• 0

Exporteren en Importeren -- > de licenties --> Iran?

Beste ondernemers,

 

Nieuw hier en dus moet ik nog even uitzoeken hoe dit werkt.

 

De volgende vraag...

De titel vermeld het al vrij duidelijk - ''welke licenties heb ik nodig voor de import/export.'' 

 

Het gaat hierbij om:

- Levensmiddelen zoals pistachenoten, gedroogd fruit en dadels. (Wellicht in de toekomst nog meer noten);

- De export naar landen binnen de Europese Unie. 

- De import komt van buiten Europa.

 

Ik heb in de afgelopen tijd het internet meerder malen afgestruind maar kom hier helaas niet wijzer uit.

Ook heb ik contact gehad met de Kamer van Koophandel.

Zij konden mij de volgende informatie verschaffen:

- Voor import heb ik geen documenten of licenties nodig. Alle documentatie en vergunningen moeten immers geregeld worden door de exporteurs. Ik moet wel registreren bij de NVWA?

- Er is een importstappenplan te vinden op de KVK site?

- Voor export moet ik terecht bij MarketAccesDatabase (MADB)?

 

Omdat ik er niet wijs uit kwam, heb ik op 15 mei j.l. ook maar even contact opgenomen met de NVWA, via e-mail, om hetzelfde te vragen.

Helaas - 8 weken later, wacht ik nog steeds op antwoord.

Om de bovenstaande producten te mogen exporteren.. Heb ik dan speciale licenties nodig? Vergunningen? Of andere documenten dan de normale documenten die je nodig hebt (factuur, paklijst, CMR/BL, etc.)

 

Een waardevolle tip over een goed advies-bureau dat mij hiermee zou kunnen helpen, zou ook fijn zijn..  maar hoop eigenlijk ook op wat waardevolle insight van andere ondernemers, die wellicht ook hierop vast gehangen hebben.

 


 

 

Nu ik dan toch hier ben.. Hoop ik dat ik nog even een brandende vraag eruit kan gooien.:grinning-face:

 

Momenteel ben ik als bedrijf nog werkzaam als mediator tussen mijn leverancier en de klanten in Europa (en dus druk in de ban met het zelf kunnen importeren/exporteren straks).

Nu bevalt dat dermate goed, dat ook andere leveranciers zich komen melden.

Recent heb ik een aanbod gekregen om in zee te gaan met een Iraanse leverancier. Mij is aangeboden om de distributeur te worden hier in Europa. voor dat bedrijf.

Omdat Iran natuurlijk bekend staat als het walhalla van o.a. de pistachenoot, en dit dus een gouden kansje is - maar ook omdat Iran niet overal even goed op de kaart staat - heb ik dus besloten me zéér goed te verdiepen in wat hierbij zou komen kijken, mocht ik de kans aangrijpen.

Zijn er hier ondernemers die ervaring hebben met de handel met Iran? (Importeren vanuit Iran.. Samenwerking met een Iraans bedrijf. Alle tips, tricks, insights en ervaringen zijn van harte welkom en zeer geapprecieerd!!) 

De KVK vertelde dat het niet onmogelijk is maar dat het natuurlijk wel moeilijker is dan de zaken met en minder 'risico-vol' land.

 

Hartelijk bedankt!!:hugging-face:

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
20 minuten geleden, AnneBuschman zei:

De KVK vertelde dat het niet onmogelijk is maar dat het natuurlijk wel moeilijker is dan de zaken met en minder 'risico-vol' land.

 

Fijne algemene waarschuwing.

Ik zou alleen een distributeurschap met Iran overwegen als het niet meer dan 10%-20% van je totale omzet gaat uitmaken, of in elk geval een aandeel van de omzet dat je kan missen zonder in problemen te komen..

 

Iran wordt met enige regelmaat bestookt met (economische) sancties,  dus het kan zomaar zijn dat de producten die jij wilt inkopen daar opeens onder een handelsban vallen of een importheffing van 100% krijgen waardoor het opeens nagenoeg onverkoopbaar wordt. En omdat het om levensmiddelen gaat kan het ook zijn dat de Iraanse overheid export verbied als de economische sancties leiden kunnen leiden tot voedselschaarste..

Kortom niet handig om van die omzet afhankelijk te zijn of daar personeel voor te hebben rondlopen bijvoorbeeld..

 

 

33 minuten geleden, AnneBuschman zei:

- Er is een importstappenplan te vinden op de KVK site?

 

Vanwege het vraagteken vermoed ik dat je hem nog niet had gevonden

dit is denk dan de link die je zoekt https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/importeren/importeren-in-14-stappen/

 

concrete informatie over vergunningen en voorwaarden kan ik je helaas niet mee helpen.. te weinig noten ehh kaas van gegeten..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Qua sancties valt het op dit moment wel mee, het grootste probleem met het invoeren van dit soort producten is voedselveiligheid, pistache noten staan bekend om aflatoxinen. In het Gebruikstarief van de douane kun je opzoeken welke documenten je minimaal nodig hebt om te importeren, er zal waarschijnlijk wel een gezondheidsdocument voor nodig zijn en een keuring.   Op de website van de NVWA, https://www.nvwa.nl/onderwerpen/import-van-levensmiddelen-en-consumentenproducten, is hierover nog wel wat te vinden. De eisne zijn onlangs weer wat aangescherpt, zie ook https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2020:144:FULL&from=nl  

Export naar landen  binnen de EU is geen export, dus de Markett Acces Database kun je overslaan, dat is niet relevant.  

Verder zijn er in de natuurlijk al de nodige importeurs van pistachenoten, ook uit Iran, het is dus niet bepaald een niche of een gat in de markt. Adviesbureaus zijn er trouwens  ook genoeg. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Roel J zei:

 

Fijne algemene waarschuwing.

Ik zou alleen een distributeurschap met Iran overwegen als het niet meer dan 10%-20% van je totale omzet gaat uitmaken, of in elk geval een aandeel van de omzet dat je kan missen zonder in problemen te komen..

 

Ja he! :face-with-tears-of-joy:

Door eerdere ervaringen en onderzoeken was ik zo ver ook al gekomen.

 

Het zal dan inderdaad maar een klein deel gaan uitmaken van de omzet - want de bedoeling is dat de meeste omzet komt uit de eigen handel.

Zoals jij ook al benoemd, is het té risicovol om volledig van het desbetreffende bedrijf afhankelijk te zijn.. Zeker in de huidige tijd. Er hoeft maar iets te gebruiken en er worden weer sancties getroffen of aangesterkt - en als dat gebeurd, ben je natuurlijk mooi klaar.

Van een Iraanse vriendin inderdaad wel al vernomen dat het momenteel erg slecht gaat met het land (veel zieken, werklozen) en de valuta daalt elke dag..

Zou dit nog erger worden, zal er inderdaad een kans bestaat dat veel voedsel gewoon niet meer geëxporteerd wordt om te voorkomen dat de 'eigen mensen' verhongeren.

 

Maar daarom is het goed even wat research te doen.  Het zou ook altijd meerdere deuren kunnen openen, maar goed het is goed om te weten waar je aan toe bent en wat de adders onder het gras zijn - mócht ik hieraan beginnen. Bovengenoemde was namelijk nog niet direct in me opgekomen.

Bedankt!!

 

15 uur geleden, Roel J zei:

Vanwege het vraagteken vermoed ik dat je hem nog niet had gevonden

dit is denk dan de link die je zoekt https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/importeren/importeren-in-14-stappen/

 

Top - helemaal bedankt. Die was ik aan het zoeken. Ik ga me inlezen :-) 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Bert. zei:

In het Gebruikstarief van de douane kun je opzoeken welke documenten je minimaal nodig hebt om te importeren, er zal waarschijnlijk wel een gezondheidsdocument voor nodig zijn en een keuring.

 

Heel waardevol - bedankt!! Ik ga het eens opzoeken.

Dit was zo'n beetje precies waarnaar ik opzoek was.

Het importeren van goederen zoals speelgoed, kleding, etc. is natuurlijk heel anders dan voedingsmiddelen.

 

Ik kan me goed voorstellen dat je dan een verklaring nodig hebt vanuit de leverancier - en weet ook dat het soms nodig is documenten te legaliseren (als deze afkomstig zijn uit bepaalde landen buiten de EU). 

Zoals ik van de desbetreffende adviseur van de Kamer van Koophandel had vernomen, hoefde ik niets te doen bij import.  De exporteur moet alles in orde hebben.

Nu leek me dit wel heel sterk omdat ik dan waarschijnlijk sowieso moet denken aan bijvoorbeeld invoerrechten en BTW. 

''Helemaal niets hoeven te doen'' lijkt me dan ook zeer sterk. Vandaar dat ik hier even onderzoek naar wilde doen.

 

3 uur geleden, Bert. zei:

Export naar landen  binnen de EU is geen export, dus de Markett Acces Database kun je overslaan, dat is niet relevant.  

Weer wat geleerd :-), dankjewel!! 

Weet ik dat ik hier geen moeite aan hoef te verspillen.

 

3 uur geleden, Bert. zei:

Verder zijn er in de natuurlijk al de nodige importeurs van pistachenoten, ook uit Iran, het is dus niet bepaald een niche of een gat in de markt. Adviesbureaus zijn er trouwens  ook genoeg. 

Zoals hier al benoemd door jou zijn er inderdaad wel al meerdere importeurs. Een echt gat in de markt is het dus inderdaad niet. Maar ik loop zelf met wat ideeën rond waarvan ik zelf vermoed dat het wel eens een gat in de markt kán zijn of kunnen worden.

Het draait natuurlijk wel vaak om vraag en aanbod - en vooral de prijzen die hierin omgaan.  Iedereen wil natuurlijk de beste deal :-).

 

Om deze (hele) markt te onderzoeken - maar ook te leren kennen en eventuele, potentiële klanten/leveranciers te vinden - heb ik daarom besloten mijn bedrijf te starten als mediator tussen de leverancier buiten Europa en de klanten in Europa. Wat ik dus momenteel doe - en waarop ik dus op het punt sta om uit te breiden naar handelen voor mijzelf.

 

Maar goed je moet ergens beginnen en ook de markt leren kennen - en niet geheel onbelangrijk - de rekeningen kunnen betalen.

Klein beginnen en uitbreiden.. Zeker in de huidige tijd wil ik niet teveel hooi op mijn vork nemen, want dan is de kans ook dat je alles in 1 keer verliest. Daarom wil ik klein beginnen - genoeg ervaring en onderzoek opdoen - en dan uitbreiden naar de vraag.

Dat de standaard notenhandel dan geen gat in de markt is, neem ik dan maar even voor lief :winking-face-with-tongue:.

 

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, AnneBuschman zei:

Om deze (hele) markt te onderzoeken - maar ook te leren kennen en eventuele, potentiële klanten/leveranciers te vinden - heb ik daarom besloten mijn bedrijf te starten als mediator tussen de leverancier buiten Europa en de klanten in Europa. Wat ik dus momenteel doe - en waarop ik dus op het punt sta om uit te breiden naar handelen voor mijzelf.

Succes. Vraag me wel af of je jezelf wel "mediator" moet noemen, die term wordt over het algemeen gebruikt  voor bemiddelaars bij conflicten.....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.