• 0

Wel of geen BTW/Freelancer of zelfstandige?

Ik heb even een paar vragen waar ik niet helemaal uitkom, heb het wel nagevraagd in mijn omgeving maar ik kreeg van verschillende mensen ook weer een verschillend antwoord, misschien dat iemand mij hier verder kan helpen.

 

Ik heb een bedrijf in de zorgsector dat een bepaalde dienst aanbiedt dat door heel het land aangeboden kan worden. Nu wil ik op zoek gaan naar contactpersonen die als zelfstandige die dienst onder mijn naam gaan aanbieden.

 

Vraag:

Ik ontvang van de klant het factuurbedrag, ik draag BTW af en betaal de contactpersoon een vast bedrag per gesloten overeenkomst uit, dit is zijn/haar loon.

Moet de contactpersoon nu BTW afdragen?

Dit is me niet helemaal duidelijk, de een zegt dat als je bij de KVK ingeschreven staat dan moet je BTW afdragen en ik ken ook bedrijven die ook volgens deze constructie werken en daar hoeft de contactpersoon geen BTW af te dragen (staan wel ingeschreven bij de KVK) omdat het bedrijf dat al doet.

Wie weet hier meer over?

 

Vraag:

Stel dat een contactpersoon voor mij wil gaan werken naast zijn huidige baan, dan wordt het inkomen opgegeven als inkomsten uit overige, hij/zij is dan freelancer. Tot welke inkomsensgrens is dit aantrekkelijk om zo te werken? Of is het juist beter om gewoon in te schrijven bij de KVK?

 

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

 

Groeten, Sabine

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ten eerste een algemene waarschuwing:

Pas met deze constructie goed op dat je geen "verkapte arbeidsrelaties" creeert! lees eens goed op dit forum daar dit onderwerp al heel veel aan bod is geweest.! (Zoek op VAR)

 

Ten tweede:

Een vast bedrag per overeenkomst is GEEN loon! Noem het dan ook niet loon; je bevestigd de UWV alleen maar extra bij een verkapte arbeidsrelatie!

 

Dan hier wat antwoordjes:

- Het is niet de kvk maar de belastingdienst die bepaald of je ondernemer voor de Omzetbelasting bent. Verder zijn er in de zorgsector enkele diensten vrij van BTW.

Laat de mensen zelf bij de belastingdienst dit navragen omdat het zelfs soms kan verschillen per belastingdistrict hoe ze hier tegenaan kijken.

En inderdaad zijn er constructies te bedenken waar je spreekt over onderaanneming en waar dus de afdracht van de btw verschoven wordt (let wel; volgens de letter van de wet moeten ze dan wel BTW afdragen, alleen wordt deze dan "verschoven". Maar dat voert te ver om dat helemaal uit te gaan diepen hier. Neem hierover eens contact op met een administratie of accountantskantoor in je regio op. (liefst eentje die ervaring in de zorgsector heeft want dit is een hele moeilijke categorie wbt btw-uitzonderingen)

- je volgende vraag is niet te beantwoorden zonder de persoonlijke situaties te kennen van je contactpersonen. Dit hangt af van de kosten die ze maken om jou verdiensten binnen te halen / hoeveel ze verdienen bij hun huidige baan / de persoonlijke aftrekposten / hoeveel ze bij jou gaan verdienen / hoeveel tijd ze hierin steken / en zo nog een aantal ....

Dit zal van geval tot geval uitgerekend dienen te worden....helaas...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

De personen die naast hun huidige baan voor jou die dienst aanbieden, kunnen bij de belastingdienst een VAR-verklaring aanvragen.

 

Als jij daar een kopie van hebt, dan kun je gewoon aan de klant een factuur met btw sturen. De persoon die voor jou werkt, betaal je gewoon zonder btw uit. Door die VAR-verklaring hoeft diegene geen btw af te dragen en jij voor diegene geen premies e.d.

 

Groeten,

 

Niels28

 

 

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben het helemaal met de opmerkingen van 2thepoint eens. Maar als antwoord op je vraag: Op de genoemde factuur moet 19% BTW! Ongeacht of je op deze wijze mag/moet afrekenen. Zorg wél voor goede afdracht van de BTW aan beide kanten!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.