• 0

Brandende vragen als digitale kunstenaar

Hoi, hopelijk vinden jullie het niet erg als ik met de de deur in huis val maar ik heb een aantal brandende vragen... :grinning-face-with-sweat:

Ik wilde zeker nog de belastingtelefoon bellen, maar wie weet kunnen jullie me ook een aardig eindje helpen.

 

In het kort:

- Ik heb me onlangs ingeschreven bij KVK als eenmanszaak. Officiële "start" is 1 Juli, maar ik ben al sinds Maart dit jaar bezig.

- Mijn werk samengevat:

  • Zelfstandig illustrator. Ik werk voor klanten over de hele wereld maar voornamelijk uit de USA.
  • Mijn klanten zijn allemaal particulieren. Ik werk nooit voor ondernemers/bedrijven.
  • Ik maak tekeningen in opdracht. Ieder kunstwerk is uniek, en ik verkoop deze voor een gemiddelde prijs van 100 euro.
  • Ieder werk is volledig digitaal en gemaakt in tekenprogramma's, zodoende dus geen fysiek product.
  • Ik verdien hiermee gemiddeld 1500 euro per maand en schat mijn jaarlijkse winst op onder 20.000
  • Ik heb nagenoeg 0 euro overhead. Ik werk thuis, geen vervoer, materialen zijn laptop en teken tablet. Misschien op den duur nieuwe aanschaf hiervan maar heeft nu geen grote impact.

 

Omdat mijn werk nu lekker loopt en het mijn fulltime baan geworden is wil ik al mijn belastingzaken op orde hebben. Bij sommige details kan ik echter geen duidelijk antwoord vinden op de websites van de overheid en de KVK.

 

Mijn voornaamste vragen:

  1. Is mijn werk een product of een dienst?
  2. Ik wil graag gebruik maken van de KOR regeling, maar moet ik tot het volgende tijdvak dan BTW doorverrekenen aan mijn particuliere klanten? En zo ja, welk percentage is dit dan voor klanten uit de USA & Canada? Ik heb een aantal klanten uit de UK en hier en daar een ander EU land. (nb: dit is een enorm punt van verwarring omdat ik dus geen flauw idee heb hoe mijn werk wordt gecategoriseerd bij vraag 1.)
  3. Kan ik ook besluiten om geen BTW verrekenen aan mijn klanten tot mijn KOR ingaat? Mijn totale winst dit jaar is ongeveer 7500 euro. Dit geld is eigenlijk over de maanden gekomen van uitgegroeide hobby, maar begint nu dus serieus te worden.
  4. Wanneer ik belastingaangifte doe voor 2020, moet ik het stuk voor mijn KVK-registratie dan opgeven als "inkomsten uit overig werk" en daarna "winst uit onderneming"? Of zou het kunnen dat de belastingdienst mij nog steeds zal classificeren als resultaatgenieter, ook al sta ik ingeschreven als eenmanszaak?

 

Ik heb nog wel meer puntjes maar dit zijn de grote lijnen. Ik vind het zo lastig, omdat mijn beroep nog zo "modern" is en het allemaal niet duidelijk in de wet staat vastgelegd!

 

Hulp is zeer gewaardeerd!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

De aanbeveling van Highio komt er op neer dat je met een omzet die twee keer zo hoog is in staat bent ook verzekeringen en oudedagsvoorzieningen te betalen die voor de meeste jonge ondernemers geen hoge prioriteit hebben.

 

Maar ik neem aan dat als jij kansen ziet om je werkterrein uit te breiden met verwante diensten of aanvullende productmarkt-combinaties dat je daar sowieso wel voor gaat. En dat je kritisch kijkt naar de modegevoeligheid van je product.

 

Voordeel van dit werk is dat het zonodig alsnog gecombineerd kan worden met een bijbaan. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.