• 0

Milieuproblemen

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Overal dezelfde problemen: luchtkwaliteit, lawaai, verkeer, afval sociale problemen en veiligheid.

Behoud van het culturele erfgoed is belangrijk.

 

Wat zijn jouw ideeën over innovatieve projecten met een duidelijke milieuverbetering ter behoud van het (on)roerende cultuur ?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb zelf sterk het gevoel (maar ja van milieu heb ik weinig verstand) dat het pas zinvol is om een innovatief milieuproject om te bouwen tot een commercieel product, als vanuit de overheid op dat terrein bindende richtlijnen of een strenge milieuwetgeving zijn ingevoerd. Bedrijven zijn immers alleen bereid om milieumaatregelen te treffen en milieuzuiverende producten te kopen, als de overheid hen op middellange termijn hiertoe verplicht. Anders blijven milieumaatregelen voor veel bedrijven vooral hoge kostenposten. Maar ja, wie ben ik ? ???

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook geen compleet overzicht.

Maar:

Ik denk dat het onder andere afhangt van de milieunormen, maar het kan ook zijn dat een bedrijf als milieuvriendelijk uit de hoek wil komen. Ook zie je dat milieuvrienderlijke oplossingen steeds beter in het bedrijf zelf geimplementeerd worden. Of in ieder geval: dat wordt een beetje de "trend" denk ik.  D.w.z. dat afval geen afval meer is maar dat het hergebruikt/gebruikt wordt in hetzelfde of andere productieprocessen.

 

Wat nieuwe milieuvriendelijke producten betreft, zoals bioplastic met houdbaarheidsdatum:

 

Ik denk dat, ondanks het feit dat milieu een beetje uit is, dat er nog wel degelijk een markt en ook mogelijkheden zijn voor milieuvriendelijkere producten.

 

De overheid kan dit meer stimuleren door meer onderzoek in deze richting te financieren. Bij deze financiering kunnen bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn dat bedrijven bij het onderzoek betrokken moeten worden.

 

Zo zijn ze in Duitsland bezig door middel van fundamentele kennis nieuwe chemische verbindingen te maken waarvan op voorhand al duidelijk is dat het waarschijnlijk in de natuur afgebroken kan worden op basis van de structuur van de verbindingen. Ik meende dat daar ook daadwerkelijk gekeken wordt of het afgebroken kan worden.

 

Ook weet ik zo van een project met als doel fijnchemicalien milieuvriendelijker produceren met genetisch gemanipuleerde bacterien. Er zijn meer van dit soort projecten en oplossingen en soms snijdt het mes aan meerdere kanten. Als het bij 30 of 37 graden gedaan kan worden i.p.v. 100 of hoger, spaar je energie (en milieu) en spaar je eventueel kosten. Ook zijn er soms minder bijproducten en dus afval.

 

Zo zijn er denk ik nog wel meer aardige zaken, en misschien is direct het effect op milieu niet eens zo zichtbaar.

Maar het blijft denk ik een zaak waar universiteiten en eventueel hogescholen in betrokken moeten blijven, waarschijnlijk omdat het niet bij een bedrijf tot de "business" behoort om nieuwe inovatieve zaken te ontwikkelen als daar niet direct een "nieuw en trendy" product tegen overstaat.

Een nieuwe GSM met allerlei multimedia ontwikkelen is aantrekkelijker dan het ontwikkelen van materiaal en processen die milieuvriendelijker zijn.

 

Voorlopig "kabbelt" het wel door denk ik, maar de overheid zou in feite een handje kunnen helpen. De huidige minister Jorritsma (als ik het goed heb) heeft volgens mij ook vrij veel geld beschikbaar gesteld voor high-tech bedrijven, innovatieve  projecten e.d. , maar het onderzoek mag ook nog wel extra gestimuleerd worden en niet alleen door de universiteiten te dwingen samen te werken met bedrijven (wat heel goed is) maar dan niet door de geldkraan wat dichter te draaien. In feite kun je heel goed met de zogenaamde "tweede" geldstroom (overheidsgeld voor universiteiten waar min of meer een oormerk aan zit, en waarvoor je een aanvraag in moet dienen) .  

 

Over het algemeen trouwens, zie ik de toekomst best milieuvriendelijk in.  De vraag is alleen hoe snel je de oplossingen wil. En hoe groot de bedrijging van slecht milieu voor de bevolking is. (Zo hebben geloof ik bepaalde stoffen geloosd in het milieu een aantoonbaar effect op de vruchtbaarheid van mannen)

 

Kortom: een beetje strenger en stimulerender van overheidswege mag, maar ik denk niet dat dat erg ten koste hoeft te gaan van de economie.

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Er is veel te doen op milieugebied en wordt er ook binnen de overheid veel over gesproken.

Onderstaand twee artikelen (met bronvermelding).

 

Weinig innovatief onderzoek in MKB (Bron: NRC Handelsblad 27 maart jl.)

 

Ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf doen te weinig aan innovatief onderzoek. Dat ligt deels aan henzelf, deels aan de overheid. Dat maakte werkgeversorganisatie MKB Nederland vanochtend bekend. Volgens MKB-voorzitter H. de Boer moet er meer worden samengewerkt tussen kleine en middelgrote ondernemingen in Nederland en universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstituten. De overheid zou subsidies voor dergelijke samenwerkingsverbanden moeten geven. De MKB-voorzitter spreekt van subsidiedwang voor het tot stand brengen van dergelijke contacten.

 

Energiebesparing door Innovatie (Bron: Senter)

 

'Met energiebesparing is meer te winnen dan met duurzame energie'

Bij de overgang naar een duurzame energiehouding wereldwijd staat energiebesparing hoog op de agenda. Met energiebesparing is meer te winnen dan met bijvoorbeeld duurzame energie. Dat zegt dr. P.A. (Pieter) Boot, de nieuwe directeur Energiestrategie en Verbruik bij het Ministerie van Economische Zaken (EZ). 'De politiek bepaalt de doelen op het gebied van energie en wij geven aan hoe die doelen efficiënt en effectief kunnen worden bereikt', zo omschrijft hij het werk van zijn directie.

 

De transitie naar een duurzame energiehuishouding staat beschreven in het Energierapport 2002 'Investeren in energie, keuzes voor de toekomst' (www.minez.nl), dat in februari is verschenen. Duurzaam betekent betrouwbaar, economisch efficiënt, zonder schadelijke milieu- en sociale gevolgen. Om op de lange termijn een duurzame energiehuishouding te bereiken, is een transitie noodzakelijk, die internationaal van karakter is en tientallen jaren in beslag zal nemen.

 

EZ samen met partners

Volgens Pieter Boot kan EZ deze transitie niet alleen bewerkstelligen. 'EZ kan geen doelen van bovenaf opleggen. In overleg met bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en andere overheden zullen we een transitieakkoord sluiten. Dit verzekert commitment van de partners, die niet alleen de besluitvorming kunnen beïnvloeden maar ook verantwoordelijkheid krijgen voor hun deel van de uitvoering. Binnen de transitie staat energiebesparing hoog op de agenda, want met energiebesparing is meer te winnen dan met bijvoorbeeld duurzame energie. Bij transitie staat dan ook niet meer de aanbod- maar de vraagzijde centraal', aldus Boot.

 

Pieter Boot in zijn werkkamer

 

Speerpunten in energieonderzoek

Energieonderzoek zal een belangrijke rol gaan spelen om de doelstellingen op de lange termijn te halen. De projectgroep Energie Onderzoek Strategie (EOS) van EZ onderzoekt welke speerpunten het energieonderzoek moet krijgen. De verschillende energieopties worden op twee criteria beoordeeld: het huidige kennisniveau (ten opzichte van andere landen) en de robuustheid ervan op de lange termijn. Als een thema op beide criteria goed scoort, moet het een speerpunt worden. 'Als duidelijk is wat de belangrijkste speerpunten zijn, kan EZ het instrumentarium hierop aanpassen. Dit kan bijvoorbeeld een verandering van financiering van ECN opleveren.'

 

Breed scala van projecten

Boot heeft een positief beeld van het Programma energiebesparing door innovatie. 'Het leuke is dat het programma een brede doelgroep bedient en een breed scala van projecten weet te genereren.' Verder is hij te spreken over de korte doorlooptijden die het programma hanteert. 'De projectadviseurs van Senter zijn deskundig en doen op een professionele manier hun werk.'

 

Kenniscentrum voor netwerksectoren opzetten

Op de korte termijn streeft Boot ernaar een kenniscentrum op te zetten voor netwerksectoren (zoals spoor, elektra, gas en telefonie). 'Deze sectoren maken allemaal een stormachtige ontwikkeling door en kunnen veel van elkaar leren. In het kenniscentrum moeten zowel de overheid als de marktpartijen deelnemen. Het kenniscentrum kan bijdragen aan de kwaliteit van de besluitvorming en argumenten aandragen waarom bepaalde veranderingen tot welvaartsverhoging kunnen leiden.'

 

Dit zijn met name stimulerende aandachtpunten vanuit de overheid, en geen strengere maatregelen.

 

V.w.b. stimulering vanuit de overheid voor onderzoek binnen de universisteiten: ik denk dat het Innovatiegericht Onderzoeksprogramma (IOP) van Senter daar een mooi voorbeeld van is.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.