• 0

Bedrijfsovername in het buitenland... of niet....

Hallo allemaal,

 

Ik ben Marcel, gelukkig (in de breedste zin van het woord) gescheiden en vader van 2 opgroeiende dochters. Nog gelukkiger hertrouwd. Voorheen eigenaar van 3 MKB, mijn huidige echtgenote had een cateringbedrijf.

Mijn echtgenote heeft haar bedrijf laten doodbloeden, ik moest noodgedwongen stoppen. Dit MOETEN stoppen heeft een jarenlange impact gehad op mijn privéleven, mijn gezondheid, op alles.

 

Mijn bedrijf is gestopt in 2010, sinds vorig jaar schuldenvrij bij de BD, en begin dit jaar (met een afkoopsom) ook klaar met BKR.

 

Nieuwe start begonnen met een geweldig huwelijk met een fantastische vrouw, met ook een berg aan verleden.

 

Afgelopen jaren hard gewerkt. Zij in de horeca, ik als logistiek medewerker en in de weekenden ook horeca.

 

Door alle omstandigheden en mijn gezondheid  hebben we 3 jaar geleden besloten Nederland vaarwel te zeggen. Helaas kwam er een puberende dochter tussendoor die plotseling bij ons woonde, en een onverklaarbare longziekte bij mij bij.

 

Mede door onze ervaringen besluiten wij natuurlijk niet zomaar te emigreren. Als we al emigreren, willen we een baan hebben, of in ieder geval goed uitzicht hierop. Het enige wat we konden vinden was een callcenter, maar dit gaat het niet worden.

 

Intussen, door de BD, de aflossing bij BKR, en ik bij de WW / WIA (?) flink ingeteerd op ons potje.

En ineens komt er een geweldig bod op ons bordje…….

We kunnen een restaurant overnemen in het warme buitenland, met meer dan goede cijfers, volop mogelijkheden tot upgraden, omzet minimaal 65% verhogen……

Voor een minimale prijs daar wonen….

 

When it looks like a duck, and talks like a duck…..

 

Dus. Wij op onderzoek en het vliegtuig gepakt. Ter plaatse gaan kijken. Meegedraaid in de keuken en bar. Aantekeningen gemaakt. Boeken bekeken.

 

Het is goud.

 

Helaas krijg ik de financiering niet in orde. Intussen kunnen we eindelijk in Nederland een financiering als een hypotheek krijgen (we zijn beiden 48…..nog nooit gelukt) of wat dan ook, maar wanneer we praten over financiering in het buitenland is het fout.

 

Met een hypotheek van 150.000 kan ik in Nederland nog geen schuur kopen, maar voor ¾ heb ik een restaurant en een woonhuis.

 

Vele, vele financierders gesproken. Stuk voor stuk enthousiast. Totdat het gaat over buitenland.

Vorige week heeft de eigenaar zijn verkoopprijs nog met € 34.000 verlaagd voor ons. Van de verkoopprijs wil de eigenaar 1/3 financieren. Deze week hebben wij rationeel toch besloten van alles af te zien. De cijfers zijn veranderd, onze banken en dergelijke willen niet mee…..

Maar toch….. het bloed blijft kriebelen, koken zelfs…. Wat kunnen we nog meer doen om de droom na te jagen ? Crowdfunding ? Op de bonnefooi gaan en over 6 maanden berooid en met hangende pootjes terugkomen ? Of vertrouwen in onszelf hebben en gaan !!!

 

Mocht iemand nog een idee hebben, ons af willen vlammen of op willen beuren….. dan graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er van uitgaande dat je de boeken goed bekeken hebt en dat het allemaal reëel lijkt, kun je de verkoper geen aanbetaling doen en voor de rest een "hypotheek""bij de verkoper afsluiten? Ofwel, je betaald in een x aantal jaar af.

De zomer begint, als je iets wil zal het op korte termijn moeten om dit seizoen nog mee te pakken.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Goed om te lezen dat het goed met je gaat!

 

Als ik je verhaal lees dan zie ik een een paar zaken waar ik een kanttekening bij zou willen maken. Ik zal ze niet allemaal aanstippen want dat zou misschien te pessimistisch overkomen. Toch wil ik wel realistisch blijven.
 

Quote

Dus. Wij op onderzoek en het vliegtuig gepakt. 

 

Wanneer was dat?
Als gevolg van COVID-19 hebben heel veel horeca zaken het opeens heel erg moeilijk. Mocht je voor COVID-19 daar gekeken hebben, dan zou ik dat nu zeker nog eens doen en in elk geval goed op de hoogte zijn van de regels die in dat land gelden. In deze tijd een horeca zaak openen/overnemen is best wel risicovol. Je kan in de meeste landen niet op volle capaciteit draaien en als er een 2e golf aankomt dan zit je misschien voor maanden dicht. Niet handig als je een financiering moet aflossen.

Zorg ook dat je goed weet waarom de huidige eigenaar er vanaf wilt. Je zegt dat het goud is maar toch zakt de huidige eigenaar blijkbaar vrij gemakkelijk met zijn vraagprijs. Als het werkelijk goud is wat de huidige eigenaar in handen heeft dan is het niet logisch dat hij zomaar zijn prijs verlaagd.

 

Als een hypotheek voor een bedrijf in het buitenland niet lukt, heb je dan in dat land al gekeken naar financiering? 

Link naar reactie
  • 0

DaMedia : Dit hebben we bij de eigenaar neergelegd, en hij wil volop meedenken, maar 1/3 financiering (tot nu toe)

Hey Wouter ! Leuk je weer te "spreken" !
Wij waren precies voor COVID-19 terug in Nederland. Gelukkig/helaas, want ook hier hadden we binnen een half uur de lock down te regelen. Ook daar draait de huidige eigenaar op 50% omzet en 4/10 bezetting. Onze reden om het (momenteel) af te blazen, is precies de reden die jij aangeeft. Het risico is gewoon te groot. Voor ons ook een reden om momenteel niet af te reizen die kant op.

De eigenaar is op leeftijd, en kan het simpelweg niet meer aan. De klik tussen ons 4 is uitstekend. Zijn bedrijf is zijn "kindje" (logisch) en hij is zeer selectief in zijn opvolgers. Ook hij begrijpt dat hij het nu niet kwijt kan voor de volle prijs, maar hij wil er ook zo snel mogelijk vanaf, en binnen een jaar genieten op een strand in Kaapverdië.

Financiering voor horeca is ook in dat land niet mogelijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Over welk beloofde land heb je het eigenlijk ?

 

Als gevolg van Covid-19 ligt in  de hele wereld de reisbranche en horeca onder spervuur, dus ik denk dat de duck-test hier geen uitkomst biedt.

 

Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
51 minuten geleden, Cosara zei:

Over welk beloofde land heb je het eigenlijk ?

 

Als gevolg van Covid-19 ligt in  de hele wereld de reisbranche en horeca onder spervuur, dus ik denk dat de duck-test hier geen uitkomst biedt.

 

Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook.

Helemaal eens.

 

...Aan de andere kant: leef je, of niet? Als je zelf heel diep in de shit (pardon) hebt gezeten weet je ook hoe het voelt om (weer) te leven.  Je zal  waarschijnlijk niet dood gaan van je plan, als we dat als uiterste negatieve uitkomst beschouwen, dus die kan je alvast in je zak steken. Tegelijkertijd lijken jullie me wel mensen die risico op waarde (dus ook de negatieve waarde van kansen) kunnen schatten. Deze afweging laat ik vooral aan jullie.

 

Kaapverdië is echt waanzinnig gaaf en ik zie er ook echt ongelooflijk veel kansen dus in die zin kan ik je idee goed volgen. Maar ik ben net als jullie ook iemand die rustig in het vliegtuig stapt om zoiets te bekijken, dus objectief ben ik in deze dus zeker niet.

In de meeste Afrikaanse landen heb je een enorm nadeel als je moet financieren omdat de lokale munten voortdurend aan enorme inflatie onderhevig zijn, in Kaapverdië heb je dit niet zoals je waarschijnlijk wel weet (1 van de uitzonderingen in Afrika). Dit opent wel deuren inzake financiering die in andere Afrikaanse landen (om de reden van het risico op wisselkoersverschillen) gesloten blijven (daarom ben je in andere Afrikaanse landen bijna zonder uitzondering aangewezen op lokals, anders neemt je schuld in bijv. USD of EUR met de dag toe als je omrekent).

 

Hier kan je waarschijnlijk echt wel een plan van maken, maar je hebt dus 75% van EUR 150K nodig = EUR 112,5K (totale investering)? Begrijp ik dat goed?

Veel belangrijker misschien nog wel: Is het voor jullie vooral een financieringsvraagstuk (die zijn relatief eenvoudig) of een investeringsvraagstuk waarbij ook jullie zelf nog niet precies weten wat jullie willen (al heel wat moeilijker)?

 

Super gaaf idee. Maar als je zo een topic opent dan zijn we natuurlijk wel benieuwd naar de rest van het plan, waar is het (ongeveer), etc.

aangepast door Remco TH
Link naar reactie
  • 2
2 uur geleden, Remco TH zei:

...Aan de andere kant: leef je, of niet?

Als je zelf heel diep in de shit (pardon) hebt gezeten weet je ook hoe het voelt om (weer) te leven.

Gezien de voorgeschiedenis kan een klein beetje balans geen kwaad.

Voelen om te leven betekent niet dat je in elke 'shitpit' moet vallen dat je op je pad tegenkomt.

 

4 uur geleden, Marcel (Up) zei:

Wat kunnen we nog meer doen om de droom na te jagen ?

Wakker worden.

Begin het eens zakelijk te benaderen en niet emotioneel.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Dag Remco. Bedankt voor je input.

Kaapverdië is het land waar de huidige eigenaar graag zijn voetjes regelmatig in het zand legt.

Ook voor Cosara : "Het beloofde land" is Portugal.

De bedoeling is dus al 3 jaar om daarheen te emigreren, maar wel met een plan. Iedereen kent de "Ik vertrek" verhalen en over hoe het negatief afliep.

Deze overname kwam "per ongeluk" op ons pad, en we hebben de stoute schoenen aangetrokken om te kijken of emigreren en overname (dus werk) een gelijktijdige optie was.

Zoals gezegd Cosara, hebben we momenteel rationeel moeten besluiten het niet door te laten gaan. Maar emotioneel hebben we de laatste jaren al zoveel moeten en kunnen overwinnen, dat we nu ook klaar zijn voor een volgende, heftige stap.

Momenteel zitten we, voornamelijk ik, in het schuitje, waarom is het met een plan als dit (voor COVID-19) niet mogelijk een financiering te krijgen ?? Dus ja, misschien is het wel meer een emotioneel vraagstuk. Ik kan me er niet bij neerleggen......

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Marcel (Up) zei:

Momenteel zitten we, voornamelijk ik, in het schuitje, waarom is het met een plan als dit (voor COVID-19) niet mogelijk een financiering te krijgen ?? Dus ja, misschien is het wel meer een emotioneel vraagstuk. Ik kan me er niet bij neerleggen......

Wat mij bijzonder treft zijn je eerlijke en open vragen en antwoorden ... emotioneel en rationeel, zonder daarbij uit je slof te schieten. Bewonderingswaardig.

 

Wat betreft je plan, financiering en Covid-19 ... Nederlandse financieringen van projecten in het buitenland zijn altijd moeilijk en al helemaal als het een horeca-project betreft.

Het kan wel, maar dan zal je toch een flink stuk van de cake, in de vorm van een oerdegelijk stuk Hollands onderpand, zelf in moeten brengen. Covid-19 doet daar nog een flinke schep bovenop.

 

Als je nog een extra halfjaartje wacht, dan zullen er naar verwachting nog veel meer horecagelegenheden in Portugal te koop worden aangeboden, en tegen nog lagere prijzen. Niet dat het dan veel makkelijker voor jullie gaat worden, want ook dan zal je flink wat eigen geld mee moeten brengen.

Ook dan blijft de vraag ... moet ik de komende jaren wel gaan investeren in de horeca ? Voorlopig zou ik ook geen winkeltje overnemen waar je toeristische snuisterijen kunt kopen.

 

Je zult zien dat wanneer iets niet lukt, er iets anders en mooiers voor  terugkomt ... wel je ogen openhouden natuurlijk.

 

For the time being ... geniet van je huidige nieuwe leven en blijf plannen maken. 

Don’t call it a dream ... call it a plan.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op ‎9‎-‎7‎-‎2020 om 07:48, Cosara zei:

Wat mij bijzonder treft zijn je eerlijke en open vragen en antwoorden ... emotioneel en rationeel, zonder daarbij uit je slof te schieten. Bewonderingswaardig.

 


Dank je wel. In mijn optiek is dit ook niet meer dan normaal. Ook tijdens zaken doen mag je soms je emotie laten zien, en tijdens communiceren ook, als je maar netjes blijft.

Ik ben er bijna klaar mee. De huidige eigenaar heeft gisteren gereageerd op mijn bericht dat het momenteel niet mogelijk is om zijn bedrijf over te nemen. Ook hij is teleurgesteld. Zij hebben besloten het restaurant in ieder geval nog tot einde dit jaar open te houden. De gasten en reserveringen nemen weer toe.

Maar het gaat ons gewoon niet lukken. Rationeel.

Waar het misschien wel het meest om gaat : Dat we maar niet vooruit komen. We hebben genoeg geschopt en gejankt, onze schulden betaald, we willen vooruit. Deze overname was de kans van ons leven geweest.
 

**Moderator : excuus voor mijn topic. Gelieve deze te sluiten **

Link naar reactie
  • 0

Lastig,

Ik woon in Spanje, en de horeca heeft hier al jaren problemen, veel te hoge huren en de meeste omzet eigenlijk in maar een paar maanden.

 

Waarom zit die zaak zo vaak zo vol? In deze gebieden gaan mensen vaak naar een bepaald restaurant omdat ze de eigenaar al lang kennen. Zodra er een nieuwe eigenaar is, verrekken veel van de gasten.

Er zullen ongetwijfeld nog duizenden restaurant in de omgeving te koop staan, als je zo overthuigd van jezelf bent, neem je zoiets over en maak je dat groot.

Als een zaak loopt vragen de eigenaren een Traspasso, als de zaak failliet is kun je vaak gewoon het pand huren van de huisbaas zonder enige overname kosten.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.