Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Tenner

Brandende vragen als digitale kunstenaar

Recommended Posts

Hoi, hopelijk vinden jullie het niet erg als ik met de de deur in huis val maar ik heb een aantal brandende vragen... :grinning-face-with-sweat:

Ik wilde zeker nog de belastingtelefoon bellen, maar wie weet kunnen jullie me ook een aardig eindje helpen.

 

In het kort:

- Ik heb me onlangs ingeschreven bij KVK als eenmanszaak. Officiële "start" is 1 Juli, maar ik ben al sinds Maart dit jaar bezig.

- Mijn werk samengevat:

  • Zelfstandig illustrator. Ik werk voor klanten over de hele wereld maar voornamelijk uit de USA.
  • Mijn klanten zijn allemaal particulieren. Ik werk nooit voor ondernemers/bedrijven.
  • Ik maak tekeningen in opdracht. Ieder kunstwerk is uniek, en ik verkoop deze voor een gemiddelde prijs van 100 euro.
  • Ieder werk is volledig digitaal en gemaakt in tekenprogramma's, zodoende dus geen fysiek product.
  • Ik verdien hiermee gemiddeld 1500 euro per maand en schat mijn jaarlijkse winst op onder 20.000
  • Ik heb nagenoeg 0 euro overhead. Ik werk thuis, geen vervoer, materialen zijn laptop en teken tablet. Misschien op den duur nieuwe aanschaf hiervan maar heeft nu geen grote impact.

 

Omdat mijn werk nu lekker loopt en het mijn fulltime baan geworden is wil ik al mijn belastingzaken op orde hebben. Bij sommige details kan ik echter geen duidelijk antwoord vinden op de websites van de overheid en de KVK.

 

Mijn voornaamste vragen:

  1. Is mijn werk een product of een dienst?
  2. Ik wil graag gebruik maken van de KOR regeling, maar moet ik tot het volgende tijdvak dan BTW doorverrekenen aan mijn particuliere klanten? En zo ja, welk percentage is dit dan voor klanten uit de USA & Canada? Ik heb een aantal klanten uit de UK en hier en daar een ander EU land. (nb: dit is een enorm punt van verwarring omdat ik dus geen flauw idee heb hoe mijn werk wordt gecategoriseerd bij vraag 1.)
  3. Kan ik ook besluiten om geen BTW verrekenen aan mijn klanten tot mijn KOR ingaat? Mijn totale winst dit jaar is ongeveer 7500 euro. Dit geld is eigenlijk over de maanden gekomen van uitgegroeide hobby, maar begint nu dus serieus te worden.
  4. Wanneer ik belastingaangifte doe voor 2020, moet ik het stuk voor mijn KVK-registratie dan opgeven als "inkomsten uit overig werk" en daarna "winst uit onderneming"? Of zou het kunnen dat de belastingdienst mij nog steeds zal classificeren als resultaatgenieter, ook al sta ik ingeschreven als eenmanszaak?

 

Ik heb nog wel meer puntjes maar dit zijn de grote lijnen. Ik vind het zo lastig, omdat mijn beroep nog zo "modern" is en het allemaal niet duidelijk in de wet staat vastgelegd!

 

Hulp is zeer gewaardeerd!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De antwoorden laat ik aan de experts, maar de laptop, tablet en ik neem aan software zijn wel deel van the cost of doing business.
Daar moet je direct rekening mee houden met geld opzij zetten en zo voorkom je dat het ooit wel een grote impact gaat hebben.

Ik heb vaker bijvoorbeeld fotografen gezien die best veel werk maken en ineens om geld moeten bietsen, omdat de camera defect is geraakt.

Maar dat terzijde.

Succes!


BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp

Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Beste Tenner,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Quote

Omdat mijn werk nu lekker loopt en het mijn fulltime baan geworden is wil ik al mijn belastingzaken op orde hebben. Bij sommige details kan ik echter geen duidelijk antwoord vinden op de websites van de overheid en de KVK.

 

Heb je het Handboek Ondernemen 2020 al  gelezen en hoe wil je je boekhouding gaan (laten) voeren?

 

Jouw vraag of je een product of een dienst levert is niet zo gek relevant aangezien dit voor mij in ieder geval geen digitale dienst is waarop jij je lijkt te baseren.

 

Jouw beroepsorganisatie is Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO).

 

Waarom heb je geen of nauwelijks particuliere en zakelijke klanten op het Europese vaste land (binnen de EU)? Tenminste, zo lees ik jouw openingsbericht.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
5 uur geleden, Tenner zei:

 

  • Mijn klanten zijn allemaal particulieren. Ik werk nooit voor ondernemers/bedrijven.
  • Ik maak tekeningen in opdracht. Ieder kunstwerk is uniek, en ik verkoop deze voor een gemiddelde prijs van 100 euro.
  • Ieder werk is volledig digitaal en gemaakt in tekenprogramma's, zodoende dus geen fysiek product.
  • Ik verdien hiermee gemiddeld 1500 euro per maand en schat mijn jaarlijkse winst op onder 20.000
  • Ik heb nagenoeg 0 euro overhead. Ik werk thuis, geen vervoer, materialen zijn laptop en teken tablet. Misschien op den duur nieuwe aanschaf hiervan maar heeft nu geen grote impact.

 

Verkoop je direct of via een platform? Krijg je individuele betalingen of maandelijks een afrekening?

 

Je 'verdient' geen 1500 euro per maand: dat is je 'omzet'.

 

Besef dat de KOR per januari 2020 anders is. Het lijkt voordelig om gebruik te maken van BTW-vrijstelling. 

 

Een illustrator is geen ontwerper, dus BNO lijkt me niet de correcte beroepsorganisatie. Vroeger had je de NIC. Misschien is er nu wel wat voor digitale illustrators, maar ik ken geen club.

 

 

Edited by TwaBla

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Highio Het handboek heb ik doorgelezen ja maar ik heb nog steeds vraagtekens.
Mijn boekhouding loopt vooral via Paypal waar al mijn kwitanties op staan.
De rede dat mijn klanten vooral uit de US komen is omdat de niche waarin in werk vooral daar populair is. Ik heb het er niet specifiek op uitgekozen.

@TwaBla Ik verkoop direct. Ik plaats via twitter & een art website een bericht dat ik commissions open en krijg dan rechtstreekse berichten van mijn klanten die ik daarna afhandel via een paypal "factuur" (zo staat dat op de website, maar in functie is het een kwitantie).

Ik snap het verschil tussen verdienen en omzet, zo heb ik het enkel neergezet omdat ik tot nu toe dit geld "verdiende" als hobby (overig inkomen) en ik het dus nu echt als omzet ga zien.

 

Ik verwacht idd niet meer dan 20.000 per jaar omzet te hebben dus leek mijn de nieuwe KOR ook wel van toepassing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

""2 Ik wil graag gebruik maken van de KOR regeling, maar moet ik tot het volgende tijdvak dan BTW doorverrekenen aan mijn particuliere klanten?""

Ja, totdat de belastingdienst je een bevestiging heeft gestuurd voor vanaf welk kwartaal de NIEUWE KOR regeling ingaat voor ik dacht een periode van 3 kalenderjaren.  (Voor levering buiten EU kan BTW  anders zijn)

 

""3 Kan ik ook besluiten om geen BTW verrekenen aan mijn klanten tot mijn KOR ingaat?""

Formeel moet je de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd overhandigd hebben.

 

 

Edited by Leek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 uur geleden, TwaBla zei:

Een illustrator is geen ontwerper, dus BNO lijkt me niet de correcte beroepsorganisatie. Vroeger had je de NIC. Misschien is er nu wel wat voor digitale illustrators, maar ik ken geen club.

 

De NIC blijkt in 1998 opgegaan te zijn in de BNO (pmde Highio me) dus ik gum mijn opmerking uit als het mag... :face-with-rolling-eyes:

 

Edited by TwaBla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Tenner,

 

Leuk om te zien dat het, zo lijkt, goed gaat! Omdat je met dezelfde precisie ook je administratie wilt gaan organiseren, zou ik zelf bij diverse (en iets verder in hun ontwikkeling zijnde?) illustrators/illustratoren (of groepen/organisaties) aankloppen en vragen hoe zij het organiseren of hoe hun administratie partner (accountant/boekhouder/fiscalist/...) het inricht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 28-6-2020 om 14:54, Tenner zei:
  1. Is mijn werk een product of een dienst?

 

Een dienst, want een digitale illustratie kun je niet vastpakken.. Het hoofdonderscheid is nog steeds dat goederen tastbaar zijn en diensten niet. 

Pas als je die digitale illustratie laat uitprinten wordt het een product, maar voor de btw heffing zal het niet veel uitmaken.

 

Quote
  1. Ik wil graag gebruik maken van de KOR regeling, maar moet ik tot het volgende tijdvak dan BTW doorverrekenen aan mijn particuliere klanten? En zo ja, welk percentage is dit dan voor klanten uit de USA & Canada? Ik heb een aantal klanten uit de UK en hier en daar een ander EU land. (nb: dit is een enorm punt van verwarring omdat ik dus geen flauw idee heb hoe mijn werk wordt gecategoriseerd bij vraag 1.)

 

Helaas wel voor je Nederlandse en Europese klanten..

Wat mij betreft zit er nog een behoorlijke haar in de soep bij de nieuwe KOR regeling voor startende ondernemers. Je kunt hem namelijk pas aanvragen nadat je als ondernemer voor BTW bent aangemerkt én die aanvraag moet uiterlijk vier weken voor een nieuw tijdvak binnen zijn bij de belastingdienst.

Dat betekent dat als jij per 1 juli onder de KOR wil vallen had jou aanvraag (ietsje ruim genomen) voor 1 juni bij de belastingdienst moeten liggen. Als je dat niet is gelukt moet je dus tot 1 oktober gewoon als btw ondernemer btw rekenen over geleverde diensten en ook de complexe regels voor EU leveringen en Leveringen buiten EU correct toepassen.

In de praktijk betekent het dus gewoon dat elke startende ondernemer die per ongeluk vrij snel omzet heeft eerst 1-4 maanden wel btw moet rekenen en daarna pas onder de KOR kan vallen..

(Echt de ambtelijke werkgroep die dit proces heeft uitgedacht moet een enorme schop voor zijn ballen hebben.. )

 

Bij levering van diensten buiten de EU (USA en Canada dus) geldt dat die dienst in het land van de afnemer is belast. Je kunt dat zelf verifiëren door de rekenhulp diensten in en aan het buitenland in te vullen..

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

 

Overigens is het zo dat je formeel voor elk land moet uitzoeken of jou dienstverlening in dat land onder bepaalde belastingheffing (vergelijkbaar aan onze btw heffing) valt.

 

 

Quote

Kan ik ook besluiten om geen BTW verrekenen aan mijn klanten tot mijn KOR ingaat? Mijn totale winst dit jaar is ongeveer 7500 euro. Dit geld is eigenlijk over de maanden gekomen van uitgegroeide hobby, maar begint nu dus serieus te worden.

 

Nee dat mag niet, pas nadat jou KOR beschikking ingaat mag moet je stoppen met het toepassen van btw regels.

 

Quote

Wanneer ik belastingaangifte doe voor 2020, moet ik het stuk voor mijn KVK-registratie dan opgeven als "inkomsten uit overig werk" en daarna "winst uit onderneming"? Of zou het kunnen dat de belastingdienst mij nog steeds zal classificeren als resultaatgenieter, ook al sta ik ingeschreven als eenmanszaak?

 

Of je de KOR gebruikt of niet is niet bepalend voor de vraag of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent.

Dat kun je vaststellen door de ondernemerscheck in te vullen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting

 

Die check doorlopen is een stuk makkelijker als hier alle mogelijke varianten opsommen wanneer je het wel of niet bent (als ik alle varianten al zou kennen)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuten geleden, Roel J zei:

Bij levering van diensten buiten de EU (USA en Canada dus) geldt dat die dienst in het land van de afnemer is belast. Je kunt dat zelf verifiëren door de rekenhulp diensten in en aan het buitenland in te vullen..

 

Hoofdregel bij B2C is toch juist dat dienst belast is in land van leverancier?

 

Onder welke uitzondering uit de tool zou de TS vallen dat dit anders zou zijn?

(Valt niet onder electronische diensten, want vereist handwerk i.p.v. geautomatiseerd te leveren).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi iedereen,

 

Bedankt voor alle fantastische antwoorden en vooral aan @Roel J voor het uitgebreid meedenken, ik waardeer het enorm!

 

Ik heb vanmiddag 3 uur aan de lijn gehangen bij de belastingtelefoon en die hebben mij met alle geduld te woord gestaan.

Wat hier uit is gekomen is dat er nog een belangrijk haakje aan mijn werk zit:

Omdat mijn werk een "dienst" is valt het niet onder de 9% BTW voor "unieke kunstobjecten vervaardigd door de kunstenaar zelf", ook als ik in feite exact hetzelfde doe als een traditioneel kunstenaar, enkel is mijn materiaal een tekentablet en het product een PNG, ipv van potlood en papier.

Ik ben doorverbonden aan iemand die er meer verstand van had en die heeft mij aangeraden om een vooroverleg bij mijn gemeente aan te vragen (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/ruling/ruling).

Ik moet in de tussentijd (tot de KOR ingaat), dus 21% BTW aan mijn klanten rekenen, maar als mijn gemeente besluit nav van mijn verzoek toch 9% te rekenen, mag ik te teveel betaalde BTW met terugwerkende kracht terugvragen.

Ik heb dit formulier onmiddellijk ingevuld en opgestuurd, kan tot 8 weken duren. Tja. :grinning-face-with-sweat:

 

Dit allemaal dus omdat mijn beroep blijkbaar nog te "modern" is om expliciet in de wet te zijn opgenomen. (Wat best frustrerend is, aangezien digitale illustrators al tientallen jaren zo werken. Ik moet inderdaad eens gaan spreken met iemand in vergelijkbaar veld. Enkel, veel illustratoren werken voor bedrijven, dus ik moet iemand vinden die ook 100% particulier werkt).

 

Overigens heb ik ook samen met de deskundige deze tool doorgelopen: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/
En daar kwam uit dat ik toch in Nederland Btw-plichtig blijf, ongeacht waar mijn klanten zich in de wereld bevinden. (Screenshot met resultaat onderaan: https://i.imgur.com/xrE7M4Z.jpg) Nb: "Diensten die te maken hebben met cultuur, kunst..." is niet van toepassing, dit slaat op evenementen ed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, Maxn zei:

 

Hoofdregel bij B2C is toch juist dat dienst belast is in land van leverancier?

 

Onder welke uitzondering uit de tool zou de TS vallen dat dit anders zou zijn?

(Valt niet onder electronische diensten, want vereist handwerk i.p.v. geautomatiseerd te leveren).

 

Hoi Maxn, je reageerde net toen ik mijn reactie had geschreven! Zoals ik het nu heb uitgezocht moet ik dus inderdaad altijd Nederlandse BTW rekenen aan mijn particuliere klanten ongeacht waar ze ter wereld wonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuten geleden, Maxn zei:

Hoofdregel bij B2C is toch juist dat dienst belast is in land van leverancier?

 

Ook daar zit dus mogelijk een haar in de soep of een complexiteit die ik niet had voorzien.

Ik heb voordat ik tot mijn conclusie kwam zelf ook de rekenhulp ingevuld omdat ik door alle uitzonderingen ook de bomen en het bos niet meer kan onderscheiden.

Bij het invullen heb dus wel de aanname gedaan dat het hierbij om kunst ging want Tenner geeft aan kunst te maken en geen commerciele ontwerpen.

Uit het bericht van Tenner blijkt in middels dat dat niet zo is..

 

Dus als je bij de vraag of het om kunst gaat ja zegt, dan geldt dus geen btw rekenen maar naar land afnemer kijken.

afbeelding.thumb.png.d9292ecf9188779bad8dc88cd634f8a3.png

 

Maar als je bij die vraag over kunst nee zegt dan komt er dus opeens land van leverancier uit..

afbeelding.thumb.png.b4c3e2ec7b3a4ca25d1a2eb07a384018.png

 

Kortom.. het toont maar aan hoe snel je ernaast zit in sommige gevallen.
(ik zou wel eens willen zien hoeveel fiscalisten dit in één keer goed hebben als je het ze vraagt)
 

Tenner valt dus zeer te prijzen voor zijn proactieve houding om het tot op de bodem uit te zoeken.. en zelf de belastingtelefoon medewerker zover te krijgen door te verbinden naar de inspectie.

 

Overigens Tenner, de gemeente is NIET degene die jou aanvraag beoordeeld, het gaat om het belastingkantoor in jou regio.. maar dat geheel terzijde

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuten geleden, Tenner zei:

Dit allemaal dus omdat mijn beroep blijkbaar nog te "modern" is om expliciet in de wet te zijn opgenomen. (Wat best frustrerend is, aangezien digitale illustrators al tientallen jaren zo werken. Ik moet inderdaad eens gaan spreken met iemand in vergelijkbaar veld. Enkel, veel illustratoren werken voor bedrijven, dus ik moet iemand vinden die ook 100% particulier werkt).

 

Hoewel een redelijk wetstechnisch verschil.. toch even uitleggen. Dit komt vooral door de wijze waarop de Wet op de omzetbelasting 1968 is opgezet.

Daarin is bepaald dat alles onder het hoge btw tarief valt tenzij er een in de wet benoemde uitzondering geldt. die lijsten zijn dus limitatief. Dat betekent als jou dienst of product niet binnen de beschrijving valt je terugvalt op het hoge tarief.

 

En dan krijg je dus hele kromme uitzonderingen zoals een tekening met ouderwetse kleurpotloden wel kunst kan zijn maar dezelfde tekening via een tekenprogramma niet omdat nergens in de wet staat dat het ook via een "electronisch hulpmiddel" vervaardigd kan zijn.

Andere exotisch voorbeeld: dat caviavoer onder 21% valt en konijnenvoer onder 9% omdat daar de redenatie is dat we konijnen wel eten en dus het konijnenvoer ook onder voedselketen valt en cavia's eten we niet dus valt die en zijn voer onder de hoofdregel van 21%.. 
zijn jullie er nog?

 

Moraal van het verhaal.. Wetgever kijk uit met wetten met limitatieve opsommingen want voor je het weet heb je 52 jaar later een vuistdikke wetsbundel nodig om alleen alle toegestane uitzonderingen te behandelen.. en moet een kunstenaar die van zijn "pennevruchten" wil leven een halve dag met de belastinginspectie bellen om te snappen hoe hij zijn btw netjes toepast en welke extra formulieren hij kan indienen om toch als kunstenaar onder laag btw te mogen gaan verkopen..

 


"

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Roel J Ik heb inderdaad dat tooltje op meerdere manieren ingevuld en kwam tot dezelfde conclusie.

Via de inspectie dus samen gekomen tot het resultaat zoals in jou tweede screenshot. (nogmaals: omdat bij "diensten die te maken hebben met kunst" dus gaat om evenementen e.d., staat inderdaad erg vaag beschreven op de website van de belastingdienst.)

 

En idd ik heb het formulier naar mijn belastingkantoor gestuurd :)

 

En dankjewel voor de extra achtergrondinformatie over de uitzonderingsregels. Heel duidelijk en ook wel begrijpelijk dat dit soort dingen altijd wat zullen achterlopen. Is het voor mij haast interessanter om mijn tekeningen uit te printen en toch te versturen lol.

Geintje... maar idd wel lastig. Voor mijzelf zal het dus ietwat minder uitmaken in November als ik mee ga doen met de KOR, maar als ik ooit meer zou willen verdienen met dit beroep zal ik dus wel goed moeten gaan nadenken over hoe ik dit ga invullen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
49 minuten geleden, Roel J zei:

Dus als je bij de vraag of het om kunst gaat ja zegt, dan geldt dus geen btw rekenen maar naar land afnemer kijken.

 

Nee, als je daar "ja" zou zeggen, geldt het land waar de dienst plaats vind.

Da's nog een derde mogelijkheid, naast belast in land van leverancier, of belast in land van afnemer.

Als je een kaartje voor je evenement/tentoonstelling in Duitsland aan een Belg zou verkopen, draag je niet aan Nederland of Belgie maar aan Duitsland BTW af.

 

Edited by Maxn

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuten geleden, Tenner zei:

Is het voor mij haast interessanter om mijn tekeningen uit te printen en toch te versturen lol.

 

Als je uitsluitend digitale bestanden verkoopt, lever je ook geen dienst, maar een (exclusieve) gebruikslicentie op een auteursrechtelijk beschermd werk.


Strikt genomen vereist dat dan een schriftelijke overeenkomst voor de (exclusieve) overdracht van het exploitatierecht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Wat gebeurt er wanneer je jouw klanten ook een print van de illustratie stuurt?

 

Het is jouw aanbod om het digitaal te houden. Maar als de belastingregels daar nog niet op aangepast zijn, kun je toch ook een fysieke uitwerking aanbieden en in rekening brengen (zonder meerkosten) zodat je werk wel als kunst aangemerkt wordt?

 

Of denk ik te simpel nu?

 

Aha, dat had je zelf ook al opgemerkt... :nerd-face:  Gewoon doen hoor. Dan is de digitale versie een bijproduct van de print.

 

Edited by TwaBla

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Voor kunst of laag btw-tarief moet je als illustrator 'live performing artist' zijn heb ik altijd begrepen. Het is jouw overweging, maar ik zou een BNO-lidmaatschap willen aanraden evenals het aanvragen van een uitspraak van de BD in het geval je op locatie binnen Nederland creatief of kunstzinnig zou gaan computertekenen en direct leveren.

 

Nog een dwarsgedacht idee is om eens met een schoolfotograaf te gaan praten. Die weten hun foto's ook goed in diverse afmetingen of formats te verkopen.

 

'Nadeel' is dat je meer omzet gaat draaien dan zelfbedacht en dat die KOR-aanvraag achteraf overbodig blijkt. Max. omzetgrens ligt op een schamele 20.000 EURO op jaarbasis. Excl. BTW.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor veel mensen is 20.000 schamel ja, maar voor mij persoonlijk is het meer dan genoeg om van de leven (kleine huur, alleenstaand zonder kinderen, zal waarsch. ook zo blijven.)

Bedankt voor het meedenken. Ik wacht af op de uitspraak van mijn lokale belastingbureau. Hopelijk gaat het wel naar 9%, want 21% is toch wel fiks oei. Maar goed, ik heb het al verteld aan een aantal van mijn terugkerende klanten en die deden er niet moeilijk over. Ik kan tijdelijk ietwat korting geven en naar mate mijn ervaring toeneemt wilde ik toch mijn prijzen langzaam opschroeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

20.000 EURO omzet met minimale kosten is ongetwijfeld of al snel minder dan de huidige bijstandsnorm. Je kunt daar ook geen enkele adviseur of dienstverlener met een gangbaar uurtarief voor inhuren. Dit soort opmerkingen waardeert kennelijk of vermoedelijk niet iedereen hier, maar dat is wel een feit als je kosten maakt en risico loopt als ondernemer. Ik benoem dat graag. Je gezonde norm zou m.i. minimaal op het twee- of driedubbele moeten liggen als ondernemer.

 

Knuffelrock 2020 kost € 9,99 incl. BTW.

 

Doe je creatieve ding en als dat goed genoeg is levert dat ongetwijfeld ruim meer op.

 

Groet,


Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja. Ik ben ook niet kunstenaar om rijk te worden!

 

Overigens vond ik nog dit interessante stukje, gevonden via https://beeldrijk.org/bibliotheek/kunst/kunst-en-belasting/beeldende-kunst-belast-met-9-of-met-21-btw/

 

Quote

Levering betekent dat je product overgaat in bezit of in eigendom, van de een naar de ander. Dat is een onderscheid ten opzichte van dienstverlening, waarin er niets fysiek overgaat van de een naar de ander. De verkoop van een beeldhouwwerk of een schilderij is een levering. Het werk gaat over in eigendom en bezit. Verhuur van werk is eveneens een levering. Het werk gaat over in bezit van de maker naar de huurder. Wanneer je een tekening verkoopt leidt dat eveneens tot levering. Verleen je echter alleen het publicatierecht dan is er geen levering maar een dienst. De illustrator die met behoud van rechten een illustratie maakt voor een uitgever moet daarom 21% omzetbelasting berekenen. Verkoopt de illustrator vervolgens dezelfde tekening aan een particulier mag op die prijs 9% worden berekend, omdat het dan een levering is.

 

En daarna

 

Quote

Een voorwerp is iets wat tastbaar is, wat je kunt vastpakken en wat je kunt verplaatsen. Een schilderij is dat; een beeldhouwwerk ook. De levering daarvan is dus belast met het lage tarief van 9%. Maar een schetsontwerp voor een kunstobject is geen voorwerp. De waarde zit in de inhoud, de verbeelding, en die is niet tastbaar. Een ontwerp is daarom belast met 21%. Andere voorbeelden van kunstproducties die geen voorwerp zijn: audio-visuele kunst; muurschilderingen, performances, sommige licht- en geluidsinstallaties.

 

Nog steeds een beetje vaag dus. :grinning-face-with-sweat:

Ik neem aan dat ze bij het eerste (dikgedrukte) stukje toch bedoelen een fysieke tekening verkopen aan een particulier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nog een stukje van toepassing:

 

Quote

Waarom deze precisie? Het lage tarief van 9% was ooit bedoeld om de koop van kunst door particulieren en overheden te bevorderen. Zo'n begunstiging moet wel zorgvuldig gebeuren. Hij is niet bedoeld voor fabrikanten die bijzonder vormgegeven peper- en zoutvaatjes produceren, en deze op kosten van de belastingbetaler 15% goedkoper op de markt willen brengen. Het is niet altijd even makkelijk om beeldende kunst te definiëren ten opzicht van productdesign. Vandaar deze criteria die het verlaagde tarief alléén mogelijk moeten maken voor "min of meer unieke voorwerpen, gemaakt en geleverd door een kunstenaar zelf".

 

Ik ga dus zeker om een uitspraak vragen, want dit is 100% op mij van toepassing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, Highio zei:

Je gezonde norm zou m.i. minimaal op het dubbele moeten liggen als ondernemer.

 

Het gemiddelde inkomen van een zzper is 38.000 euro (CBS 2018) en het mediane inkomen van een zzper is 28.000 euro, dus die voldoen niet aan jouw norm. Wat doen we met deze grote onderklasse van ondernemers?

 

Ze allemaal individueel aanspreken lijkt me niet effectief, en bovendien ietwat onaardig. Moet jij niet wat meer gaan verdienen mannetje?

 

Blijkbaar hebben we in onze samenleving een dynamiek waardoor veel mensen ervoor kiezen of gedwongen worden voor een laag inkomen te ondernemen. Laten we het helemaal aan de markt over, dan gaan die inkomens nog verder omlaag. De race naar het laagste punt, onder invloed van buitenlandse prijzen.

 

Voor hetzelfde geld kun je ook in een DC van Kruidvat, Bol.com of als bezorger gaan werken. Zullen we dat dan allemaal maar gaan doen? Alleen nog maar muziek maken en toneel spelen als vrijwilliger bij de amateurvereniging?

 

Of toch maar minimumtarieven in Nederland, in West-Europa, in de EU? Dan moet de overheid ingrijpen een een bodem in de markt leggen.

 

Tenner verdient een inkomen met werk dat hij/zij met plezier doet en heeft zo te zien nog wel ruimte om te groeien. Gewoon volhouden! :partying-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

  

Quote

Tenner verdient een inkomen met werk dat hij/zij met plezier doet en heeft zo te zien nog wel ruimte om te groeien. Gewoon volhouden! 

Precies, dat is ook wat ik schrijf. Het is niet mijn norm of ondergrens, maar het is er een die onze maatschappij stelt. Je hebt als zelfstandige alleenstaande geen partnerinkomen om op terug te vallen. Tenner is naar ik begrijp een starter en daarmee tijdelijk uitzondering maar dat mag geen blijvende situatie worden.

 

Quote

Wat doen we met deze grote onderklasse van ondernemers?

Die 'onderklasse' heeft geen zelfstandig bestaansrecht als alleenstaande in onze maatschappij anno 2020. Niet in voorspoed en al helemaal niet bij enige tegenspoed.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 342 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept