• 0

Betalingcondities in lopende deel opdrachten wijzigen..

(aangepast)

Ik heb volgende probleem, 

Voor een klant waar wij al enige tijd voor werken hebben wij opdrachten die uit delen bestaan (Bouwopdrachten).
Als een deel gereed is wordt deze gefactureerd en staat er een termijn van 21 dagen 3% + 10% Risico als betalingconditie op de rekening.

 De laatste tijd (net voor de Corona) loopt het echter niet lekker met betalingen en ook de communicatie is afgenomen.
Op de projecten worden verhalen naar buiten gebracht over mogelijk faillisement echter kan ik dat niet toetsen, op vragen hierover krijg ik geen directe antwoorden wat mede geleid heeft op een gebrekkig communicatie tussen opdrachtgever en ons zelf.

Gezien de risiso's wil ik de volgende delen op basis van vooruitbetaling (de condities  dagen 3% + 10% Risico blijven bestaan en worden direct meegenomen) voordat we beginnen onze factuur inbrengen en niet eerder starten met de werken voordat het bedrag op onze rekening staat.

Mogen wij dit?

wie heeft een passend antwoord.

aangepast door EduardA
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je eventueel eenzijdig kan zal afhangen van wat daar over in de overeenkomst staat.

Maar je mag het altijd op tafel leggen. Wijzigingen moeten echter wel altijd met wederzijdse instemming gebeuren. Maar dit soort verhalen moet je serieus nemen. 

Als er vervallen facturen zijn en geen duidelijke betaaltoezegging mag je ook het werk opschorten tot er betaald is of duidelijke nieuwe afspraken zijn.

Het lastige is dat van betaling achteraf naar betaling vooraf is bij iemand die het financieel zwaar heeft vrijwel altijd onmogelijk en dan ontstaat vaak een patstelling.

Wat ik een aantal keer heb gedaan in dat soort situaties is heel andere afspraken maken, bijv wekelijks uitgevoerd werk factureren. of gespreidde betaling van de deeltermijn (wekelijks een deel) toestaan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Er kunnen redenen zijn waarom dit zou mogen. Maar als je achteraf gezien ten onrechte deze eisen hebt gesteld, ben jij degene die de wanprestatie pleegt en hierdoor verantwoordelijk voor de gevolgen (ontbinding/schadevergoeding/etc.). Als je inderdaad serieus het werk stil wilt leggen in strijd met de overeenkomst, kun je dat beter pas doen na overleg met een ter zake deskundig jurist. Ben je lid van Bouwend Nederland?

 

Een overleg is veelal zonder risico, dus dat kun je gewoon doen. Misschien dat er een oplossing of duidelijkheid komt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.