• 0

Tachograafplicht voor rijdende showroom?

Binnenkort is de tachograaf verplicht voor alle bedrijfswagens boven de 2,5 ton.

https://www.europarl.europa.eu/news/nl/press-room/20200706IPR82714/europees-parlement-akkoord-met-ingrijpende-hervorming-van-het-wegvervoer

Ik gebruik een bedrijfsbus  VW Crafter met laadvermogen tot 2800Kg als rijdende showroom. Betekent dit dat er een tachograaf ingebouwd moet worden? Ik geef ook vaak demo's in het buitenland

Deze vraag ook al neergelegd bij evofenedex, maar die weten geen duidelijk antwoord. Boetes kunnen oplopen tot  4 a 5000 euro.

Misschien heeft iemand op HL een goed beeld van eventuele uitzonderingen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze informatie heb ik mee gekregen:

Tachograaf verplicht boven 2,5
MTM bij internationaal vervoer en
cabotage
• Vanaf 1 juli 2026
• Uitgezonderd tussen 2,5 en 3,5
MTM: vervoer voor eigen rekening
mits besturen voertuig niet
hoofdactiviteit bestuurder

 

Ik denk dus dat je hier niet mee te maken hebt,

Link naar reactie
  • 0

Je eigenlijke vraag is volgens mij of een 'rijdende showroom' aangemerkt wordt als een bestelbus of als een werktuig/werkplaats. Die laatste groep is in Nederland uitgezonderd van de tachograaf.

Evofenedex heeft die uitzondering omschreven op hun website:
 

Quote

Rijdende werktuigen zijn niet ingericht voor het vervoer van personen of goederen, maar als werktuig bedoeld. Heeft het rijdende werktuig echter een laadruimte of een opslagcapaciteit, dan zou het wel mede ingericht kunnen zijn voor het vervoer van goederen

 

Ik vermoed dat jouw rijdende showroom ook demo modellen van jouw producten vervoerd of kan vervoeren. Het is dan mede ingericht voor het vervoer van goederen en dus een bestelbus. Op het moment dat de ondergrens voor het maximale laadvermogen aangepast wordt naar 2,5 ton, zou hij dan volgens mij ook voorzien moeten zijn van een tachograaf.

Buiten NL geldt die uitzondering niet per definitie, dus als je er ook mee in het buitenland rijdt dan zou m.i. een tachograaf sowieso verstandig zijn.

Link naar reactie
  • 0

De nationale vrijstellingen zijn op basis van de vrijstellingen die zijn genoemd in artikel 13 van EG verordening 561/2006. Niet elke lidstaat heeft alle opties overgenomen. Daarnaast hebben de lidstaten de vrijheid om extra beperkingen bij deze vrijstellingen aan te brengen.

De vrijstellingen die in Nederland van toepassing zijn, zijn:

 

Nationale vrijstellingen

  • speciaal uitgeruste voertuigen voor mobiele projecten, die in stilstand voornamelijk als educatieve inrichting bedoeld zijn;

 

Ik mag aannemen dat de reeds geldende uitzonderingen onder de nieuwe regels blijven bestaan ... en dat deze niet wezenlijk verschillen van met de omringende landen.

Per land controleren dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.