• 0

vof of alleen

Beste mensen,

 

Ik zit in een dilemma en dat is dat ik een paar maanden geleden bij een kennis die ik 2 jaar ken met een bedrijfsplan kwam om samen wat te beginnen. Ik heb de idee uitgelegd en hij was heel geintresseerd. Wij hebben inmiddels ookal een cursus gevolgd met betrekking tot de werkzaamheden die we gaan uitvoeren. Het enige probleem is geld en we wouden het bedrijf beginnen zonder lening. Dus een jaar lang werken en geld sparen. Ik heb dit laatst aan mijn vader verteld die al 25 jaar succesvol ondernemer is dus voor advies kom ik vaak bij hem. Ik heb aan hem uitgelegd het idee uitgelegd en verteld dat ik het samen gaan doen met iemand. Zijn advies was niet doen doe het lekker alleen ik kan spreken uit ervaring en als je alleen bent kan niemand vragen waarom je het zo doet of waarom je 3 weken op vakantie gaat in plaats van 2. Ik vertelde hem dat ik daar duidelijke afspraken over ga maken en dat het we goedkomt. Nu komt het antwoord die daarop volgde en dat is dat mijn vader mij bereid was een investering te bieden van €30.000 zonder terugbetaling of enige rente zolang ik het maar alleen doe. Het lastige is dat ik mij kut ga voelen als ik nu tegen de collega zeg dat ik het tog liever alleen ga doen heb het nog met een paar vrienden over gehad en die zeiden je moet het gewoon zakelijk zien en je emoties daarvan weg te houden. Daar hebben ze dan wel gelijk in zaken en emoties gaan niet samen maar ik zit nog steeds met het gevoel hoe ik dit op een eerlijke en nette manier kan doen. Is er iemand die mij hierover advies zouden kunnen hoe zou jij het doen als je in dezelfde situatie zou zitten als ik?

 

ik hoor het graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, dit is heel persoonlijk toch. Je hebt nu nog geen overeenkomst. Je kan er nu nog voor kiezen om alleen te starten. 

 

Heb je elkaar echt nodig? 

Misschien kan je hem wel inhuren en op die manier samenwerken. Komt helaas te vaaj voor dat er na verloop van tijd onenigheid ontstaat. Advies is om in elk geval een goede overeenkomst op te stellen. 

Link naar reactie
  • 0

Heb je ook wel eens een afspraak afgezegd met vrienden? of toch besloten niet gezamenlijk op vakantie te gaan? Dat is toch hoe dingen gaan? je gaat eerst samen plannen maken en op een bepaald moment kan er toch een reden zijn dat het niet doorgaat.
Als deze kennis geen vrienden meer zou willen zijn omdat jij nu toch liever alleen start, wat zou dan de samenwerking zijn geworden?

 

Ik snap je vader wel.. Over een VOF wordt wel gezegd dat je het moet zien als een huwelijk tussen twee zakenpartners. Je moet overal samen over eens zijn omdat als de tent niet goed loopt beide 100% aansprakelijk zijn.

 

Het feit dat jij nu alleen start met hulp van je vader, dat belet toch niet dat hij ook zijn eigen bedrijf kan starten, misschien moet hij dan inderdaad ook nog eerst een jaar (hard) werken om startkapitaal bij elkaar te sparen..

 

Daarnaast kun je elkaar ook helpen zonder dat je 1 bedrijf bent. Je kunt dus nog steeds met hem over ideeën hebben of elkaar werk toespelen als de één teveel werk heeft.

Of als elkaars backup dienen bij ziekte of vakantie zonder dat je in 1 bedrijf zit..

En als jij dankzij je vader een bepaalde machine kan kopen dan kan je die ook aan hem verhuren (voor een vriendenprijs) op momenten dat jij hem niet nodig hebt.

 

Kortom er zijn ook vele manieren waarop je beide ondernemer bent maar toch elk je eigen vrijheid hebt, maar ook mekaar helpt waar het kan of voordelig is voor beide partijen..

 

En je vrienden hebben gelijk, je moet het zakelijk bekijken, ook al kan het best een teleurstelling zijn voor de ander..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent in eerste instantie naar die kennis gegaan omdat je daar meerwaarde in zag. En die meerwaarde was niet geld, want dat had hij ook niet. Waarom is nu je wel geld hebt die meerwaarde ineens niet meer nodig? Ben je niet je vader aan het pleasen nu?  Samen een bedrijf starten  geeft veel meer energie , zeker als je elkaar goed aanvult. De een is beter in verkoop en marketing en de ander in andere dingen.  Vraag je dus nog eens goed af waarom je naar die kennis ging en ben je ervan overtuigd dat je het alleen ook echt kunt? 30K is ook zo op tenslotte. En omdat jij geld inbrengt en met het idee kwam kun je toch ook afspreken dat jij bijvoorbeeld 90% eigendom hebt en hij 10%, of een andere verdeling, maar in elk geval wat recht doet aan jullie inbreng (nogmaals waarom had je hem nodig?).  Als jij de meerderheid hebt kun je ook alle beslissingen nemen. 

Als ik die kennis was en ik was al met je op training geweest, dan zou ik me wel enigszins bedonderd voelen, maar dat hangt ook af van hoe jullie tot nu toe erover gesproken hebben en welke verwachtingen je hebt geschetst naar elkaar toe. Zakelijk ok, maar 'een man een man, een woord een woord' is zeker zakelijk gezien ook wat waard. 

Succes met de overwegingen. 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Pieter5713 zei:

Daar hebben ze dan wel gelijk in zaken en emoties gaan niet samen maar ik zit nog steeds met het gevoel hoe ik dit op een eerlijke en nette manier kan doen.

 

Als de emotie nu al in de weg zit, hoe zal het dan gaan als er herrie in de VOF komt? Beter dat je de stekker uit de samenwerking trekt als er nog relatief weinig op het spel staat.

 

16 uur geleden, Pieter5713 zei:

Nu komt het antwoord die daarop volgde en dat is dat mijn vader mij bereid was een investering te bieden van €30.000 zonder terugbetaling of enige rente zolang ik het maar alleen doe.

 

Het woord voor een investering zonder voorwaarden is een gift of schenking. Hou er rekening mee dat je daar belasting over moet betalen. (Over een lening daarentegen betaal je geen belasting, maar die moet je uiteraard te zijner tijd wel terugbetalen.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Quote

Het woord voor een investering zonder voorwaarden is een gift of schenking. Hou er rekening mee dat je daar belasting over moet betalen. (Over een lening daarentegen betaal je geen belasting, maar die moet je uiteraard te zijner tijd wel terugbetalen.)

Inderdaad. Je kunt het natuurlijk wel gewoon een lening maken (vergeet geen overeenkomst op te stellen) en elk jaar daarvan tot €5.515 (stand 2020) rente en aflossing schenken. Dan ben je ook vrij snel van die lening af (dat natuurlijk als er al geen gebruik van de schenkingsvrijstelling gemaakt was).

 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Ward van der Put zei:

De vrij te besteden, eenmalige schenking van ouder aan kind is € 26.457 in 2020.

 

Als je je eenmalig door zo'n worst laat verleiden, of afleiden, moet je misschien maar helemaal geen eigen bedrijf beginnen. Niet samen en niet alleen.

Dankjewel voor je mening.

de tijd zal het leren.

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Branko Collin zei:

 

Als de emotie nu al in de weg zit, hoe zal het dan gaan als er herrie in de VOF komt? Beter dat je de stekker uit de samenwerking trekt als er nog relatief weinig op het spel staat.


Ik denk dat het daarom ook beter is als we ieder ons eigen bedrijf hebben en op die manier samenwerken.

 

Het woord voor een investering zonder voorwaarden is een gift of schenking. Hou er rekening mee dat je daar belasting over moet betalen. (Over een lening daarentegen betaal je geen belasting, maar die moet je uiteraard te zijner tijd wel terugbetalen.)

Dankjewel goed om te weten ga ik zeker naar kijken.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, casio55 zei:

Je bent in eerste instantie naar die kennis gegaan omdat je daar meerwaarde in zag. En die meerwaarde was niet geld, want dat had hij ook niet. Waarom is nu je wel geld hebt die meerwaarde ineens niet meer nodig? Ben je niet je vader aan het pleasen nu?  Samen een bedrijf starten  geeft veel meer energie , zeker als je elkaar goed aanvult. De een is beter in verkoop en marketing en de ander in andere dingen.  Vraag je dus nog eens goed af waarom je naar die kennis ging en ben je ervan overtuigd dat je het alleen ook echt kunt? 30K is ook zo op tenslotte. En omdat jij geld inbrengt en met het idee kwam kun je toch ook afspreken dat jij bijvoorbeeld 90% eigendom hebt en hij 10%, of een andere verdeling, maar in elk geval wat recht doet aan jullie inbreng (nogmaals waarom had je hem nodig?).  Als jij de meerderheid hebt kun je ook alle beslissingen nemen. 

Als ik die kennis was en ik was al met je op training geweest, dan zou ik me wel enigszins bedonderd voelen, maar dat hangt ook af van hoe jullie tot nu toe erover gesproken hebben en welke verwachtingen je hebt geschetst naar elkaar toe. Zakelijk ok, maar 'een man een man, een woord een woord' is zeker zakelijk gezien ook wat waard. 

Succes met de overwegingen. 

De meerwaarde die ik zag is 2 extra handen eerlijk gezegd meer niet.

 

Ik ben het met u eens dat woord is woord maar soms krijg je een mooie kans aangeboden en is het beter als je die pakt vooral nu als in een vroegstadium zit. We hebben gelukkig nog niks anders gedaan dan de training en een paar gesprekken.
 

Ik vind het ook geen probleem om de kosten van de training te vergoeden.

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Rik · zei:

Inderdaad. Je kunt het natuurlijk wel gewoon een lening maken (vergeet geen overeenkomst op te stellen) en elk jaar daarvan tot €5.515 (stand 2020) rente en aflossing schenken. Dan ben je ook vrij snel van die lening af (dat natuurlijk als er al geen gebruik van de schenkingsvrijstelling gemaakt was).

 

Dankjewel ik ga er naar kijken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.