• 0

Prijs communicatiecampagne

Hallo,

 

Ik ben bezig een nieuwe dienst te ontwikkelen die bestaat uit o.a. 3 op maat gemaakte videos voor verschillende doelgroepen bij een klant (directie, leidinggevenden, medewerkers).  Iedere video zal ca, 5-10 minuten lang zijn. De videos zullen worden ingezet in een communicatiecampagne over een bepaald onderwerp wat relevant is voor die klant. De videos bevatten specifieke expertise die alleen binnen ons bedrijf aanwezig is aangevuld met informatie specifiek voor die organisatie. Productie van de videos doen we in eigen beheer en per video zijn we hier max 2 uur mee bezig.

 

Ik zoek naar een formule om voor de 3 videos een prijs te berekenen. Als ik uitga van een uurtarief van bijv €100 voor productiekosten dan kom ik op 3 videos x 2 uur x € 100 = € 600. Dat lijkt me wat weinig voor de waarde die we aanbieden. Daarnaast lijkt me dat ook de grootte van de organisatie mee speelt. Een 3-tal videos die aan 10.000 medewerkers van ING worden getoond mogen in mijn beleving iets meer kosten dan dezelfde videos die voor een campagne bij een advocatenkantoor van 50 medewerkers wordt gemaakt. Daarnaast denk ik dat het reëel is om ook de periode waar binnen de video's worden ingezet een factor zijn in de prijsbepaling. Dit kan variëren van een kwartaal tot een jaar.

 

Is er iemand met ervaring of ideeën over een rekenmodel voor de kosten? Welke parameters zijn van invloed en in welke mate? Moet er verder iets worden geregeld vwb auteurrecht, gebruiksrecht, etc?

 

Alvast dank!

Paulo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
23 minutes ago, Paulo_ said:

De videos bevatten specifieke expertise die alleen binnen ons bedrijf aanwezig is aangevuld met informatie specifiek voor die organisatie.

 

Je maakt ons wel heel nieuwsgierig.

 

De vraag is wat je verkoopt; je expertise of een video? Daarna is het niet zo zeer van belang hoeveel mensen naar die video kijken, maar wat jullie expertise waaard is.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Paulo_ zei:

Een 3-tal videos die aan 10.000 medewerkers van ING worden getoond mogen in mijn beleving iets meer kosten dan dezelfde videos die voor een campagne bij een advocatenkantoor van 50 medewerkers wordt gemaakt.

 

Dan neem je in je prijs een formule op voor het aantal medewerkers aan wie de video wordt getoond. Niet ongebruikelijk is dat hier een staffel voor wordt ingezet, maar vraag me niet wat goede grensgetallen zijn.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag voor mijn diensten ook niet meer bij een groot bedrijf. Heb er vaak wel meer uur, waardoor je uiteindelijk toch meer genereert. Wellicht een idee om er bij grotere bedrijven iets langer over te doen, haha.

 

Denk dat je wel bij je product moet blijven en dit verkopen. Jouw product is video's en geen 'views'. Anders moet je het product ombouwen naar een training of coaching via 'video', dan zou je het per persoon kunnen verkopen. In jouw geval waarschijnlijk geen gek idee.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0

Vraag is natuurlijk of professionele inkopers van grote organisaties iets zien in dit concept. Verder is er ongetwijfeld zoiets aan de orde als hoe groter de organisatie of het bereik van de filmpjes hoe langer het voortraject is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Inspiresta zei:

Waarom zouden ze meer moeten betalen als meer mensen het zien.

 

Omdat het een intellectuele creatie is en dan is het gebruikelijk dat je er meer voor rekent naarmate er meer gebruikers aan worden blootgesteld.

Een spelletje dat door 10 mensen wordt gespeeld, levert meer op dan een spelletje dat door 1 persoon wordt gespeeld. Een liedje dat door 10 mensen wordt beluisterd, levert meer op dan een liedje dat door 1 persoon wordt beluisterd. Een film die door 10 mensen wordt bekeken, levert meer op dan een film die door 1 persoon wordt bekeken.

Je kunt dat raar vinden (want het is raar), maar zo werkt dat nu eenmaal.

 

Een klant kan natuurlijk jouw argument aanvoeren en dan volgt uit de onderhandeling hoe er uiteindelijk wordt afgerekend. Sommige videografen zullen de opdracht aan zich voorbij laten gaan, anderen zullen water bij de wijn doen.


Er zijn ook wel wat concrete redenen aan te voeren. Als jij aansprakelijk wordt gesteld voor iets wat jij in je filmpje laat zien, dan is de schade bij een lage oplage een stuk geringer dan bij een grote oplage.

 

Sinds 2015 is er zelfs een bestsellerregeling in de auteurswet opgenomen die zegt dat als een werk het onverwachts beter doet dan voorzien, je recht hebt op een groter deel van de winst.

 

Een voorbeeld van een markt waar de afnemers hebben weten te bepalen dat de prijs hetzelfde blijft ongeacht de beoogde oplage, is die van stockfoto's. Het kan dus wel. Ik denk dat hier meespeelt dat stockfoto's vaak weinig uniek zijn. Dezelfde foto concurreert met honderden vergelijkbare foto's om die paar euro's die er beschikbaar zijn. Dat maakt ze een commodity en dat geeft veel marktmacht aan de vraagkant, zeker omdat die macht ook is gebundeld bij de stockfotobedrijven en niet bij de uiteindelijke afnemers.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-7-2020 om 17:42, Paulo_ zei:

...De videos bevatten specifieke expertise die alleen binnen ons bedrijf aanwezig is aangevuld met informatie specifiek voor die organisatie. Productie van de videos doen we in eigen beheer en per video zijn we hier max 2 uur mee bezig...

 

Met alle respect, 2 uur productietijd per video is echt wel heel weinig. M.i. ben je die tijd al bezig met afstemmen met opdrachtgever. Dan plannen, opnemen en 1e montage. renderen en uploaden. Dan 1e viewing door klant, vaak willen er meerdere mensen meekijken, dus reken op 2 correctierondes. Ik denk dat je beter 8 uur per video kunt rekeken, dan verdien je nog wat. 

 

Je behoudt het auteursrecht op de video en levert het niet-overdraagbare exclusieve gebruiksrecht aan de klant. maak het niet ingewikkelder dan dat. keep it simple!

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.