• 0

Overname winkel

Wij zijn een traject gestart om een bestaande winkel over te nemen. Zijn er zaken die je niet mag vergeten bij z,on overdracht, hoe is het geregeld met arbeidsovereenkomsten ( moet ik werknemers over nemen) . Wat als er belastingschulden zijn ? M.a.w : bestaat er een soort afvinklijst , hoe gaat de feitelijke bedrijfsoverdracht?
 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op het forum MarcDB!

 

Bij veel ondernemers gaat voorafgaand aan een beslissing om een winkel te kopen een kort onderzoek vooraf. In dat onderzoek moet naar boven komen wat kort gezegd in de jaarrekening staat de balans en de resultatenrekening (van afgelopen 3-5 jaar, omzet, kostenposten en winst) is. Daarin staat veel informatie, over vaste kosten, personeel, voorraad, huurcontract, etc. Dat vormt vaak basis voor nog wat vragen en dan wordt de analyse gemaakt "waar kan ik het beter doen/zie ik kansen, omdat ik meer ervaring heb/er meer tijd in ga steken/betere contacten heb/synergie met mijn andere onderneming kan realiseren, etc.". En dan de inschatting tegen hoe veel je het zou willen kopen. Dan onderhandeling en beslissing om te kopen. En daarna de uitvoering.

 

Ik wil niet voor mijn beurt praten maar krijg een beetje de indruk dat de beslissing  om de winkel over te nemen is gemaakt zonder al te veel informatie en dat nu wordt gekeken hoe dat wordt uitgevoerd. Misschien is het een beetje buiten jouw "comfort- of ervaringszone" maar bedenk ajb dat de winkel misschien aantrekkelijk geprijsd kan zijn, maar als er niet genoeg geld wordt verdiend, je wel het personeel moet doorbetalen, en de huur en misschien de leverancier, etc. De potentiële 'worst case' is dan veel negatiever dan 'enkel' verlies van de koopsom van de winkel. Ik zou je adviseren daar toch even naar te kijken en je daarin indien nodig bij te laten staan. Ik zit zelf meer in de conflictenhoek, maar op dit forum zijn er hele ervaren adviseurs die je hierin kunnen helpen.

 

Als je misschien al de indruk hebt gewekt dat je het wel wilde kopen, dan kom je daar gewoon op terug. Dat kan en mag. Niemand kan bezwaar hebben tegen redelijke vragen van jou over wat je wil kopen. Misschien had je dat eerder kunnen doen, maar dat is dan pech - dan doe je het nu alsnog. En gun jezelf ook ruimte om er op terug te komen. Wordt niet zo "verliefd op/verbonden met" een idee dat je het ook doorzet als de cijfers niet kloppen. Er zijn een heleboel winkels in de wereld, dit is niet de enige.

 

Succes!

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0


beste Jaap,

 

dank voor uw reactie. De winkel en de exploitatie ervan is bekend terrein , het is binnen en franchiseformule en dankzij een intern benchmarksysteem ben ik op de hoogte van de cijfers. De jaarstukken van de afgelopen drie jaar heb ik ook gekregen.

Het gaat me dus vooral om zgn “ lijken in de kast” waar ik van tevoren iets mee moet/kan doen.

 

groet,

Marc

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Marc,

 

Ik weet toevallig wel iets van franchise. Dat is niet altijd zo rendabel als het merk soms doet vermoeden, maar wordt verrassend vaak wel als een "fantastische goud geld" mogelijkheid gebracht. Zeker met een namens de franchisegever opgesteld Vestigings Plaats Onderzoek of een door de franchisegever opgestelde benchmark. Laat jouw eigen boekhouder daar iets van vinden ajb.  Doe je ogen dicht en stel je voor dat het niet gaat om de overname van een winkel maar een vierdehands auto met een verkoper op een beetje brak industrieterrein. Dan kom je in de richting van de goede koper-mindset. Dat geldt ook als het om de vestiging van een triple A merk/household name gaat.

 

Het is niet zo makkelijk jouw lijken in de kast vraag concreet en goed te beantwoorden. Die vraag is eigenlijk "wat heb je me niet verteld wat ik eigenlijk wel wil weten". De rechter vindt dat je als ondernemer ver in het uitvragen moet gaan, als je later schade wil vragen omdat er iets was wat jou niet was verteld. Als je er niet naar hebt gevraagd.

 

Dat betekent dat je op maat kijkt naar de plaatselijke situatie.  Dus bijv.: waarom wil de oude eigenaar (echt) stoppen, wat is de lokale concurrentiepositie, is voorzienbaar dat er een concurrent bijkomt, gaat een lokale grote publiekstrekker op termijn weg, wat zijn de plannen van de franchisegever (hoe lang sinds laatste formuleombouw/update look and feel - wanneer weer verplicht investeren daarin), zijn er vorderingen voorzienbaar die niet op de overnamebalans zijn opgenomen.  Het stellen van de juiste vragen voor jouw specifieke situatie is echt maatwerk.  Dit wordt ook gestuurd door de input - jaarrekeningen, benchmark gegevens en lokale situatie. Ik ken er nog wel een of twee (schappelijker vergoeding dan advocaat of accountant) die je daar praktisch bij kunnen helpen.

 

Groet,

Jaap

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.