• 0

Laag WW tarief bij wisselend vast contract

LS,

 

Praktijkcasus: een cliënt van me heeft enkele Poolse mensen in dienst, welke hij uitleent aan diverse bouwprojecten en aanverwante werkzaamheden (detachering cfm ABU). Er is sprake van een vast dienstverband voor gemiddeld 20 uur per week over het gehele jaar. Er is sprake van een jaarurenmodel, waardoor er nog enige flexibiliteit in de inzet zit, maar er wordt wel maandelijks verloond. Nu wil de Poolse werknemer zelf meer flexibiliteit in het contract om naar Polen te kunnen gaan wanneer hij dat wenst. In praktische zin zal dit betekenen, dat hij weliswaar een jaarurencontract aan zal gaan, maar qua verloning enkel betaald krijgt voor de uren die hij op dat moment gewerkt heeft. Het neigt daardoor naar een oproepcontract, zij het op verzoek van de medewerker. Nu zijn er een paar vragen die direct bij me op komen, maar waar ik zo het antwoord niet op weet, gezien het feit dat de wet hierin mijns inziens niet kristalhelder is:

 

- Klant wil hierin door de omstandigheden met de werknemer meedenken, ook vanwege een goed werkverleden, maar in het kader van de WAB heb ik hem geadviseerd dit eerst goed in beraad te nemen en in kaart te brengen welke (fiscale) risico's er om de hoek komen kijken. 

 

Wat ik tot dusverre te weten ben gekomen:

- Klant betaalt nu een laag WW tarief en wil dat zo houden. Een oproepcontract zou neigen naar hoog tarief. Echter biedt de Wet Flexibel Werken hierin de helpende hand. Door de afspraken goed vast te leggen en te administreren wat er op jaarbasis gebeurt binnen het jaarurenmodel, kan/mag de lage premie gehanteerd (blijven) worden.

- Voor nu gaat het jaarurenmodel uit van 46 x 20 = 920 uur. Wat nu als dit voor meer dan 30% af wijkt? Naar beneden is aanpassen contract en met terugwerkende kracht hoog ww percentage?? En naar boven is een hernieuwd contract aanbieden voor het nieuwe jaar en meer uren binnen het nieuwe jaarurenmodel op te nemen (maar er blijft sprake van laag tarief)??

- Het naar beneden bijstellen van de uren kan leiden tot een deeltijdontslag, wat een transitievergoeding met zich meebrengt. Deze discussie is bekend en staat buiten deze vraagstelling. 

- Buiten het feit dat er sprake is van een dienstverband voor onbepaalde tijd, kunnen deze afspraken jaarlijks opnieuw vastgelegd worden?

- In het verlengde van alle Covid uitdagingen probeert klant, samen met andere ondernemingen, iedereen zo goed en kwaad als mogelijk aan het werk te houden, dus tips zijn altijd welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste VJAdvies, allereerst welkom op Higherlevel. 

 

Dan het minder goede nieuws: Higherlevel is niet bedoeld voor klantvragen, zie onze forumregels.

 

Quote

Geen vragen voor klanten

Vele van onze deelnemers zijn adviseur of expert in hun eigen vakgebied en delen hun kennis belangeloos. Dit waarderen we enorm en raakt de kern van onze doelstelling. Het is echter niet toegestaan om voor eigen klantdossiers vragen te stellen op higherlevel.nl.

 

 

Dit topic gaat daarom helaas voor jou op slot. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.