• 0

Registreren als ZZP-er vanuit het buitenland

Beste mensen,

 

Het afgelopen jaar heb ik in Australië gewerkt. Tijdens een korte vakantie naar Bali kwam ik hier vast te zitten vanwege corona. Ik heb nu eindelijk een online baan kunnen krijgen voor een Nederlands bedrijf maar zij willen dat ik als freelancer werk voor hun. Zodoende moet ik mij inschrijven bij de KvK. 

 

Ik had hier op dit forum gevonden dat ik niet persé persoonlijk langs zou hoeven komen om mij in te schrijven maar na contact op te hebben genomen met de KvK vertelden zij mij dat ik wel degelijk in persoon langs moet komen. Wel opperden zij dat ik misschien als particulier zou kunnen werken voor hen. Wat ik hier over kon vinden was eigenlijk alleen aangaande huishoudelijk werk terwijl mijn baan gaat om Nederlands les geven. 

 

Ik vroeg mij af of iemand hier wat tips voor mij zou hebben ik heb een hoop gegoogled maar word helaas niet veel wijzer.

 

Met vriendelijke groet,

Dion

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een eenmanszaak moet je persoonlijk langs gaan bij de KVK. Een BV kan dan wel weer volledig online via een notaris.

 

Aangezien je niet meer in Nederland woont, misschien een optie om een bedrijf in te schrijven in een ander land

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dion,

 

Vervelende situatie om in te zitten..

Er zijn best mogelijkheden inderdaad. Probleem is dat de meeste bedrijven het niet zien zitten omdat ze het risico blijven houden dat jij als werknemer wordt gezien.

De meest flexibele oplossing gezien de omstandigheden is dat jou beoogd werkgever jou niet ook in de flexpool duwt omdat zij lijden aan de "vaste contracten" angst..

Gewoon een arbeidsovereenkomst voor 6 maanden zou in deze situatie waarschijnlijk het meest handig zijn.

 

En ja ook voor de informatie op HL geldt hij klopt maar in de helft van de gevallen, in de andere helft is je situatie net te afwijkend. Voor heel veel kvk handelingen is in persoon verschijnen niet meer nodig maar dat geld alleen nadat zij één keer bij inschrijving jou identiteit hebben kunnen vaststellen..

 

Als particulier of échte freelancer te werken hoef jij niet veel meer te doen dan elke maand door te geven hoeveel je wilt hebben voor de geleverde werkzaamheden. En op je IB aangifte de inkomsten als inkomen uit overige werkzaamheden op te geven.. Zolang de inkomsten laag genoeg blijven is kvk inschrijving niet verplicht. BTW kan we een dingetje worden, maar goed als jij als particulier diensten levert vanuit Bali dan heeft de NL belastingdienst daar weer niet zoveel over te zeggen.

Wellicht zou de meest veilige optie (als in gezeik voorkomen) zijn je toch als ondernemer voor de BTW te laten kwalificeren.

Aan de kant van de werkgever moeten ze dan werken met IB47 verklaring ook wel uitbetaalde bedragen aan derden. Beperking daaraan is dat dit voor incidentele situaties geld en daar gaat het vermoedelijk dan ook op stuklopen omdat je 6 maanden

 

Laatste optie is om er een payroller tussen te zetten die jou gaat verlonen, dan ben je wel gewoon werknemer in dienst bij payroller en die stuurt een factuur naar jou werkgever. Payrollers nemen meestal wel genoegen met een "digitale kopie" van je paspoort voor de identificatie..

 

 

In bijgevoegde link staan de varianten ook kort beschreven

https://www.zzpinside.nl/zzp/nieuws/ondernemen-zonder-inschrijving-bij-de-kvk/2110

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dion,

 

Ik zit in precies dezelfde situatie. Ben ook vast komen te zitten door het sluiten van de grenzen maar had net de trip andersom gemaakt. Ben voor een korte vakantie vanuit Bali naar Perth gevlogen en vast komen te zitten. Mijn vlucht terug naar NL (vanuit Bali) werd geannuleerd en met de gesloten grenzen hier kan ik ook Australie niet uit.

 

Ik heb een Nederlandse opdrachtgever die het prima vindt dat ik online werk (zoom gesprekken met klanten in NL) en ik zou me ook graag in laten schrijven bij Kvk. Helaas is terugvliegen even geen optie.

Ik heb al een andere onderneming ingeschreven staan bij Kvk maar dat bedrijf ligt stil (ook vanwege Covid19) en mijn accountant adviseerde mij om voor mijn andere werkzaamheden ook een andere onderneming op te richten.

 

Hopelijk heb je een oplossing gevonden. Succes. Ik mis Bali wel nu, jammer dat ik niet terug kan.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Michel,

Welkom op HL

 

2 uur geleden, MichelvandeLogt zei:

Ik heb al een andere onderneming ingeschreven staan bij Kvk maar dat bedrijf ligt stil (ook vanwege Covid19) en mijn accountant adviseerde mij om voor mijn andere werkzaamheden ook een andere onderneming op te richten.

 

Waarom adviseert je accountant dat? Hij snapt toch ook je dilemma wel?

Als je een eenmanszaak hebt valt er sowieso geen tweede onderneming in te schrijven. Maar een nieuwe activiteit incl SBI code (sinds Corona weet iedereen opeens wat het is) toevoegen is een fluitje van een cent, zelfs vanuit Australië want daarvoor hoef je niet in persoon te verschijnen en dan kun je dus gewoon zaken doen met je beoogd opdrachtgever.

 

Maar als ik vast zat in het buitenland zou ik waarschijnlijk de opdrachtgever uitleggen dat hij een factuur krijgt van een beetje aparte bedrijfsnaam maar dat je in corona tijd toch wat moet, als hij geen problemen heeft met het feit dat je 20.000 km verderop zit, zal dat ook wel geen groot bezwaar opleveren.
Hoewel het belangrijk is je inschrijving goed te hebben ingeschreven voor sommige activiteiten is er ook een "nood breekt wet"  situatie waarbij je je niet door kleine bureaucratische obstakels moet laten tegenhouden..

 

 

Je kunt natuurlijk ook illegaal gaan werken in Australië en dan jezelf aangeven, grote kans dat je wegens het schenden van je visumvoorwaarden het land wordt uitgezet op een vliegtuig naar Nederland... :flushed-face:

 

afijn dat is niet een heel serieuze suggestie..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.