• 0

Stamrecht B.V. Eindigen met nog geld aanwezig

Wellicht hoort deze topic thuis in Rechtsvormen: indien dat het geval is bied ik mijn excuses aan.

 

Mijn vader heeft een Stamrecht B.V. Hij is over 9 maanden met pensioen, en AOW is over +/- 3 jaar. Officieel loopt de Stamrecht B.V. tot zijn AOW leeftijd. Hij is werkeloos en gaat ook geen werk meer krijgen. Hij trekt nu maandelijks een uitkering uit de Stamrecht B.V. en betaalt maandelijks loonbelasting. Het resterende banksaldo per heden van de B.V. is €35000. Er is nog een openstaande lening van €19000 aan privé die op de balans staat.

 

Mijn vader wil de Stamrecht B.V. graag opheffen. Reden: De Stamrecht B.V. is bijna leeg, het pensioen is in zicht en het scheelt €1000,- per jaar die zijn boekhouder rekent voor de administratieve lasten als jaarrekeningen, loonaangiftes, en BTW aangiftes. Volgens zijn boekhouder is het niet verstandig of zelfs onmogelijk om deze B.V. op te heffen. 

 

Is er iemand die kan bevestigen dat beëindigen inderdaad onmogelijk is? Dus de B.V. (laten) beëindigen. Het deel wat naar de fiscus moet afdragen (geen idee of dat dan VPB-, dividend- of inkomstenbelasting is) en het resterende deel van de €35000 overmaken naar privé?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Pieter, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Dan het minder goede nieuws: Higherlevel ondersteunt geen Stamrechtvragen meer die niet te maken hebben met actief ondernemerschap. Dit topic gaat op slot.

 

 

aangepast door Norbert Bakker
Edit: inhoudelijke opmerking over revisierente verwijderd, zie reactie onder

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Pieter_VH: HL Lid wpronk wees mij op het volgende:

 

Quote

Vervallen stamrechtvrijstelling

Met ingang van dit jaar is de stamrechtvrijstelling in de loonbelasting afgeschaft (art. 11 lid 1 onderdeel g (oud), Wet LB 1964). Voor bestaande stamrechten geldt eerbiedigende werking maar is ook de mogelijkheid gecreëerd om stamrechten sanctievrij, d.w.z. dat geen sprake is van vermeerdering van de heffing met 20% revisierente, af te kopen (zie art. 39f Wet LB 1964).

 

Concreet zou dit kunnen betekenen dat afkoop en dus beëindigen voor jouw vader wel mogelijk is.

Dit staat los van de vraag of het ook verstandig is: benader daarvoor een ter zake kundige fiscalist of boekhouder. 

 

Zoals vermeld biedt Higherlevel verder geen ondersteuning voor dit soort vragen (en blijft dit topic ook op slot), maar met deze info ben jij en overige lezers mogelijk verder geholpen, met dank aan wpronk dus! 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.