• 0

Uitkering van samenwonende als ik bedrijf start

(aangepast)

Goedemiddag,

 

mijn naam is Peter ik ben 24 jaar oud en sta op het punt een online onderneming op te zetten.

Ik woon nog thuis bij mijn moeder die een uitkering heeft omdat zij helaas al jaren arbeidsongeschikt is.

 

Naast de online webshop heb ik nog een baan van 32 uur per week en een jaarsalaris van ongeveer 24000 euro. 
 

mijn vraag is: hoe werkt dit allemaal belasting technisch? Word mijn moeder weer gekort op haar uitkering omdat ik een onderneming start en hier winst mee maak ? 
 

ik weet dat de winst van de onderneming bij mijn bruto jaarsalaris word opgeteld. Dit zou dus betekenen dat mijn moeder inderdaad word gekort op haar uitkering. 
 

is het dan wel lucratief om deze onderneming te starten? 
 

ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen.

 

Peter

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, Petervanakt zei:

is het dan wel lucratief om deze onderneming te starten?

Dat zou je zelf kunnen bepalen a.d.h.v. hoever die uitkering van je moeder gekort wordt.

 

Maar met €24.000 salaris en extra inkomsten uit de webshop, kun je natuurlijk wel een (hogere) huishoudbijdrage betalen aan je moeder. Dat vangt die korting enigzins op.

 

Zoals ik het lees heb je je vraag overigens zelf al beantwoord in je post.

 

Link naar reactie
  • 0

Altijd nuttig en natuurlijk handig als je straks uit huis gaat. De uitkering zal weer stijgen en heb jij profijt van een goed lopende onderneming. In de tussentijd kan jij het verschil bijleggen. Dat is immers de reden dat jouw moeder wordt gekort op de uitkering. Persoonlijk vind ik dit niet eens een 'vraag'. Een uitkering is bedoelt voor de gene die dit nodig hebben. Wanneer je ervoor kiest om minder te werken, terwijl dit eigenlijk wel kan is de denkwijze wat mij betreft verkeerd.

 

Bovenstaande is puur op basis van jouw verhaal. Ik vraag mij namelijk af of jouw moeder wel gekort mag worden op haar uitkering. Is het niet zo dat haar uitkering omlaag is gegaan, omdat jij 18 jaar bent geworden en dat dit helemaal niets heeft te maken met jouw inkomen? Meer informatie bijvoorbeeld op: https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid={12BBFA6F-AC74-4D6B-BBF7-040E9FD49A1D}

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
24 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

Is het niet zo dat haar uitkering omlaag is gegaan, omdat jij 18 jaar bent geworden en dat dit helemaal niets heeft te maken met jouw inkomen? Meer informatie bijvoorbeeld op: https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid={12BBFA6F-AC74-4D6B-BBF7-040E9FD49A1D}

Er was hier geen sprake van een bijstandsuitkering maar een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Dus misschien gaat het hier om korting op de toeslag.

 

 

Quote

 

WW-, WAO-, WIA-, Wajong-, of IOW-uitkering

Voor uw WW-, WAO-, WIA-, Wajong- of IOW-uitkering heeft samenwonen geen financiële gevolgen.

Uw gezinssituatie telt wel mee als u op een van deze uitkeringen een toeslag vanuit de Toeslagenwet ontvangt. Als u gaat samenwonen, kan deze toeslag geheel of gedeeltelijk vervallen.

Als u een toeslag ontvangt, moet u bij UWV melden dat u gaat samenwonen.

 

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/samenwonen/uitkering-en-samenwonen/

 

Maar het kan zeker verstandig zijn om even na te gaan waarom en welke consequenties dit heeft.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

WW, WIA, Wajong en andere uitkeringen die worden betaald door het UWV zijn niet afhankelijk van het inkomen van medebewoners.

 

Wel is het totale inkomen van alle medebewoners bepalend voor toeslagen zoals Huur en zorgtoeslag waar iemand, individueel, recht op heeft.

Dit is onafhankelijk van het soort uitkering of inkomsten die iemand heeft.

 

Alleen als er sprake is van een (gemeentelijke) uitkering via een sociale dienst (uitkering in het kader van de participatiewet) is de hoogte van de uitkering mede afhankelijk van het inkomen van de medebewoners. Dit noemen ze de kostendelers norm.

 

Dat wil zeggen dat er vanuit gegaan wordt dat iedereen die op het zelfde adres staat ingeschreven en een eigen inkomen de gezamenlijke woonkosten, naar draagkracht, delen.

De sterkste schouders (meeste inkomen) betaald meer mee aan de vaste kosten. Dat deel dat iemand met een uitkering hierdoor minder betaald is het deel dat gekort gaat worden op de uitkering.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.