• 0

Paard als bedrijfsmiddel

(aangepast)

Ik ben zelfstandige in de zorg (eenmanszaak). Ik werk begeleidend en therapeutisch met volwassenen.

Nu wil ik graag een paard aanschaffen om therapeutisch in te zetten in mijn werk met mijn cliënten.

NB: het paard dient dus niet als opfok- of handelsobject, maar wordt dus ingezet als 'bedrijfsmiddel' om mijn werk uit te voeren.

 

In een eerder topic uit 2018 kreeg ik nog geen duidelijkheid over afschrijving en kostenaftrek voor deze situatie. 

Ik vraag me af:

1. Kan ik de aanschaf (en dus afschrijving) op mijn bedrijf doen? Kan het voor de belasting een 'paard van de zaak' zijn net als een auto van de zaak of een werkcomputer?

2. Kan ik de kosten voor onderhoud (eten/stalling, dierenarts, verzekering) aftrekken?

3. Hoe maak ik aannemelijk  dat het paard (en alle tijd die ik daar aan besteed voor training en ontwikkeling) ten dienste van mijn bedrijf/werk zal zijn? Het paard moet namelijk ook getraind worden om veilig zijn werk te kunnen doen met cliënten er bij. Het is dan ook geen hobbydier voor mij privé.

Moet ik op een of andere manier aantoonbaar kunnen maken dat ik inkomen verwerf via het paard? 

4. Geldt de aankoopwaarde of moet ik het paard laten keuren/taxeren op waarde?

 

Alvast dank voor advies.

aangepast door Luisterrijkhelpt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
28 minuten geleden, Luisterrijkhelpt zei:

1. Kan ik de aanschaf (en dus afschrijving) op mijn bedrijf doen? Kan het voor de belasting een 'paard van de zaak' zijn net als een auto van de zaak of een werkcomputer?

 

Ja hoor een paard kan je zakelijk opvoeren.

Voor alles wat je op als zakelijk opvoert moet je zelf een inschatting maken van eventueel privegebruik.. inderdaad vergelijkbaar met een laptop.

Er bestaat voor paarden geen gestandaardiseerde ofwel forfaitaire bijtellingsregeling zoals die voor de auto bestaat.

 

Quote

2. Kan ik de kosten voor onderhoud (eten/stalling, dierenarts, verzekering) aftrekken?

 

Jazeker, alles is aftrekbaar voor het zakelijk gebruik, dat kan ook 100% zijn.

 

Quote

3. Hoe maak ik aannemelijk  dat het paard (en alle tijd die ik daar aan besteed voor training en ontwikkeling) ten dienste van mijn bedrijf/werk zal zijn? Het paard moet namelijk ook getraind worden om veilig zijn werk te kunnen doen met cliënten er bij. Het is dan ook geen hobbydier voor mij privé.
Moet ik op een of andere manier aantoonbaar kunnen maken dat ik inkomen verwerf via het paard? 

 

Vrij simpel er zijn ongetwijfeld bepaalde certificeringen waar jij of je paard aan moeten voldoen voor je er therapie mee mag geven.

Daarnaast oordeelt de belastingdienst niet zo snel.. als jij ipv een fiets of auto van de zaak een paard van de zaak koopt voor woon werk verkeer dan mag je de kosten ook al aftrekken.

 

Aantonen dat je inkomen verwerft lijkt me geen enkel probleem, dat zijn je verkoopfacturen waarop iets zal staan als Therapie sessie met paard..

 

Edit: je hoeft met privegebruik niet heel strikt te zijn. Een paard vraagt veel (dagelijkse) verzorging en ook al ben ik geen paarden expert kan ik me voorstellen dat een paard na een "werkdag" ook je ook een aantal keer per week een langere rit met een paard moet maken om hem in conditie te houden. Dat hoort dan allemaal bij de noodzakelijke verzorging om het paard inzetbaar te houden.

Het is dus niet zo dat je die lange ritten opeens als prive moet zien omdat je die niet kan factureren of omdat je daar zelf ook van geniet.
 

 

Quote

 

4. Geldt de aankoopwaarde of moet ik het paard laten keuren/taxeren op waarde?

 

Voor fiscaliteit geldt altijd dat de aankoopwaarde (historische aanschafprijs) gebruikt mag worden en je mag daarover ook afschrijven.

Wat bij paarden wel zo kan zijn dat als jij een jong paard "optraint" naar therapiepaard dat hij daardoor in eerste instantie meer (veel?) waard wordt dan de aanschafprijs, maar dan hoef je niet de waarde op de balans op te voeren, er ontstaat dan een zogenaamde stille reserve. Dat is het verschil tussen de werkelijke verkoopwaarde en de waarde waarvoor het paard op de balans staat.

Die stille reserve kan ook groeien doordat jij vrij snel afschrijft (bijv het fiscaal maximum van 20% van de aanschafwaarde).

Het gevolg is dan als jij het paard over 5 jaar verkoopt en hij staat nog maar voor 1000 euro op de balans maar je verkoopt hem voor 10.000 dan heb je 9.000 euro winst.

 

ALs je dus weet dat je paard meer waard zal worden door jou training en je verwacht er 8 jaar therapie mee te kunnen geven dan is het verstandiger om voor het paard een goede restwaarde na 8 jaar in te schatten en dan daarna in 8 jaar het verschil tussen de aanschafwaarde en de restwaarde af te schrijven.

Dan hoef je bij verkoop niet over een grote verkoopwinst (stille reserve) alsnog winstbelasting te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling ... Het bedrijfspaard is uitgesloten van investeringsaftrek .. maar dat is dan ook de enigste beperking.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.