• 0

Werken met een investeerder

(aangepast)

Hallo allemaal,

 

Jaren geleden hier al eens account aangemaakt, dat kon ik niet meer vinden dus een nieuw account aangemaakt.

Af en toe wel meegelezen en altijd leuke en nuttig informatie opgedaan.

 

Nu loop ik tegen iets aan waar ik me niet goed raad mee weet en niemand in mijn omgeving ervaring mee heeft.

Ik heb een klein bedrijf, een uit de hand gelopen hobby waar ik mijn werk van heb gemaakt. Ik ben nu zo'n 6 jaar bezig en het loopt goed. Omdat het om een homemade en erg arbeidsintensief product gaat is het wel moeilijk om rendabel te krijgen. Ook gezien de tijd die er naast het maken van het product in alle andere werkzaamheden gaat zitten zoals voorbereiden, opruimen, schoonmaken, inkopen, contact met klanten, nieuwe producten ontwikkelen etc etc. Tijd die ik niet in mijn producten kan doorrekenen omdat ze dan veel te duur worden en ik niets meer zal verkopen. Het is geen vetpot maar ik mag niet klagen. 

Nu ben ik door een investeerder benaderd die via via (ik weet door wie) getipt is over mijn bedrijf en groeimogelijkheden ziet. Nu zie ik die zelf ook wel en weet dat er veel meer mogelijk is, dat is al vaak genoeg tegen me gezegd. Ivm de bewerkelijkheid van het product heb ik de stap nooit durven zetten om te gaan uitbreiden ook omdat ik weet wat er allemaal bij komt kijken en het erg moeilijk gaat worden om alle kosten eruit te halen. 

Inmiddels heb ik een gesprek gehad met de investeerder en hij is nu alles op een rijtje aan het zetten qua cijfers en mogelijkheden. Naar zijn zeggen ziet het er goed uit. Ik moet de cijfers zelf nog zien.

Waar ik mee zit is dat helemaal onbekend ben met het werken met een investeerder. Ik heb geen idee waar ik op moet letten en rekening mee moet houden. Zo vraagt hij een aandeel van 25%, is dat redelijk? Krijgt hij straks ook zeggenschap over mijn bedrijf in de zin dat hij beslissingen kan nemen of mij kan verplichten een kant op te gaan met mijn bedrijf die ik zelf niet zie zitten. Wat gebeurt er als het tegenzit en de verwachtte omzet niet gehaald kan worden en ik achter ga lopen met terugbetalen? Wat is een redelijke termijn dat een investeerder zijn geld wil terug zien? Daar hebben we het allemaal nog niet over gehad hoor, maar wil mezelf wel even goed gaan informeren. 

Hij zou eerst gaan rekenen en kijken of er inderdaad mogelijkheden zijn en dan kijken we weer verder. Ik heb nog zeker geen ja gezegd en alles is nog geheel vrijblijvend. 

 

Zelf ben ik toch wel erg terughoudend om deze stap te gaan zetten. Het wordt een enorme stap die ik dan ga zetten met uiteraard ook de nodige risico's. Ik ben gewend om kleinschalig te werken en dus ook te denken. Alles in mijn bedrijf wordt "klein" uitgevoerd omdat ik alles alleen doe. Vergeleken met wat ik nu doe zou de productie straks ca. 15x zo veel worden om mee te beginnen. het is de bedoeling dat dit nog veel meer wordt. Ik weet precies wat er allemaal nodig is om te kunnen opschalen, maar merk ook dat ik het allemaal niet zo goed overzie.  Ik moet erbij zeggen dat ik het altijd moeilijk vind om nieuwe stappen te zetten, niet met nieuwe producten en ideeën uitwerken, dan kan ik goed doorpakken. Wel met stappen die er gezet moeten worden om te kunnen groeien. Afgelopen jaren ben ik erg snel gegroeid en daar waren thuis 2 verbouwingen voor nodig (ik werk vanuit huis), daar heb ik enorm over getwijfeld of we dat wel moesten gaan doen. Dat heeft goed uitgepakt, maar dit wordt nu een erg grote stap.

 

Wie heeft er tips, advies of wat dan ook voor me hoe ik dit verder moet gaan aanpakken.

 

 

aangepast door Life is Sweet
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Veel van je vragen zullen in overleg met de investeerder beantwoord moeten worden. Met 25% aandeel houd jij in principe de zeggenschap.

Maar je hebt nu een eenmanszaak? Hoe gaat de 25% aandeelhouderschap er dan uitzien?

Wat brengt de investeerder in? Geld, kennis, arbeid,... ?

En wat wil de aandeelhouder terugzien? Kan een bedrag per maand zijn, of een bedrag per verkocht product, of...?

En met 15 keer zoveel produceren heb je ook personeel nodig of kan dat via uitbreiding machinepark? Nu kost het veel tijd, dan 15 keer zoveel tijd? Hoe ziet dat proces eruit? En moet er dan nieuwe huisvesting komen?

En is er markt voor 15 keer zoveel producten? Ook op langere termijn?

Vele vragen te beantwoorden.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Da Media, bedankt voor je reactie. De investeerder brengt geld en kennis in en heeft ervaring in het laten groeien van bedrijven.  Wat hij precies wil terug zien moeten we het nog over hebben.

Met 15x zoveel produceren zijn andere machines nodig die meer tegelijk aankunnen. Het kost dan niet 15x zoveel tijd om 1 product te maken. Er kan dan meer en sneller tegelijk geproduceerd worden.  Ik heb uitgerekend dat er straks 2-2,5 fte in de productie nodig is. Er moet ook een bedrijfspand komen, bedrijfsauto, nieuwe machines etc etc.

De maandelijkse kosten zullen behoorlijk hoor zijn vergeleken met wat het product gaat opleveren.

Ik richt me met mijn producten nu vooral op particulieren en voor een klein deel op de zakelijke markt. Ik zit met alle bestellingen van particulieren aan mijn max en heb geen tijd om veel voor de zakelijke markt te doen. Ik heb nu een paar vaste zakelijke opdrachtgevers en alles gaat altijd in goed overleg mbt leveren en grotere opdrachten, lever ik alles in delen ipv in 1x veel tegelijk. Dat zou straks vooral zakelijke markt en een klein deel particulieren zijn. Ik denk dat er wel mogelijkheden zijn op zakelijke markt voor mijn producten maar het zal niet heel makkelijk worden. De investeerder denkt dat er veel vraag zal zijn, zelf ben ik wat terughoudender.


Er zijn inderdaad nog veel vragen te beantwoorden en er is nog veel om uit te zoeken en over na te denken.

aangepast door Life is Sweet
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Een andere vraag is natuurlijk of je er zelf wel zin in hebt. Wil je wel groter? Nu gaat het - als ik het zo begrijp - best redelijk. Qua inkomsten net genoeg, maar wel genoeg. Waar zit jouw plus hier? De extra inkomsten? Wil je daarvoor inderdaad je werkwijze veranderen en gaan werken met personeel? En ook gaan overleggen met een derde?

 

Relevant hierbij is ook, welke extra risico's jij loopt. Een huurcontract voor een pand en een leasecontract voor een bedrijfsauto, investeringen in machines zijn verplichtingen. Deze bij elkaar opgeteld kunnen forse bedragen c.q. schulden c.q. lasten voor de toekomst opleveren. Wat gebeurt er hiermee als het toch niet zo goed gaat lopen als verwacht? Wordt jij dan persoonlijk aansprakelijk?

 

Daarbij, als je nu op je maximale productiecapaciteit zit en de vraag eigenlijk niet aan kunt, dan is een prijsverhoging mogelijk niet zo raar. Eventueel alleen voor nieuwe klanten? Zeker bij zakelijke klanten is de prijs niet altijd doorslaggevend, maar meer het niveau van service en het ontzorgen.

aangepast door Frank v C
extra toevoeging
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je wordt bij deze gedachte investering van zelfstandig creatieveling tot (productie)manager. En de vraag is of je dat inhoudelijk ambieert en kunt.

 

Nog afgezien van het risico wat je loopt en de financiële afspraken die je zou willen aangaan.

 

Voor een goed advies zouden we jouw activiteiten moeten kennen. Moderatoren kunnen vrijwel altijd ondersteunen en een oud account heractiveren.

 

Als je in dit kader online liever anoniem blijft, stuur me dan gerust een persoonlijk bericht. Ik heb zelf ook een arbeidsintensieve productie-activiteit en adviseer graag kort. Zeker als het om hout, metaal of kunststoffen gaat.

 

Een ander idee kan zijn om de B2C (consumenten) en B2B (zakelijke) activiteiten gescheiden te zien of maken.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

25% van de aandelen wil niet per definitie zeggen dat je de zeggenschap houd. Dat kan ook anders vastgelegd worden. Belangrijker is misschien wel om je te realiseren wat er na deze uitbreiding kan gebeuren. Met een 2e ronde van investeringen of extra geld om tegenvallers op te vangen. Gaat hij die ook doen? En verwatert jou aandeel dan? En word je zo niet langzaam maar zeker het bedrijf uitgewerkt. Als je groter wil, kan je dan geen machines leasen? Geld lenen bij een bank? Wel een mooi avontuur dit.

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Markilanosz zei:

25% van de aandelen wil niet per definitie zeggen dat je de zeggenschap houd. Dat kan ook anders vastgelegd worden.

 

Dit is een belangrijk punt.. Je schrijft dat om uit te breiden er machines en een pand nodig zijn. De investeerder zal dan voor 25% aandeelhouderschap kiezen om daarmee de machines te financieren en ook nog wat werkkapitaal om de boel op gang te krijgen. Vaak wordt een ander deel van de investering als lening verstrekt maar wordt die lening in delen verstrekt elke keer als een bepaalde projectstap is voltooid.

Je komt dus in een constructie terecht waar de beschikbaarheid van geld afhankelijk is van door de investeerder goedgekeurde projectplan. Ik heb meermaals gezien dat een lening wordt vastgehouden omdat doelen nog niet gehaald zijn, ook al zijn er al facturen die betaald moeten worden.

 

Ik zeg niet dat jou investeerder het zo zal doen maar hier moet je wel alert op zijn. Het zou kunnen dat jij ziet als de productie op 10x die van nu zit dat de kwaliteit van het product begint af te nemen en jij je kwaliteit wilt beschermen en de groei wilt stoppen. De kans is dan aanwezig dat de investeerder eist doorstomen naar de afgesproken 15x en we accepteren tijdelijk die kwaliteitsproblemen en lossen die gaandeweg wel op..

 

Geld kan ook een grote stem geven anders dan formele stemverdeling.. Als het geld niet komt gaat de groei niet verder en kan zelfs het overleven van de onderneming op het spel staan en een investeerder kijkt dan heel anders naar een onderneming dan de oprichter/meerderheidsaandeelhouder.  Een investeerder beschermt zijn vermogen en zal bereid zijn een verlies te nemen om een groter verlies te voorkomen. Terwijl een oprichter/bedenker eerder zoekt naar voortbestaan op kleinere schaal (wat voor een investeerder vaak niet intressant genoeg is qua rendement)

 

 

Nu lijkt dit een grote waarschuwing maar zo hoef je het niet te lezen, het is alleen wel belangrijk te weten dat een investeerder heel anders naar jou onderneming kijkt dan jij.

Dus jij moet wel mee kunnen en willen gaan in die andere zienswijze, maar tegelijkertijd ook je eigen belangen en doelen in het oog houden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.