• 0

Lunchroom/broodjeszaak starten

Beste Higherlevellers,

 

Ik ben reeds al een aantal maanden zo niet jaren bekend met het forum.

Op dit moment ben ik werkzaam op een accountantskantoor en ben redelijk goed met getallen, al zeg ik het zelf..

Nu zie ik echter niet voor mij om hier nog een aantal jaren te werken maar om iets voor mij zelf te beginnen.

 

Nu staat er dus een mooi pand vrij waar 1,5 jaar geleden een restaurant zat. (nu denk je meteen dat is redelijk lang, waarom heeft niemand anders deze kans gepakt. Het staat casco leeg dus er moet veel aan gebeuren om dit tot een mooi opgeknapt bedrijf te realiseren).  Mijn idee: Ik wil dus een eenmanszaak starten omdat een B.V. te weinig resultaat oplevert in de begin jaren. Bij mij ook bewust van alle regelingen etc en kan deze aan collega's vragen. In dit pand wil ik een lunchroom/ broodjeszaak starten op de begane grond. Het kelder gedeelte (alleen toegankelijk via trap dus niet geheel rolstoelvriendelijk maar te duur om dit te verhelpen helaas..) wil ik ombouwen tot een cocktailbar waar deze voornamelijk in het weekend (donderdag/vrijdag/zaterdag/zondag) open zal zijn.

 

Nu loop ik echter vast op een aantal punten: 

Ik heb navraag gedaan bij de verhuurder en kan eventuele bezichtingen plaatsen alleen is het uiteindelijk de moeite omdat ik voor mijzelf in een visieuze cirkel zit.

Stap 1: Schrijf je in bij de KvK natuurlijk, echter dit kan pas als je dit huurt. Nu wil ik het wel huren alleen het plan dat er nu ligt is afhankelijk van de vergunningen (exploitatie en drank en horeca vergunning) Deze hadden ze al in het verleden maar als ze nu niet verleend worden dan gaat het hele plan dus niet door.. 

Stap 2: De financiering. Ik heb op dit moment 40k eigen middelen en wil ongeveer 100k lenen van de bank. Ik weet niet hoe realiseerbaar de hoogte van de lening is aangezien het wel een huurpand betreft, de bank kan dus enkel nog een klein deel onderpand op mijn huidige koopwoning en op de inventaris, ik weet niet of dit genoeg is voor een bank. Het financieel plan heb ik bijna helemaal rond tot in de details dus daar gaat het hem niet in zitten. 

 

Mijn vragen zijn:

- Hoe weet ik of ik uiteindelijk die vergunning krijg, en hoeveel tijd zou daar in zitten, moet ik deze pas aanvragen als ik daadwerkelijk het object huur (als de vergunning niet rond krijg wil ik niet huren) of moet de verhuurder deze aanvragen?

- Ik heb zelf al een diploma Sociale hygiene echter er staat dat er 2 nodig zijn. Moet ik dan bij opening al 2 mensen hebben of als ik een cursus inplan voor in de toekomst is dit ook goed?

- Zijn er punten die ik vergeet?

 

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste stefanher,

 

wat kost het pand om te kopen?

 

Quote

Het financieel plan heb ik bijna helemaal rond tot in de details dus daar gaat het hem niet in zitten. 

Mag ik nog wel vragen hoe je mensen door een lege broodjeszaak naar een kelder zonder straatzicht denkt te krijgen (en hoe verlaten zij 's avonds of 's nachts het pand)? Hoe verbouw je die tot prettige en comforbale bar?

 

Wat zullen de gemeente en brandweer van dit plan vinden? En het RIVM?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Highio zei:

Beste stefanher,

 

wat kost het pand om te kopen?

 

Mag ik nog wel vragen hoe je mensen door een lege broodjeszaak naar een kelder zonder straatzicht denkt te krijgen (en hoe verlaten zij 's avonds of 's nachts het pand?). Hoe verbouw je die tot prettige en comforbale bar?

 

Groet,

 

Highio

Beste Highio,

 

Op dit moment is het pand in bezit van een investeerder die in de stad meerdere panden heeft. Het staat op dit moment enkel te huur en ik heb niet gevraagd of hij bereid is deze te verkopen. Misschien een slechte aanname maar bij beleggers ga ik er niet snel vanuit dat zij dit verkopen (ook al kan het door de coronacrisis natuurlijk wel..) Dit is nog een attentiepuntje, bedankt.

 

Over de inrichting aan de binnenkant kan waarschijnlijk meer nagedacht worden dan maar in principe is de kelder enkel toegankelijk via de lunchroom. De cocktailbar moet vooral gepromoot worden doormiddel van social media. Tegenwoordig word social media steeds belangrijker waardoor ik meer focus hierop ga leggen en minder op fysieke advertenties in kranten (tuurlijk zal dit ook nog wel voorkomen maar in mindere mate). Om uiteindelijk het pand te verlaten zal dus via de lunchroom gelopen moeten worden, ik snap dat je denkt dat dit de nodige risico's met zich meeneemt. Maar het is geen lange route naar de trap. De kelder wordt uiteindelijk helemaal ingericht zoals je in een normale cocktailbar zou zijn. Ik vond het juist speciaal dat zoiets in een kelder zit en het ook als sterkte zie dat het een speciale ervaring is.

 

Met vriendelijke groet, Stefan

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, jeroendrunen zei:

Je kan wel inschrijven bij de kvk zonder huurcontract. Huurcontract tekenen met als ontbindende voorwaarde dat de vergunning rond moet komen. 

Beste jeroen,

 

Dan heeft dit mij op het verkeerde been gebracht: https://ondernemersplein.kvk.nl/stappenplan-horecabedrijf-starten/

Hier staat namelijk dat je pas kan inschrijvgen met huurcontract op dit adres.

 

Huurcontract met ontbindende voorwaarden is dan weer iets waar ik nog niet over nagedacht had. Ik zal dus uiteindelijk wel zelf de aanvraag moeten doen neem ik aan.

 

Met vriendelijke groet,

Stefan

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De "regeltjes" zijn idd tegenstrijdig. Gemeente wil voor de concept-aanvraag vergunningen een inschrijving KvK, maar KvK wil huurcontract.

Máár dit verschilt per gemeente. Laat je dus niet altijd misleiden door algemene informatie en neem contact op met jouw gemeente waar je wilt vestigen.

 

Lunchroom is overdags open. Cocktail bar later in de middag/'s avonds? Houdt rekening met aanvragen van vergunning met openingstijden. Met name qua bestemmingsplan/woonbuurt/geluidsoverlast buren. Ik zie hier in Den Haag helaas horeca-ondernemers sneuvelen omdat buren klagen (met name nieuwe buren (die er voorheen niet woonden)).

 

M.b.t. financiering van je plan kun je denken aan crowdfunding horeca. Zie google search.

 

Sociale Hygiëne 2e persoon is niet direct verplicht. Met name omdat je nog in de concept-fase zit en afhankelijk bent van de benodigde horeca vergunningen en dus nog geen personeel aanneemt.  Wel heel verstandig om dit (zodra je plannen doorgaan) direct te regelen. Dit, omdat jij niet 7 dagen aanwezig kan zijn. Al ben je slechts een boodschap aan het doen, dan is het idd verplicht dat de persoon die wel in de zaak staat zijn/haar svh heeft.

 

Verder heb ik wel veel belief in een cocktailbar in de kelder. Social media zal je idd op weg helpen naar klanten. Het heeft iets "undergrounds en spannends" en is weer helemaal trendy.

 

Een goed voorbeeld hiervan is The Butcher. Waar men door de slagerswinkel  via een "geheime" deur in een club/restaurant komt. Heeft heel veel animo.

Zo is er ook een voorbeeld van een bloemenwinkel, waar men doorheen moet om via een "hidden door" in een club scene te komen. Ben voor nu die naam/locatie kwijt. Maar ze worden beiden druk bezocht !

 

En... Houdt idd rekening met inrichten noodvoorzieningen en brandweer verplichtingen. Ook hier zal je een struikelblok hebben. Want wat voor de politie moet, is voor de brandweerregels weer anders. Maar, dat is wel te overwinnen, anders zouden er nu geen horeca-ondernemers zijn.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Hou er wel rekening mee dat een cocktailbar pas weer gaat lopen als we een vaccin hebben of misschien duurt het nog wel langer omdat mensen misschien eerst een paar jaar huiverig zijn om hutje mutje in een kleine ruimte bij elkaar te zitten. 

 

Dus ik zou je berekeningen eerst maken op grond van je lunchroom en over een aantal jaar kijken of je nog iets met een cocktailbar wil. 

aangepast door jeroendrunen
Link naar reactie
  • 0

Het begint bij een goed plan en dat kun je volgens mij pas maken als je het pand hebt bezichtigd.

Maak een ondernemingsplan op basis van de huidige situatie: huurpand, verbouwing, broodjeszaak met/zonder cocktailbar.

Ik denk dat beide scenario’s (met of zonder cocktailbar) uitgewerkt moet worden, want is het project haalbaar zonder de cocktailbar?

Qua vergunningen en inrichting komt er bij de cocktailbar meer kijken dan bij de broodjeszaak.

 

Aangezien het pand al even leeg staat zijn er misschien mogelijkheden: minder huur tijdens verbouwing, eigenaar die mee investeert in de verbouwing, ...

Maar ongeacht, zorg dat je een contract hebt onder voorbehoud van het verkrijgen van de benodigde vergunningen. Laat dit heel goed én duidelijk omschrijven, kan je een hoop ellende besparen.

 

KvK inschrijving hoeft nog niet meteen, je bent eerst in de onderzoeksfase.

 

Financiering: met 40k aan eigen middelen is 100k financieren meestal een haalbare kaart, mits een goede onderbouwing (als er geen bijzondereheden zijn zoals bkr-registratie e.d.).

 

En tja ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’, maar het loont vaak als je je laat bijstaan door een goede adviseur in deze branche. Zo iemand weet de weg in het hele traject en kan je ook helpen om de financiering rond te krijgen.

 

Succes!

 

 

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
  • 0

dat kastje naar de muur tussen verhuurder en KVK heb ik 10 jaar geleden ook meegemaakt,  ongelofelijk als dat nu nog steeds zo is...
voor mij heeft de KVK (Rotterdam) toen een "uitzondering gemaakt" en een voorlopige kvk-inschrijving gemaakt! :flushed-face:

 

mijn eerste gedachte is al genoemd waarbij ik bedenk dat de kelder naast de al dan niet verborgen ingang ook nog een aparte nooduitgang zal moeten hebben.

 

Heb je overigens wel horeca ervaring? misschien een goed idee om eens ergens een weekje mee te lopen om te kijken hoe het reilt en zeilt? 
zonder achtergrond  kan je aardig wat onaangename verrassingen tegenkomen...

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt mij best ambitieus. Broodjeszaak en een cocktailbar tegelijk opstarten. Dat worden veel en hele lange dagen. Het lijkt mij bijkans onmogelijk om zonder ervaring hier in 1 keer een succes van te maken. 

Persoonlijk zou ik een ondernemingsplan maken met de broodjeszaak. Als die op papier dus kan renderen, kun je als je voldoende energie over hebt altijd op een later moment de cocktailbar openen. 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil iedereen bedanken voor de aanmerkingen / opmerkingen :)

 

Ik ben me er van bewust dat dit een ambitieus plan is. Ik ben ook niet van plan om dit in mijn eentje te starten maar samen met iemand die al redelijk wat horeca ervaring heeft. Zelf heb ik ook de nodige horeca ervaring in mijn jeugd ;) 

 

Ik heb reeds een bezichtiging gepland en we zien wel hoe het vanaf hier zal lopen. (dit is met een horecamakelaar dus dan kunnen we ook meteen vragen stellen)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe is de bezichtiging gegaan? 

 

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.