• 0

Bedrijf stopzetten met behoud KVK en BTW

Beste ondernemers,

 

Ongeveer 2 jaar geleden ben ik mijn, wat impulsieve, avontuur gestart met een online business. Nu na veel wikken en wegen heb ik besloten om er mee op te houden, redenen tot daar aan toe.

 

Nu heb ik enkele vragen omtrent het stop zetten van het bedrijf, maar met behoud van mijn KVK nummer en BTW nummer. Deze vraag stel ik omdat, mocht ik in de toekomst nog een idee krijgen qua onderneming, ben ik al voorzien van een KVK nummer en een BTW nummer. Wat zijn jullie ideeën hierover? Mij compleet uitschrijven en als ik weer wil ondernemen dan weer inschrijven, of is dit een goede zet?

 

Graag hoor ik van jullie

 

Friso Kort

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Worden inactieve btw-nummers niet met ingetrokken?

 

https://www.gbouwerbv.nl/intrekking-inactieve-btw-nummers/

 

Friso, waarom wil je je btw-nummer en kvk aanhouden. Opnieuw aanvragen is zo gedaan. Aanhouden alleen maar omdat je misschien in de (verre) toekomst weer iets wil gaan doen is niet de juiste reden om ze aan te houden.

 

En als dat zo zou zijn moet je toch weer maar de kvk om je bedrijfsactiviteiten te wijzigen (hoewel dat ook via een formulier kan).

 

 

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Rik · zei:

Worden inactieve btw-nummers niet met ingetrokken?

Ja ... sinds 2029 kan het btw-nummer van nihil-aangevers, bij gebrek aan economische activiteiten, ambtshalve worden ingetrokken als na minimaal één jaar geen btw is afgedragen of in aftrek is gebracht bij de btw-aangifte.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Cosara zei:

Ja ... sinds 2029 kan het btw-nummer van nihil-aangevers, bij gebrek aan economische activiteiten, ambtshalve worden ingetrokken als na minimaal één jaar geen btw is afgedragen of in aftrek is gebracht bij de btw-aangifte.

Alleen bij eenmanszaken en vof volgens mij.

aangepast door herman van der helm
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, herman van der helm zei:

Alleen bij eenmanszaken en vof volgens mij.

Geldt in principe  voor elke onderneming met een btw-nummer.

 

Niet iedere inactieve onderneming wordt echter aangeschreven. Er kunnen allerlei redenen denkbaar zijn waarom er geen btw is afgedragen, of in aftrek is gebracht, terwijl het btw-nummer wel actief moet blijven. Mocht dat wel gebeuren dan is een verzoek tot instandhouding indienen, met de reden van de inactiviteit, vaak voldoende.
 

Het ambtshalve intrekken van het btw-nummer is altijd al mogelijk geweest, alleen zullen het tegenwoordig voornamelijk eenmanszaken zijn die een reactie kunnen verwachten. Dat heeft vooral met een toenemend aantal ‘gelegenheidsondernemingen’ te maken.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, herman van der helm zei:

En als je na intrekking weer activiteit hebt? Hoef je dan geen btw te rekenen?

Dat hangt er vanaf of er sprake is van onregelmatige bijverdiensten of van regelmatige handelsactiviteiten.
In ieder geval ... zonder btw-nummer mag je geen btw in rekening brengen.
Je moet dan schriftelijk een verzoek indienen om het btw-nummer te heractiveren in verband met voortzetting van de bedrijfsactiviteiten. 

 

Ik heb wel meegemaakt dat meerdere ZZP’ers in de zorgverlening, waarbij de activiteiten vrijgesteld zijn van btw-heffing, een brief van de Belastingdienst ontvingen omdat zij gedurende lange tijd nul-aangiftes indienden ... ook omdat er in diezelfde periode geen inkopen waren gedaan en dus ook geen btw-terugvorderingen ... of er waren wel inkopen, maar dat er sprake was van contante betalingen en geen facturen of kassabonnen op naam. Een kort briefje met uitleg voldeet om het btw-nummer te handhaven. Soms is het dus maar beter om, volgens de officiële regels, wel iets te kopen en de btw terug te vragen, om aan te geven dat je nog bestaat.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 2-7-2020 om 20:20, Rik · zei:

Worden inactieve btw-nummers niet met ingetrokken?

 

https://www.gbouwerbv.nl/intrekking-inactieve-btw-nummers/

 

Friso, waarom wil je je btw-nummer en kvk aanhouden. Opnieuw aanvragen is zo gedaan. Aanhouden alleen maar omdat je misschien in de (verre) toekomst weer iets wil gaan doen is niet de juiste reden om ze aan te houden.

 

En als dat zo zou zijn moet je toch weer maar de kvk om je bedrijfsactiviteiten te wijzigen (hoewel dat ook via een formulier kan).

 

 

Beste Rik,

 

Klopt, opnieuw aanvragen is zo gedaan. Echter gaat daar weer enige tijd overheen en kost het ook 50,-. 

 

Met in de toekomst bedoel ik tijdens mijn studie, die aankomend schooljaar begint, om een 'side hustle'  te creëren, wanneer deze op mijn pad komt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.