• 0

Aansprakelijkheid overdragen

Ik heb een vraag. Ik heb een eenmanszaak waarin ik inkoop activiteiten verzorg voor derden. Op basis van een open calculatie koop ik producten in en lever die aan derde partijen. Nu wil ik voor de levering niet aansprakelijk zijn, of worden gesteld. De derde partij is zich hiervan bewust en wil ook wel hiervoor een document ondertekenen. Heeft iemand ervaring hoe en welke inhoud dit document moet bevatten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Van der Hoek, allereerst welkom op Higherlevel. 

 

De gekozen  titel dekt de lading niet helemaal:  je wilt aansprakelijkheid niet overdragen, maar uitsluiten.  Daarvoor gebruik je een exoneratiebeding (=uitsluiting aansprakelijkheid). Een goede jurist kan dat voor je opstellen en op laten nemen in je overeenkomst van opdracht of in je voorwaarden,

 

Echter houdt er rekening mee dat een exoneratiebeding geen derdenwerking heeft. Dat betekent dat als jouw klant niet de eindgebruiker is maar deze producten weer doorverkoopt, ook de aansprakelijkheidsverzekeraar van jouw klant akkoord moet gaan met dit beding of moet verklaren geen regres (verhaal) op jou te plegen.  

 

Een andere consequentie is dat je voor producten die jij importeert van buiten de EU, het productenaansprakelijkheidsrisico loopt als feitelijke fabrikant voor de EU. Dit is dwingend recht dat je niet kunt verleggen.  Dus mocht je productaansprakelijkheid bedoelen met "overdragen": dat gaat niet lukken!

Hooguit kun je je door jouw klant laten vrijwaren voor de gevolgen (klant stelt jou dan schadeloos), maar als jouw klant niet bij machte is dat te betalen, loop je alsnog zelf risico.

 

Daarvoor zijn 2 oplossingen:

  1. bij import van buiten de EU alleen bemiddelen en de klant zelf de daadwerkelijke aankoop en dus import te laten doen.
  2. Wil je punt 1.  juist niet (omdat daarmee ook jouw contacten,  inkoopprijs en dus marge open en bloot liggen), dan is een alternatief dat je zelf verzekert tegen productenaansprakelijkheid. Dát (verzekeren) is wél een vorm van overdracht. Weliswaar niet van de aansprakelijkheid zelf, maar wel van de financiële consequenties van die aansprakelijkheid

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.