• 0

Reparatie met tweedehands onderdeel

(aangepast)

Stel eens voor..

 

Ik (computer reparateur / eenmanszaak) koop een defecte laptop voor € 200. De laptop bevat 3 bruikbare onderdelen welke ik de waarde van noteer als volgt:

  • Geheugen: € 50
  • Harde schijf: € 50
  • Scherm: € 100

 

Een klant loopt binnen en vraagt om een reparatie van zijn laptop. Ik gebruik het scherm van eerder ingekocht apparaat en factureer als volgt:

  • Scherm (tweedehands): € 100 (geen btw)
  • Montage: € 75 (inclusief 21% btw)

 

Klopt deze factuur dan fiscaal gezien?

aangepast door Faloude
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, die factuur klopt niet want jij moet ook over de onderdelen gewoon btw rekenen aan de consument.. Het maakt niet uit hoe je de onderdelen hebt ingekocht.. (met of zonder btw)

 

Overigens is het apart dat je de inkoopprijs ook als verkoopprijs rekent.. Het is toch vrij gebruikelijk ook een opslag op de inkoopkosten te leggen, al is het maar omdat je het scherm moet demonteren, schoonmaken en een tijdje op voorraad moet houden..

Tenzij je in dit geval in de montage kosten feitelijk rekening houdt  met de handelingen die je hebt gedaan aan het gebruikte scherm..

Link naar reactie
  • 0

Is de margeregeling (globalisatie) hier niet van toepassing? Die stelt dat je de BTW over tweedehands ingekochte artikelen enkel betaalt over de winstmarge die je erover boekt. Dus ik zou dan 0% btw rekenen en aan het einde van tijdvak (totaalwaarde ingekocht tweedehands) - (totaalwaarde verkocht tweedehands) = bedrag waarvan BTW gerekend wordt.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Faloude zei:

Is de margeregeling (globalisatie) hier niet van toepassing?

Dat denk ik niet.

 

Op gebruikte goederen die aangewend worden voor het vervaardigen van een nieuw goed, mag de margeregeling ook niet worden toegepast.

Demontage van gebruikte goederen.

Als gebruikte goederen worden gedemonteerd, kunnen deze onderdelen in beginsel niet meer worden verkocht met toepassing van de margeregeling. Immers de oorspronkelijke goederen kunnen niet meer als zodanig worden gebruikt.

http://www.cc2day.nl/betaal-btw-tweedehands-goederen

 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, HokVanHandel zei:

Is de margeregeling (globalisatie) hier niet van toepassing?

Nee.
 

Omzetbelasting, margeregeling; regeling voor gebruikte goederen, kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten.

Artikel 3.14. Demontage

Gebruikte goederen zijn alle roerende lichamelijke zaken die, in de staat waarin zij verkeren of na herstel ervan, opnieuw kunnen worden gebruikt. Onderdelen van gebruikte goederen voldoen niet aan deze definitie. Op de verkoop daarvan is de margeregeling in beginsel niet van toepassing ...

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Tsja als milieubewustzijn afhangt van fiscale maatregelen dan zou ik dat maar doen..

 

Je zou het ook als marktbenadering kunnen zien waarbij je de klanten die milieubewust willen zijn de keuze te biedt tussen een gebruikt scherm of een nieuw scherm.

Er zijn ook reparateurs die de mogelijkheid bieden een oude laptop in te leveren zodat ze gerecycled kunnen worden. Of die een paar tientjes geven ipv 200 voor een onderdelenlaptop en dus winst maken omdat losse delen van een laptop wel een goede tweedehands prijs opleveren.

 

Als ondernemer naar de overheid kijken voor winstkansen levert meestal weinig succes op..

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.