• 0

DGA marge/btw grijskenteken auto rijden, prive

Beste forumleden,

 

Hoewel er genoeg over dit onderwerp te vinden is, kom ik er nog steeds niet uit. Toen ik begon als ondernemer had ik een eenmanszaak met BTW-nummer en reed ik een marge bestelauto (VW bus, privé geëtiketteerd) met een lage wegenbelasting (ondernemersregeling), ik schreef jaarlijks de zakelijke kilometers x 0,19 en voerde deze op als autokosten. Ik wil en wilde geen bijtelling voor de auto betalen, vandaar de keuze deze prive te houden en km's te schrijven. De eenmanszaak verricht geen met omzetbelasting belaste prestaties ( doe wel steeds netjes 0 aangifte voor de btw uiteraard). 
Verhouding kilometers zakelijk/prive is ongeveer 80/20

 

Mijn situatie wordt nu als volgt:

Binnenkort wordt de eenmanszaak ingebracht in een op te richten Holding structuur (holding en werkmaatschappij), mijn eenmanszaak verdwijnt hierdoor als rechtsvorm en het BTW-nummer verdwijnt ook. De holding en werkmaatschappij gaan een fiscale eenheid voor de btw vormen met btw-nummer(s). 

 

De auto blijft echter gewoon van mijn in prive, maar door het verdwijnen van mijn btw-nummer krijg ik niet automatisch de lage wegenbelasting meer.

 

mijn vraag:

Kan ik als DGA deze of een andere grijs kenteken auto als prive etikettering zoals nu (blijven) rijden met de ondernemersregeling/lage wegenbelasting, of zijn hier mogelijkheden voor?
 

 

Alvast bedankt iedereen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nee, kan niet. Been there, done that. heb de luxe dat ik dit jaar nog wel 500 km voor m'n oude praktijk heb moeten rijden, waardoor ik toch voldoe aan de regels om nu nog de auto op de oude IB onderneming te laten staan.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Let ook op privegebruik en BTW:

"Bijhouden van privégebruik in uw administratie.

U betaalt btw over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen, kunt u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Met behulp van deze kilometeradministratie kunt u dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik."

 

"Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dit percentage van 2,7 geldt ook voor de auto die u gebruikt op basis van operational lease of financial lease."   

 

In sommige situaties is dat  1,5% (o.a. bij marge-autos)

aangepast door Leek
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.