• 0

Geldverstrekker b2b factuur

Hallo allemaal,

 

Ik heb mijn eigen bedrijf (eenmanszaak) en zal binnenkort voor het eerst ons product gaan verzenden.

Het product is gezamenlijk met mijn neef ontworpen, die er flink wat uren in heeft zitten ook en ook zijn eigen eenmanszaak heeft als grafisch designer.
We hebben onlangs afgesproken dat we elk een deel van de kosten voor het verzenden op rekening nemen, gezien de rest van de financiering een beetje op begint te raken.

Hiervoor willen we graag een en ander zwart op wit zetten en de factuur correct opstellen. Uiteindelijk zullen we 50/50 aandeel hebben in het bedrijf echter zijn we voor nu tot er verdiensten worden gemaakt nog aparte bedrijven.
Mijn vraag:
Hoe zet ik deze geldverstrekking en belofte het beste zwart op wit en moet ik over deze btw afdragen?

Een sidenote: Wij willen voorlopig (nog) niet van de eenmanszaak een VOF of BV maken. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, dat zal je dan in een overeenkomst moeten opstellen. Maar waarom zou je (nog) geen VOF starten als jullie dit met z'n tweeën doen, je het in de toekomst wel wilt en de balans ook 50% om 50% is. Maak het allemaal wel duidelijker, want in beide gevallen ben je uiteindelijk aan elkaar verbonden. Ook bij een VOF zou ik trouwens een overeenkomst opstellen. Je weet nooit wat er gebeurd.


Je zou kunnen kijken naar een 'VOF overeenkomst' voor inspiratie.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0

Beste Johan, allereerst welkom op Higherlevel!

 

20 uur geleden, Johann D zei:

Hoe zet ik deze geldverstrekking en belofte het beste zwart op wit en moet ik over deze btw afdragen?

 

"Geldverstrekking" bestaat niet. Of je betaalt een nota, of je verstrekt een lening of je biedt een schenking. 

 

 Volgens mij maak je het moeilijker dan het is. Jij wilt een deel van de kosten voor verzending dragen: dus doe dat gewoon.  Kwestie van kort schriftelijk vastleggen wat jullie gezamenlijk (willen) gaan doen, wie het doet en hoe en op welke manier de kosten en inkomsten verdeeld worden. 

 

Vervolgens moet de Eenmanszaak die de overeenkomst voor verzending aangaat, die kosten voor 50% doorfactureren aan de andere eenmanszaak, mét btw. 

En vervolgens draagt de partij die de koopsom ontvangt een deel van de marge (omzet-kosten) aan de andere partij af door middel van een creditnota, ook met btw

 

20 uur geleden, Johann D zei:

Een sidenote: Wij willen voorlopig (nog) niet van de eenmanszaak een VOF of BV maken. 

 

Een sidenote terug dan: je kunt prima allebei je eenmanszaak houden en daarnaast  een VOF oprichten voor de gezamenlijke activiteiten/projecten. Bij aanvang zou ik  dat nog niet doen: als het zakelijke risico beperkt is en je de kosten en inkomsten makkelijk kunt verdelen zou ik dat eerst op de bovenstaande manier doen. Maar ga je dit structureler doen, dan is een gezamenlijke VOF naast ieders eenmanszaak zeker een overweging waard 

 

Tot slot: het bovenstaande staat of valt bij de mate van zakelijke risico's zoals bijvoorbeeld productaansprakelijkheid. Heb je het product samen ontworpen en loop je een reëel productaansprakelijkheidsrisico dat niet goed verzekerbaar is, dan is leveren vanuit 1 eenmanszaak wel iets dat je goed moet overwegen. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als jij het product van jouw neef gaat inkopen, verkopen en verzenden zou ik kiezen voor een duidelijke prijsafspraak. Over jouw inkoopprijs en de advies verkoopprijs.

 

Verkoper en verzender draagt uiteraard de kosten van het verzenden (en eventuele retourneren).

 

Jullie beider ontwerp- en productiekosten kunnen mogelijk ook anders bezien worden, maar daarvoor bied je hier voorlopig geen leidende informatie. Heb je jouw neef ooit een ontwerpopdracht gegeven of is er werkelijk sprake van een co-productie? Naast het kostenaspect is het dan ook verstandig om afspraken over rechten duidelijk vast te leggen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.