• 0

Hoe mag iemand investeren in je bedrijf?

Om echt stappen met mijn bedrijf te kunnen maken heb ik wat extra geld nodig dit kan ik krijgen van een bekende.
Het gaat om een paar duizend euro. Hij wilt geen rente hierover berekenen omdat ik dan nog niet kan groeien, ik ben dan alleen rente terug aan het betalen.
Het maakt hem ook niet uit wanneer ik het terug betaal.

Allereerst voor beide fijn dat ik dit op papier zet lijkt me?

Daarnaast de vraag mag iemand prive rentevrij een geldbedrag storten?

Moet ik het verwerken in de administratie als lening of investering ? 

 

Ik vraag me af wat de opties zijn als iemand prive een paar duizend wilt storten op rekening van een zzpr om te kunnen groeien.

 

Groeten Tamara

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het ligt aan het bedrag, maar volgens mij hoef je dit allemaal niet zo moeilijk als het om relatief kleine bedragen gaat.

 

Tot 2.200 euro mag iemand gewoon geld belastingvrij schenken. Dat hoef je ook nergens aan te geven. Vervolgens kun je dat geschonken bedrag overmaken naar je eigen ondernemen als "privéstorting". Als je het bedrag weer wilt teruggeven, dan kun je het geld weer uit de zaak halen als "privéonttrekking" en ook weer belastingvrij terugschenken.

 

Overigens is het voor grotere bedragen ook niet zo'n probleem. Het lijkt me alleen wel handig als je dingen dan op papier zet. Fiscaal is dat overigens dan ook noodzakelijk. Je legt dan vast hoeveel je leent, welke (zakelijke!) rente je hanteert, wat je aflossingspad en hoe lang je er over gaat doen. Zelfs in dat geval kan de rente overigens worden geschonken. Je trekt dan de te betalen rente van je winst af en telt de rente die je niet hoeft te betalen weer bij de winst op. Per saldo betaalt de zaak dan ook geen belasting over die schenking.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.