dat niet goed verzekerbaar is, dan is leveren vanuit 1 eenmanszaak wel iets dat je goed moet overwegen. 


Specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ondernemers & zelfstandig partner bij  B2Bsure

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact

 

Wachten met je AOV tot de verplichte verzekering in 2024? Niet erg verstandig!  lees hier waarom

Link to post
Share on other sites
  • 0

Als jij het product van jouw neef gaat inkopen, verkopen en verzenden zou ik kiezen voor een duidelijke prijsafspraak. Over jouw inkoopprijs en de advies verkoopprijs.

 

Verkoper en verzender draagt uiteraard de kosten van het verzenden (en eventuele retourneren).

 

Jullie beider ontwerp- en productiekosten kunnen mogelijk ook anders bezien worden, maar daarvoor bied je hier voorlopig geen leidende informatie. Heb je jouw neef ooit een ontwerpopdracht gegeven of is er werkelijk sprake van een co-productie? Naast het kostenaspect is het dan ook verstandig om afspraken over rechten duidelijk vast te leggen.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 463 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept