• 0

Opties voor recyclen klein-zakelijk, groot-formaat e-waste

Ik koop om de 18 maanden of zo een tablet, laptop of PC en daarnaast allerlei randapparatuur. Hierdoor heb ik in de afgelopen 20 jaar redelijk wat elektronica verzameld die ik niet meer gebruik en die ik graag zou willen recyclen.

 

Hiertoe heb ik allerlei opties uitgezocht en uitgeput. Mijn vraag, heb ik iets over het hoofd gezien?

Dit zijn de opties die ik tot nu ben tegengekomen:

- Inleveren bij aanschaf van een nieuwe: voor mij is dit geen optie, omdat ik het oude apparaat vaak graag nog even als reserve aanhoudt. Het kan enkele maanden duren voordat problemen met het nieuwe apparaat aan de oppervlakte komen.

- Zakelijke recycling: dit is gratis voor grote partijen (75+ laptops, bijvoorbeeld), maar kost geld bij kleine partijen.

 

- Inleveren bij de supermarkt: grote apparaten passen niet in de standaard Wecycle-zuilen.

 

- Inleveren bij de milieustraat: ik heb geen auto en dergelijke inzamelpunten liggen vaak buiten de stad. Zou me al gauw 2 à 3 uur kosten.

 

- Laten ophalen door ewasterace.nl: die zijn vanwege COVID-19 gesloten.

 

- Laten ophalen via freecycling: in mijn ervaring willen mensen die aan freecycling doen, vaak courante en werkende apparaten hebben, wat bij mijn e-waste niet altijd van toepassing is. Niet alleen zijn mijn oude computers oud, maar ik sloop er vaak ook om allerlei redenen eerst de HDD/SSD uit.

Ik geef aan dat dit een luxeprobleem is en dat zal dan ook wel de reden zijn dat ik niet veel alternatieven kan vinden. Heb ik echter een mogelijkheid over het hoofd gezien?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 2
1 uur terug, Branko Collin zei:

- Inleveren bij aanschaf van een nieuwe: voor mij is dit geen optie, omdat ik het oude apparaat vaak graag nog even als reserve aanhoudt. Het kan enkele maanden duren voordat problemen met het nieuwe apparaat aan de oppervlakte komen.

 

Lever dan niet je huidige/oude laptop in, maar de vorige. Als je dat consequent doet, heb je maar 1 buiten gebruik gesteld apparaat op op voorraad

 

1 uur terug, Branko Collin zei:

- Inleveren bij de milieustraat: ik heb geen auto en dergelijke inzamelpunten liggen vaak buiten de stad. Zou me al gauw 2 à 3 uur kosten.

 

Vraag  familie of vrienden om het even af te leveren (of mee te nemen zodra ze naar de stort gaan). Altijd goed: doe-het-zelf vrienden of familie die aan het verbouwen zijn, die komen er regelmatig. 

 

En eenmalig grote opruiming houden met een geleende (weer die familie of vrienden) of gehuurde auto is toch best een investering van 2 - 3 uur waard?  

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

En verkoop  via marktplaatsen? Computers van 18 maand oud zijn voor mij als nieuw. Mijn Mac is 7 of 8 jaar oud en doet alles wat ik wil.
Een Mac van 18 maand is een zo goed als nieuwe machine. Een Windowslaptop ook als het geen instapmodel is.

Randapparatuur idem, kan vaak nog jaren mee. Niet iedereen vervangt zo regelmatig alles, er zijn dus nog voldoende systemen in omloop die ouder zijn en randapparatuur nodig hebben.

Link naar reactie
  • 2

Beste heer Collin,

U kunt oude tablets, laptops of pc's inleveren voor recycling in een Wecycle inleverbak bij elektronicawinkels, bouwmarkten of een bij ons aangesloten kinderboerderij bij u in de buurt. Zie onze Wecyclezoeker,  voor een inleverpunt in bij u in de buurt.

Met vriendelijke groet,

Team Wecycle

Link naar reactie
  • 0

Branco wel even van te voren bellen he als je met een halve bakfiets vol met 10 jaar opgespaarde e-waste langsgaat :grinning-face:

 

En  in de categorie hopelijk nuttige toevoeging.

- Wellicht eens kijken of er een repaircafé in de buurt zit die wel wat ziet in de defecte onderdelen voor pluk onderdelen..

- of een ROC waar ze die apparaten zonder HD kunnen gebruiken voor lessen

- Op marktplaats of lokale gratis af te halen facebook groepen zie je ook nog wel eens oproepen van techneuten die oude apparatuur vragen

- of je geeft hem aan een buurjongen of meisje die best een 1,5 jaar oude laptop wil zonder HD die ze zelf kunnen (proberen) inbouwen dan hebben ze voor een paar tientjes een vrij nieuwe laptop..

Link naar reactie
  • 0
Op 3-7-2020 om 15:03, Branko Collin zei:

Ik koop om de 18 maanden of zo een tablet, laptop of PC en daarnaast allerlei randapparatuur. Hierdoor heb ik in de afgelopen 20 jaar redelijk wat elektronica verzameld die ik niet meer gebruik en die ik graag zou willen recyclen.

Als je nog eens 20 jaar wacht ... These old Apple computers are worth up to $905,000—and you might have one sitting in your basement.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.