• 0

Door corona zorgt 1 opdrachtgever voor 90% omzet

Ik ben al 10 jaar ZZP-er (vertaler) en had in het verleden ook een VAR-WUO. Meestal heb ik tussen de 8 en 20 opdrachtgevers per jaar. De laatste jaren had ik telkens 1 grotere opdrachtgever die zorgde voor 50 tot 60% van mijn inkomen.

 

Dit jaar zijn door de corona twee grote bedrijven waar ik voor werkte ermee gestopt. Ik werk inmiddels voor 1 ander bedrijf, waar ik dit jaar vermoedelijk 90% van mijn omzet ga halen, aangezien ze ook nog eens een veel hoger budget hebben dan die andere bedrijven. Het is zelfs niet meer rendabel om nog werk voor die andere bedrijven te doen als die weer aan het werk gaan na de crisis. Ik werk ook meer dan 70% van mijn gewerkte uren voor dit nieuwe bedrijf. Ik werk vanuit huis, met mijn eigen laptop, werk voor zover mogelijk naar eigen inzicht, krijg niet betaald als ik ziek ben, kan op elk moment stoppen of op vakantie en heb geen overeenkomst over duur of omvang van de samenwerking.

 

Hiernaast doe ik wel andere kleinere opdrachten voor particulieren en ik run een website waar ik met Adsense ongeveer 250 euro inkomsten per jaar genereer (maar wel redelijk wat tijd in stop, laten we zeggen 20% qua tijd). Ik kom ook dit jaar wel aan 10 opdrachtgevers (zeker als je Google en andere affiliate partners meerekent), maar die andere 9 zijn geen grote bronnen van inkomsten.

 

Nu maak ik me niet meteen zorgen, aangezien de BD m.i. allang blij mag zijn dat ik überhaupt aan het werk ben in de huidige situatie en ik in de afgelopen 10 jaar al minimaal 100 opdrachtgevers heb gehad, dus waarom zouden ze mij meteen niet meer als ondernemer zien. Maar ik kom niet door de OndenemersCheck op de website. Ik las dat de rechter vrij recentelijk nog heeft bepaald dat een man met maar 1 opdrachtgever toch ondernemer was, aangezien hij op alle andere vlakken wel als ondernemer moest worden gezien. Ik vraag mij dus af hoe sterk mijn positie is. Persoonlijk schat ik die zeer sterk in, maar het kan zijn dat iemand daar een andere mening over heeft.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Het is misschien zonde om je website op te geven als je er zoveel tijd in hebt gestoken, maar 20% van je tijd voor 250 euro is echt niet rendabel genoeg. Dan moet je het gewoon zien als een hobby naast je werk. Die tijd kan je beter stoppen in het zoeken van een extra (grote) opdrachtgever. Zou toch minimaal gaan voor 2 grote opdrachtgevers. Niet alleen ben je het haasje als hij plotseling geen werk meer heeft, maar is je onderhandelingspositie ook veel minder sterk als het gaat om prijsafspraken of werkdruk.

 

Verder is een eis voor 'volledig' ondernemer toch wel dat je er 1225 uur per jaar aan besteed (urencriterium).

aangepast door Ondernemeneer

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0

De ondernemerscheck is richtinggevend, niet maatgevend, net als het criterium meedere opdrachtgevers en maximaal 70%. Feitelijk betekent het niet meer dan wanneer zich die situatie voordoet de belastingdienst, bij een controle, kritischer naar je ondernemerschap gaat kijken. Aangezien je niet opgeeft hoeveel opdrachtgevers je hebt of welk deel je bij 1 opdrachtgever verdient heb je niets van de belastingdienst te vrezen.

 

De rechtszaak die je aanhaalt toont ook aan dat je die regels niet "digitaal" hoeft te beoordelen in de zin van 1 opdrachtgever is fout en meerdere opdrachtgevers is goed..

Het gaat om een samenstel van alle factoren. Dit jaar is heel duidelijk waarom opdrachtgevers wegvallen en daardoor 1 opdrachtgever opeens een groot deel van je omzet vertegenwoordigt. Je blijft gewoon werken aan meer opdrachtgevers en dat dit tijd kost is  een gegeven in als ondernemer.

Ik zie geen enkele reden waarom jij je zorgen zou moeten maken over je ondernemerschap in 2020 als het al ooit beoordeeld wordt via een controle..

 

Kortom niet teveel tijd besteden aan dit theoretische risico.. gewoon werken aan het vinden van nieuwe opdrachtgevers en verder gaan met ondernemen..

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, Roel J zei:

Feitelijk betekent het niet meer dan wanneer zich die situatie voordoet de belastingdienst, bij een controle, kritischer naar je ondernemerschap gaat kijken.

Ter aanvulling ...

Mocht het ter sprake komen, dan zal er (tot op heden) hooguit een streep door het belastingvoordeel van de zelfstandigenaftrek gaan. Daarmee gaat de winst omhoog en ga je dus meer belasting betalen. Bijkomend voordeel is dat door de hogere winst de MKB-winstsvrijstelling eveneens hoger uitvalt.

 

Aangezien de Overheid zelf  ook veel ZZP’ers in “dienst” heeft met slechts één opdrachtgever, wordt soep nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend.

 

Ter overdenking ... De zelfstandigenaftrek is, voor zolang het nog blijft bestaan, mooi meegenomen, maar de ondernemer die daar financieel afhankelijk is, kan beter stoppen met ondernemen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ondernemeneer zei:

Het is misschien zonde om je website op te geven als je er zoveel tijd in hebt gestoken, maar 20% van je tijd voor 250 euro is echt niet rendabel genoeg. Dan moet je het gewoon zien als een hobby naast je werk. Die tijd kan je beter stoppen in het zoeken van een extra (grote) opdrachtgever. Zou toch minimaal gaan voor 2 grote opdrachtgevers. Niet alleen ben je het haasje als hij plotseling geen werk meer heeft, maar is je onderhandelingspositie ook veel minder sterk als het gaat om prijsafspraken of werkdruk.

 

Verder is een eis voor 'volledig' ondernemer toch wel dat je er 1225 uur per jaar aan besteed (urencriterium).

Bedankt voor de input. Ja aan die 1225 uur kom ik altijd wel, ook al was mijn inkomen misschien niet altijd naar verhouding. Maar ook daar is nooit moeilijk over gedaan (want dat zien ze natuurlijk wel bij een aangifte IB).

 

Mijn wens en doel is wel echt om die website uit te bouwen tot iets wat meer winst oplevert. Ik zie er wel echt potentie in. De laatste maanden nemen mijn inkomsten ook wel echt toe wat dat betreft, hoewel het nog steeds om peanuts gaat. Maar een passief inkomen uit websites is op termijn toch wel een beetje een (idealistisch) doel.

 

Een tweede opdrachtgever zou natuurlijk alleen maar heel fijn zijn. Hopelijk vind ik die inderdaad snel. De afgelopen 5 jaar heb ik de tarieven die opdrachtgevers wensten te betalen in mijn veld wel echt naar beneden zien gaan. Veel opdrachtgevers haken af als je met serieuze tarieven komt, omdat ze voor 5x minder een student kunnen krijgen die het op een heel acceptabel niveau doet. Dit is een opdrachtgever die gelukkig wel fatsoenlijk werk wil en daar ook gewoon goed voor wil betalen, dus ik wil mijn kans ook wel pakken na jaren op 110% van bijstandsniveau te hebben geleefd (want dat is helaas de realiteit).

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, joff19 zei:

Mijn wens en doel is wel echt om die website uit te bouwen tot iets wat meer winst oplevert. Ik zie er wel echt potentie in. De laatste maanden nemen mijn inkomsten ook wel echt toe wat dat betreft, hoewel het nog steeds om peanuts gaat. Maar een passief inkomen uit websites is op termijn toch wel een beetje een (idealistisch) doel.

 

Gewoon mee doorgaan. De overheid mag niet op de ondernemersstoel gaan zitten en andersom. Amazon.com is een winstgevend bedrijf in cloud services die er een verliesgevende webwinkel naast runt. Daar doet ook niemand moeilijk over.

 

4 minuten geleden, joff19 zei:

De afgelopen 5 jaar heb ik de tarieven die opdrachtgevers wensten te betalen in mijn veld wel echt naar beneden zien gaan. Veel opdrachtgevers haken af als je met serieuze tarieven komt, omdat ze voor 5x minder een student kunnen krijgen die het op een heel acceptabel niveau doet. Dit is een opdrachtgever die gelukkig wel fatsoenlijk werk wil en daar ook gewoon goed voor wil betalen, dus ik wil mijn kans ook wel pakken na jaren op 110% van bijstandsniveau te hebben geleefd (want dat is helaas de realiteit).

 

De run naar de bodem.  Een groot deel van de culturele sector draait al op vrijwilligers. De media werken met stageairs. Je moet als zelfstandige aan eisen voldoen die ooit op een kantoor zijn bedacht. Maak vooral je uren op die website (heeft die iets met de taal te maken of het domein waar je in vertaalt?) en houd vast aan kleine klantjes, want dat draagt hopelijk bij aan de zoektocht naar een volgende grote klant.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, TwaBla zei:

 

Gewoon mee doorgaan. De overheid mag niet op de ondernemersstoel gaan zitten en andersom. Amazon.com is een winstgevend bedrijf in cloud services die er een verliesgevende webwinkel naast runt. Daar doet ook niemand moeilijk over.

 

 

De run naar de bodem.  Een groot deel van de culturele sector draait al op vrijwilligers. De media werken met stageairs. Je moet als zelfstandige aan eisen voldoen die ooit op een kantoor zijn bedacht. Maak vooral je uren op die website (heeft die iets met de taal te maken of het domein waar je in vertaalt?) en houd vast aan kleine klantjes, want dat draagt hopelijk bij aan de zoektocht naar een volgende grote klant.

 

Bedankt voor je reactie. Ik merkte inderdaad dat mij door de jaren heen steeds lagere tarieven werden geboden. Als ik dan weigerde, werd mij vaak gewoon gemeld dat ze dan wel iemand anders konden vinden die het voor dat tarief wilde doen. Bij andere bedrijven moest ik soms vanwege de lage tarieven per woord aan kwaliteit inleveren om toch op een redelijk uurtarief uit te komen. Dus makkelijk is het vinden van grote klanten niet, maar hopelijk zijn er meer zoals dit bedrijf dat ik nu gevonden heb. Dit is overigens een Amerikaans bedrijf, dus wellicht dat die wel gewend zijn om mensen wat beter te betalen.

 

Die website - nee, het is een blog die ik ooit in 2013 gestart ben. Eerst min of meer als hobby, maar inmiddels run ik ook soms betaalde advertenties op Facebook en Instagram en genereer ik inkomsten met Adsense en partnerprogramma's. Er is verder vrijwel geen link met de andere werkzaamheden, behalve dat bij mijn eigen site de SEO-vaardigheden die ik heb opgedaan bij het vertalen of editen van webteksten heel erg van paskomen. Ik sta voor beide werkzaamheden overigens gewoon netjes aangemeld bij de KVK en vermeld ook beide werkzaamheden altijd bij mijn aangifte IB.

aangepast door joff19
Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, joff19 zei:

Er is verder vrijwel geen link met de andere werkzaamheden, behalve dat bij mijn eigen site de SEO-vaardigheden die ik heb opgedaan bij het vertalen of editen van webteksten heel erg van pas komen. 

 

Dat is ook een prima rechtvaardiging.

 

Er zijn rond ondernemen door belasting-spinnen hele webben van regeltjes bedacht en het is best denkbaar dat jouw en mijn onderneming aan ene of andere regel niet precies voldoet. Daar kan een precieze belasting-opzichter of boekhouder heel moeilijk over doen, maar het gaat uiteindelijk om het totale plaatje. Ik ben een stuk tegengekomen van een hoge rechtsinstantie (hof, hoge raad, advocaat-admiraal) die dat redelijk recent verwoord heeft, maar dat zijn nou net van die essentiële stukken die je dan vergeet te bewaren.

 

Als ik het weer vind, plaats ik een link.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 1-7-2020 om 09:54, joff19 zei:

Ik ben al 10 jaar ZZP-er (vertaler) en had in het verleden ook een VAR-WUO. Meestal heb ik tussen de 8 en 20 opdrachtgevers per jaar. De laatste jaren had ik telkens 1 grotere opdrachtgever die zorgde voor 50 tot 60% van mijn inkomen.

 

Dit jaar zijn door de corona twee grote bedrijven waar ik voor werkte ermee gestopt. Ik werk inmiddels voor 1 ander bedrijf, waar ik dit jaar vermoedelijk 90% van mijn omzet ga halen, aangezien ze ook nog eens een veel hoger budget hebben dan die andere bedrijven. Het is zelfs niet meer rendabel om nog werk voor die andere bedrijven te doen als die weer aan het werk gaan na de crisis. Ik werk ook meer dan 70% van mijn gewerkte uren voor dit nieuwe bedrijf. Ik werk vanuit huis, met mijn eigen laptop, werk voor zover mogelijk naar eigen inzicht, krijg niet betaald als ik ziek ben, kan op elk moment stoppen of op vakantie en heb geen overeenkomst over duur of omvang van de samenwerking.

 

Dat laatste zijn zeker argumenten waarom je niet direct kan spreken van schijnzelfstandigheid. 

 

Ik heb geen idee hoe de belastingdienst er op dit moment mee om gaat - als je zelfstandig was en 3 klanten had die 95% van de omzet maakten, maar er nu 2 op de fles gaan in de komende recessie, verandert dat dan wezenlijk je relatie met de resterende opdrachtgever?

 

Uiteraard ben je er wel afhankelijker van, maar als je manier van werken hetzelfde blijft wil dat, denk ik, niet direct zeggen dat er sprake is van een overgang van een opdrachtnemer-opdrachtgever relatie versus een verkapte loondienst. 

 

2020 gaat voor veel bedrijven een vreemd jaar zijn, het zou kunnen dat ze het even niet zo hard toetsen tot 2021/2022 en dan alsnog met een besluit komen. 

 

Overigens is het maar net de vraag of ze het uberhaupt toetsen: feitelijk hoef je normaliter helemaal niet aan te geven wie je opdrachtgevers zijn, als je je kwartaalaangifte of jaaraangifte doet moet je wel de totaalbedragen invullen, maar niet in welke proportie deze verdeeld zijn over meerdere klanten. Uiteraard kan een inspecteur daar wel naar kijken, maar of ze dat zonder verdere aanleiding daadwerkelijk doen? In heb er mijn twijfels bij, al valt het ongetwijfeld op als je bijvoorbeeld ieder kwartaal dezelfde omzet aangeeft. 

Link naar reactie
  • 0

een of twee jaartjes met te weinig opdrachtgevers zal men niet moeilijk over doen, je hebt er in het verleden genoeg gehad en er kan altijd iets gebeuren waardoor een deel wegvalt. Mocht je je zorgen maken, maak dan zod at je kunt laten zien dat je bezig bent geweest meerdere opdrachtgevers te zoeken maar dat't nog niet gelukt is..

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.