• 0

Zakelijke conflict(en) met bol.com

Ik word echt sta-pel-gek van bol.com Inmiddels heb ik mijn winkel op non-actief gesteld. Maar bol.com blijft mij lastig vallen.

 

Het volgende:

 

Klant besteld een artikel. Wil dit retourneren. Prima

 

Vervolgens komt er een product retour wat niet van mij is. Ik accepteer de retour niet (Ik kan alleen een reden kiezen. Geen bericht bijschrijven. Geen optie ook voor verkeerd item ontvangen. Maar gekozen voor niet volgens retourvoorwaarden geretourneerd)

 

Klant mailt (Meteen een penalty op mijn naam. Teveel klantvragen....)

 

Ik geef aan verkeerd artikel ontvangen. Klant gaat dit oppakken met bol.com

 

Sindsdien zit ik in een hel converstatie met bol.com..... In de eerste instantie kreeg ik een retourlabel voor het verkeerd ontvangen item. Maar toen ik het wilde uitprinten was de gehele converstatie uit het bol.com systeem verwijderd. Dus ik neem contact op via de chat en vraag TOT 3 KEER TOE een retourlabel voor dit item. Tot 3x toe stuurt bol.com terug dat ze niet begrijpen waar het om gaat maar ze gaan mij geen label toesturen.....

 

Prima. In de container dan ermee! 3x weigeren prima dan niet.

 

Vervolgens een bericht van bol.com Mijn retour is kwijt. Klant krijgt geld terug maar ik krijg ook betaald.

 

Je denkt opgelost nu maar......

 

Klant mailt mij dat bol.com mijn zending naar haar heeft teruggestuurd. En niet goed verpakt. Het beeld is in 2 stukken.

 

Nu blijft bol.com mij maar mailen dat ik de retour van de klant moet accepteren. Ondankt dat de hele conversatie gewoon terug te lezen is snapt bol.com het maar niet. Beweringen:

 

Het is kapot bij de klant aangekomen (JA. Maar niet door mij! Door jullie. Ik heb de retour nooit gehad. Ik wil deze ook niet meer!)

Bol.com claimt geen partij te zijn.  Ze beweren dat zij dit artikel niet naar de klant verzonden hebben. Maar dat hebben ze dus wel omdat de klant het naar bol geretourneerd had. En niet naar mij.

 

Dit is een conversatie die in een rondje gaat. Ik krijg nu net een bericht dat ik de retour MOET accepteren. De klant krijgt zijn geld terug en ik kan ernaar fluiten! 

 

Los hiervan heb ik een andere mail verzonden naar zakelijk@bol.com omdat ik het niet eens ben dat ik de retourkosten heb moeten betalen (Wordt gewoon ingehouden op de uitbetaling) van het artikel wat dus incorrect naar mij verzonden is! 

 

Het is echt te gek voor woorden dit! Na alle andere bakken ellende die ik met bol.com heb is dit voor mij de druppel om in zijn geheel te stoppen met bol.com

 

Maar dit probleem lijkt niet op te lossen. Ze zijn bij bol.com te STOM om dit te snappen. Inmiddels zijn er al 10-tallen berichten over en weer gegaan. Hoe los ik dit op? 

 

TL;TD Klant stuurt retourartikel naar verkeerd adres. Ik moet toch retourkosten betalen. Artikel raakt beschadigd door klant. Ik moet artikel toch retour accepteren. Dus betaal 2x retourkosten, bol.com commisies en kan artikel in de vuilnisbak gooien door fout van klant

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur terug, HetVaraantje zei:

Vervolgens komt er een product retour wat niet van mij is. Ik accepteer de retour niet (Ik kan alleen een reden kiezen. Geen bericht bijschrijven. Geen optie ook voor verkeerd item ontvangen. Maar gekozen voor niet volgens retourvoorwaarden geretourneerd)

gebeurd bij mij ook regelmatig. zowel compleet verkeerde producten als wel het juiste product maar dan zonder onze speciale SEAL zegels omdat ze later toch elders goedkoper gekocht hebben en die terugsturen.

Weiger ik ook altijd met reden: retour voldoet niet aan voorwaarden.

De ene keer kom je in discussie met bol en moet je op eigen kosten weer naar klant sturen, de andere keer betaald bol retourlabel (zetten ze dan als tegoed op je alles in 1 factuur) en weer andere keer betalen ze gewoon de klant terug zonder verder retourneren. beetje afhankelijk van wie je treft.

1 uur terug, HetVaraantje zei:

Klant mailt (Meteen een penalty op mijn naam. Teveel klantvragen....)

dat klopt niet. voor 1 klantvraag krijg je geen penalty. kan zijn dat percentage klantvragen te hoog is maar dat telt pas boven  x aantal klantvragen. en volgens my worden daar geen penalty's voor gegeven. https://partnerplatform.bol.com/help/prestatie/servicenormen

1 uur terug, HetVaraantje zei:

Maar toen ik het wilde uitprinten was de gehele converstatie uit het bol.com systeem verwijderd.

als jouw laatste reactie richting bol is geweest is de case daarna voor jou onzichtbaar en niet in te zien. betekend niet dat hij verwijderd is.

Is wel heel vervelend iets, als er dan later weer wat is kan je die case niet meer inzien.

mocht je case nummer weten kan je wel via telefoon of chat de partnerservice even vragen de case weer naar jou te zetten zodat je weer kan inzien.

1 uur terug, HetVaraantje zei:

Prima. In de container dan ermee! 3x weigeren prima dan niet.

 

1 uur terug, HetVaraantje zei:

Klant mailt mij dat bol.com mijn zending naar haar heeft teruggestuurd

hoe kan bol naar jouw klant terugsturen als jij het product had en in de container gegooid hebt?

 

1 uur terug, HetVaraantje zei:

Maar dat hebben ze dus wel omdat de klant het naar bol geretourneerd had. En niet naar mij.

was het een LVB zending of een zending die je zelf naar de klant gestuurd had (dus nadat besteld was).

raak de draad kwijt met wie wat nu gedaan heeft met verzenden)

1 uur terug, HetVaraantje zei:

Los hiervan heb ik een andere mail verzonden naar zakelijk@bol.com

juiste e-mail adres is zakelijkverkopen@bol.com

Let verder op als je contact met bol hebt of je te maken hebt met de klantenservice (belangenbehartiger van de klant) of de partnerservice (denkt veel meer mee met jou als ondernemer/verkoper).

1 uur terug, HetVaraantje zei:

Maar dit probleem lijkt niet op te lossen. Ze zijn bij bol.com te STOM om dit te snappen. Inmiddels zijn er al 10-tallen berichten over en weer gegaan. Hoe los ik dit op? 

over algemeen is partnerservice van bol werkelijk geweldig. al heb ook ik soms wel een aanvaring daarmee maar komen we vrijwel altijd uit. de ene keer geeft bol wat doet en doet water bij de wijn en de andere keer moet ik dat doen.

Wil je echt problemen? ga dan verkopen op Amazon (onthou het volgende: A-Z claim) of Wish (onthou boete voor elke door een gaar computerscript geconstateerde mogelijke overtreding).

Maar morgen even bellen met partnerservice op 030-3104996 en op vriendelijke manier even situatie uitleggen en samen oplossing zoeken.

1 uur terug, HetVaraantje zei:

Klant stuurt retourartikel naar verkeerd adres. Ik moet toch retourkosten betalen

ook dat is vrij onwaarschijnlijk. als het een order is die jij verzonden hebt naar de klant en klant maakt retourlabel aan bij bol staat daarop jouw adres.  en pas als die zending met dat retourlabel is ingeleverd bij PostNL/AH dan wordt label in rekening gebracht, niet eerder. Maar dan kan dat product dus niet naar magazijn van Bol gegaan zijn. Wat wel kan is dat klant 2 retourlabels had, 1 voor zending naar jou en 1 voor zending naar bol en die verwisseld heeft, gebeurd regelmatig. maar in 95% van de gevallen lost bol dan prima op op hun kosten.

Link naar reactie
  • 1

Ik proef enorm veel emotie en frustratie in je bericht. Dat helpt je niet als je problemen met grote bedrijven wilt oplossen. 

Je moet weten dat bij zulke grote bedrijven de klantenservice hoofdzakelijk bestaat uit mensen die standaard protocollen voor standaard procedures volgen. Dat moeten ze doen omdat een groot bedrijf als bol.com anders niet te managen is.

Glipt er iets tussen die standaard procedures en standaard protocollen door, zoals bij jou nu aan de hand is, dan is het vrij lastig voor iemand die daar werkt om te begrijpen wat daar precies aan de hand is. Niet omdat ze daar te dom voor zijn, maar omdat het bedrijf simpelweg enorm groot is.

De enige die precies weet wat er gebeurd is ben jij. Het is aan jou om steeds uit te leggen aan bol.com wat er gebeurd is. Dat zul je helaas meerdere keren moeten doen als er meerdere contactmomenten zijn, omdat je steeds iemand anders treft bij de klantenservice. Ja, dat is heel frustrerend maar je moet je daarbij niet door emoties laten leiden. Doe je dat wel, dan ziet een medewerker van bol.com alleen maar een bericht waar de frustratie vanaf spat en dan is het voor de klantenservice medewerker niet echt aannemelijk om jou verhaal te volgen en te zoeken naar een oplossing buiten de standaard procedures om.

 

Als je dit op wilt lossen zul je een duidelijke mail moeten opstellen waarin  je helder uitlegt wat er allemaal gebeurd is, zonder mensen stom te noemen en zonder oordelen te vellen of je mening te geven. Gewoon ijskoud de feiten vermelden, gestaafd door eventuele vorige communicatie die je reeds gevoerd hebt met ze. Je zal zien dat bol.com dan opeens toch wel een en ander vlot kan oplossen.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Je moet weten dat bij zulke grote bedrijven de klantenservice hoofdzakelijk bestaat uit mensen die standaard protocollen voor standaard procedures volgen. Dat moeten ze doen omdat een groot bedrijf als bol.com anders niet te managen is.

dat is juist bij bol zo geweldig dat dat juist niet het geval is. partnerservice kan en durft juist vaak buiten de lijntjes te stappen en heeft zeer veel vrijheid om problemen op te lossen.

Bij partijen als amazon, wish en Ebay is dat wel weer het geval en is alles zeer star en wordt zelfs waar mogelijk door computers afgehandeld.

Bol is wat dat betreft vrijwel heilig in ondersteuning en meedenken van verkopers..

 

Ik zou vooral niet meer mailen maar bellen, is veel persoonlijker, gaat sneller en krijg je minder snel misverstanden.

 

En nee reageren vanuit emotie en boos worden helpt zeker niet, zijn daar ook maar medewerkers die hun werk proberen te doen en in meeste gevallen jou echt wel proberen te helpen (wederom: let op of je partnerservice of klantenservice spreekt).

Met klantenservice heb ik ook veel vaker aanvaringen omdat die echt voor belang van de klant gaan en geen interesse in jouw belang hebben. Meestal is het dan een kwestie van even contact met partnerservice opnemen en die handelen dan af met klantenservice. is zelfs een hele afdeling voor: bemiddeling.

Link naar reactie
  • 0

Bol.com heeft zogenaamde customer happiness ambassadors. Schrijf die een kort, zakelijk verhaal met jouw (financiële) probleem.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ah. Even de verwarring uitleggen:

 

De klant heeft 2 items besteld. 1 bij mij 1 bij bol. Beide zijn door de klant retour gestuurd. Alleen de verzendstickers zijn omgedraaid. Die van bol.com is bij mij beland en mijn retour is bij bol beland. 

 

De klant heeft contact gehad (op mijn verzoek) met bol.com Bol.com heeft mij toen een label verzonden zodat ik de foutieve retour kon doorsturen. Maar toen ik later die dag het label wilde printen was de conversatie weg wegens ' dubbel'. Ik heb toen contact gehad met bol.com en tot 3x toe de sitatie uitgelegd. Ik heb toen letterlijk te horen gekregen van een medewerker 'Ik snap niet wat er aan de hand is, maar u krijgt van ons geen retourlabel'. Na 3x uitleggen was ik toch echt wel klaar.

 

Klopt inderdaad dat ik zo onderhand wel emotioneel ben. Maar dat komt door de manier waarop bol.com communiceerd. Er lopen op dit moment namelijk meerdere cases. Ik wil deze nu even niet noemen omdat zaken anders zo door elkaar gaan lopen. Maar prive ben ik al langer geen klant meer bij bol. Ik blijf gewoon steeds tegen mensen aanlopen die het volgens mij gewoon express niet willen begrijpen.

 

Ok 1 voorbeeld: Ik had koffie via hun besteld via een Partner. Bleek koffie was al over de houdbaarheidsdatum. Diverse malen 3e partij een mail verzonden. 0 reacties. In totaal 8 (ACHT!) keer contact gehad met de chat van bol. (Het was net in maart toen de Corona lockdown begon) Uiteindelijk na mailen zegt bol.com retourneer de koffie maar. Maar inmiddels was er zoveel tijd verstreken ik kon niet meer gewoon een retourlabel printen (Te lang geleden) weer contact gehad. bol.com zegt hierbij een retourlabel aan deze email. Maar helaas. Geen retourlabel aan de email. Dus ik stuur weer een email. Helaas er zat geen bijlage bij deze email. Gelieve nogmaals het retourlabel mailen. Reactie bol: " Nee mevrouw we mailen niet nogmaals een retourlabel". Ik mail WEER (We zijn inmiddels ruim een maand verder) ik heb echt geen label ontvangen. Graag label sturen. Dezelfde reactie. Mevrouw u heeft al een label. Dat ging nog een paar keer heen en weer. Brief ontvangen met incassokosten. Weer gemailed. Ja mevrouw dat had u maar moeten retourneren....... 1 maand later weer een mail. "U heeft besloten het product te houden. U moet betalen blah blah blah'. Ik WEER mailen dat ik toch #$@&*^&(^*&^ nooit een retourlabel ontvangen heb.  En nu reageerd bol.com helemaal niet meer...... Tja mijn mails werden inderdaad niet vriendelijker......

 

Iemand nog koffie van 3 maanden over de houdbaarheid?

 

Ik verkoop nu 3 jaar via bol en het is 3 jaar ellende op ellende op ellende. Tuurlijk nu ben ik boos maar dat is heel erg  veel ellende aan vooraf gegaan.

 

Bellen doe ik niet meer. Juist omdat problemen daar niet werden opgelost en ik later geen 'bewijs' meer had van afspraken. Dus ik doe nu alles JUIST online. Ik dacht da's makkelijk. Alle afspraken en conversaties staat zwart op wit. Helaas.... bol.com kan nog niet naar boven scrollen in de conversatie om hun eigen geboden oplossing terug te lezen....

 

Ik snap niet waarom bol.com dit niet begrijpt. Ga naar pagina 1 van de conversatie. Hierin staat DOOR HUN geschreven wat her probleem en de oplossing is. Namelijk label toesturen voor foutieve zending en het kapotte beeld zou afgeschreven worden. Dit is letterlijk door BOL zelf getyped. Maar als ik daarna verwijs dat 'Ja nee mevrouw we sturen geen labels op hoor. Nee hoor mevrouw wij versturen helemaal geen beelden. Het is kapot ontvangen door de klant'.

 

Er staat gewoon LETTERLIJK dat het beeld kapot gegaan is toen bol.com het beeld retourneerde naar de klant. En even later in DEZELFDE conversatie staat dat ze het beeld retour naar de klant verzonden hebben.

 

Werkelijk. Ik kan gewoon zo slecht tegen dergelijke koppige domheid.... Eerst zelf het probleem creeren. En aan het einde nog verongelijkt zijn dat ik zo onderhand een beetje mijn geduld aan het verliezen ben.... Ik mag toch wel enige intelligentie verwachten van een medewerker. De hele conversatie is er. Ik zou zeggen scroll omhoog en begin je eigen berichten eens terug te lezen

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Daniel_Nijmegen zei:

dat is juist bij bol zo geweldig dat dat juist niet het geval is. partnerservice kan en durft juist vaak buiten de lijntjes te stappen en heeft zeer veel vrijheid om problemen op te lossen.

Bij partijen als amazon, wish en Ebay is dat wel weer het geval en is alles zeer star en wordt zelfs waar mogelijk door computers afgehandeld.

Bol is wat dat betreft vrijwel heilig in ondersteuning en meedenken van verkopers..

 

Ik zou vooral niet meer mailen maar bellen, is veel persoonlijker, gaat sneller en krijg je minder snel misverstanden.

 

En nee reageren vanuit emotie en boos worden helpt zeker niet, zijn daar ook maar medewerkers die hun werk proberen te doen en in meeste gevallen jou echt wel proberen te helpen (wederom: let op of je partnerservice of klantenservice spreekt).

Met klantenservice heb ik ook veel vaker aanvaringen omdat die echt voor belang van de klant gaan en geen interesse in jouw belang hebben. Meestal is het dan een kwestie van even contact met partnerservice opnemen en die handelen dan af met klantenservice. is zelfs een hele afdeling voor: bemiddeling.

 

Bellen doe ik zeker niet. Ze ontkennen al afspraken die zwart op wit in dezelfde conversatie staan. Laat staan als alles mondeling verloopt.

 

Ik heb echt niet het idee dat ik wordt geholpen. Hiervoor zijn de reacties gewoon te kort en te bot.

 

Hoe kan ik contact opnemen met de afdeling bemiddeling?

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Tip: laat iemand anders het contact leggen. Ik lees in jouw berichtengeschiedenis ook al een ander 'conflict' met deze zelfde partij terug.

 

Misschien is registreren op een webshop forum ook wel een goede stap.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Klopt. Diverse conflicten met bol.com ;)

 

Ik wil ze nu niet allemaal gaan noemen. Heeft verder ook weinig zin. bol.com levert meer frustratie dan geld op. Ik kan zelfs mijn eigen prijzen voor artikelen niet meer bepalen want 'boven relevante marktprijs'. 

 

Dus niet al mijn artikelen staat online want ga een beetje met verlies verkopen....

 

Ik denk dat ik een stuk of 6 van dergelijke conflicten heb. bol.com is nu gewoon een hele grote, oneerlijke concurrent. Ik heb lekker 3 jaar lang het aanbod van mijn eigen concurrent aangevuld en gecorrigeerd.... Maar nu is het echt op. Als ik kijk hoeveel uur ik in bol.com stop en wat daar tegenoverstaat kan ik die uren beter in mijn eigen webwinkel stoppen. Het is een klein, achterhaald winkeltje. Maar wel MIJN kleine achterhaalde winkeltje!

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je zou natuurlijk ook iets verstandigs kunnen doen met de tips die je hier aangereikt worden...

 

...anders komt het op mij tenminste over alsof je alleen aan het klagen bent en niet zou willen ondernemen of groeien.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, HetVaraantje zei:

Ik kan zelfs mijn eigen prijzen voor artikelen niet meer bepalen want 'boven relevante marktprijs'. 

 

Dus niet al mijn artikelen staat online want ga een beetje met verlies verkopen....

ja dat is soms waardeloos, maar bol (en overige platformen ook) verkopen liever niet als veel duurder als de concurentie.

dus hebben ze marktconforme prijzen. ik heb ook een 1000 producten die daardoor niet tekoop staan.

Ook producten die ik in magazijn van bol heb liggen en plots niet meer marktconform zijn. soms zelfs doordat bol zelf ze plots voor dumpprijzen is gaan aanbieden. en dat wisselt van dag tot dag, soms staan bepaalde producten wel tekoop en soms weer niet.

Klote maar dat hoort nu eenmaal bij verkopen op platform helaas.

9 uur geleden, HetVaraantje zei:

Als ik kijk hoeveel uur ik in bol.com stop en wat daar tegenoverstaat kan ik die uren beter in mijn eigen webwinkel stoppen. Het is een klein, achterhaald winkeltje. Maar wel MIJN kleine achterhaalde winkeltje!

dat is uiteraard een keuze.

Ik heb juist voor gekozen me volledig op platform verkopen te richten.

en soms is dat verschrikkelijk  frustrerend en oneerlijk. Gister zelf ook weer even flink lopen mopperen bij mijn accountmanager van Amazon. Maar daarna gewoon weer constructief aan het werk.

Ik loop ook regelmatig tegen problemen aan, soms moet je de boel dan even stil leggen en paar stappen terugdoen. even van afstandje bekijken en bedenken hoe je dat oplost en voortaan voorkomt.

Het is een heel specifieke tak van ondernemen waarbij je moet leren omgaan met andere grote partijen die niet altijd werken zoals je zou willen. Niet altijd makkelijk en leuk nee, maar je zal of er mee om moeten leren gaan of er van wegblijven als je denkt dat dat beter is voor jou.

 

Bemiddeling is niet iets waar je zelf rechtstreeks contact mee kan opnemen. is afdeling die meestal bemiddeld indien er een probleem is tussen klant en verkoper, of een verschil in inzicht tussen klantenservice en partnerservice/verkoper.

Link naar reactie
  • 0

Neem je verlies en doe geen zaken meer met Bol.com. Ze knijpen verkopers enorm uit en de IT infrastructuur en klantenservice zijn beroerd en de gevolgen zijn voor jou.

 

Ik heb het idee dat Bol.com toch over zijn piek heen is. Kopers beginnen ook door te krijgen dat ze enkel rommel opgestuurd krijgen als ze een goedkope dekbedhoes, of telefoonhoesje kopen op Bol.com.

Link naar reactie
  • 0

Klopt.

 

Ik krijg GEEN reactie op mijn emails waarin ik verzoek de kosten die mij berekend zijn voor het retour sturen van een artikel die niet van mij was te restitueren

Ik krijg GEEN reactie op mijn emails waarin in weiger een kapot item te accepteren.

 

Ik krijg nu alleen een copy/paste email (Ik heb deze exacte email al eens ontvangen. Mijn reactie op deze email is, jawel, genegeerd) waarin mij verzocht wordt het foutieve item te retourneren. Ik krijg geen label  ik moet voorschieten. Maar ik krijg het geld van de retour op mijn rekening echt waar hoor! 

 

Helaas is het verkeerd toegestuurde artikel niet veel waard maar uit princiepe zet ik het op marktplaats. Dan krijg ik nog iets van mijn verlies terug....

 

Ik neem mijn verlies maar. Jokes on bol.com Prive koop ik nu alles via Coolblue/wehkamp e.d. Het afgelopen jaar alleen al een Sonos geluid set (2.000) was-en droog machine (1500) Nieuwe QLED TV (1800), gewoon boeken en Blu-rays en basis aankopen (Toch goed voor enkele honderden euro's per jaar) Gestopt met 2e hands boeken (Enkele tientjes per maand maar toch...) en gestopt met mijn webwinkel. Ze krijgen geen ene rotcent meer van mij!

 

Hoopt dat bol.com dit leest.... Penny wise, pound fool @$$holes

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

als ik de toon van je berichten hier lees vermoed ik dat dat dezelfde toon (of nog erger) is die naar bol gaat.

Ik kan me voorstellen dat je dan op weinig sympathie kan rekenen daar en dat medewerkers je ondertussen kennen en denken: daar heb je die zeur weer, daar ga ik geen tijd in steken om te helpen.

daar zal je weinig mee bereiken.

 

bol zal ook niet erg vinden dat je stopt met verkopen. de producten welke je aanbood worden ook merendeels door nog meer andere aanbieders aangeboden. de verkoop van die producten op bol gaat dus gewoon door en bol blijft gewoon zijn commissie krijgen.

 

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0

Waar de één levert, moet de ánder ontvangen. De problemen zijn dus tweeledig als het fout gaat.

Mijn ervaring als koper - niet als verkoper - is, dat het vaak fout gaat en daarom koop ik helemaal niets meer via bol.com en tegenwoordig ook niet meer via Amazon.

 

Op 9-7-2020 om 20:04, Wouter Hol zei:

Niet omdat ze daar te dom voor zijn, maar omdat het bedrijf simpelweg enorm groot is.

Zoiets als Lost.NL ... u heeft uw pakje niet ontvangen? ... wij bezorgen heel veel pakjes, dus er kan er wel eens eentje zoek raken.

 

3 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

bol zal ook niet erg vinden dat je stopt met verkopen. de producten welke je aanbood worden ook merendeels door nog meer andere aanbieders aangeboden. de verkoop van die producten op bol gaat dus gewoon door en bol blijft gewoon zijn commissie krijgen.

Als je maar groot genoeg wordt, dan gaan er andere regels gelden.

Dus toch gewoon te dom / te laks om het op te lossen.

 

 


 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-7-2020 om 09:11, ShopJeRot zei:

Neem je verlies en doe geen zaken meer met Bol.com. Ze knijpen verkopers enorm uit en de IT infrastructuur en klantenservice zijn beroerd en de gevolgen zijn voor jou.

 

Ik heb het idee dat Bol.com toch over zijn piek heen is. Kopers beginnen ook door te krijgen dat ze enkel rommel opgestuurd krijgen als ze een goedkope dekbedhoes, of telefoonhoesje kopen op Bol.com.

 

Persoonlijk vind ik dat bol actiever moet zijn om rommelaars te weren van hun platform. 

Zo ook met verzending, leuk die goedkope verzend labels van bol, vooral naar België scheelt dat bakken met geld, maar de service wordt er niet beter op. 

Dpd zegt letterlijk dat dit een extra dag onderweg mag zijn, de verkoper krijgt een strike voor levertijd en de klant klaagt dat het te laat binnen is. 

 

Volgens mij gewoon tijd dat bol orde op zaken stelt en rommelaars en fraudeurs eruit gooit, vooral met goedkopere zooi die nu veel te veel erop komt

Link naar reactie
  • 0
Op 10-7-2020 om 21:21, Cosara zei:

Zoiets als Lost.NL ... u heeft uw pakje niet ontvangen? ... wij bezorgen heel veel pakjes, dus er kan er wel eens eentje zoek raken.

Mijn ervaring is bij Bol daar juist erg goed mee (als zijnde externe verkoper). daarvoor hebben ze de zogenaamde LIM procedure.

Pakje kwijt? dan krijgt de klant zijn geld terug en de verkoper krijgt alsnog 70% uitbetaald.

 

Bij amazon of andere platformen krijgt de klant ook zijn geld terug maar dan volledig op kosten van verkoper.

16 uur geleden, j14 zei:

Volgens mij gewoon tijd dat bol orde op zaken stelt en rommelaars en fraudeurs eruit gooit, vooral met goedkopere zooi die nu veel te veel erop komt

 

er zitten teveel prutsers op ja, verkopers die enkel dropshipping vanuit buitenland doen. of mensen die een product wat al 15 keer op bol staat  voor de 16de keer erop zetten onder een private label. dat is niet altijd een toevoeging.

Maar de echt slechte verkopers zouden door het systeem vanzelf weg moeten vallen.

teveel telaat? dan volgt een penalty, bij 5 penalty's binnen half jaar wordt je account tijdelijk gesloten en moet je verbeterplan schrijven. bij 7 penalty's binnen half jaar en je account wordt definitief gesloten en je kan ook op dat KVK geen nieuw account maken.

 

Daarnaast wordt je minder vaak vertoond bij slechte prestatiescore, komen je producten minder hoog in zoekresultaten en zal je minder of niks verkopen.

 

daarnaast is er nog het systeem van beleidspunten (een gedrocht van een systeem) waarbij je 100 punten hebt en bij vele misdragingen er punten worden afgenomen. dat is echter zeer willekeurig, voor een overtreding neemt de ene medewerker 10 punten en de ander 30. maar kan oplopen tot 100 punten voor een overtreding.

0 punten? je account en alle andere op dat kvk worden (permanent) gesloten.

 

zo is er een zeer uitgebreid beoordelingssysteem dat de rotte appels er tussenuit moet halen.

 

Maar blijft dat er nog steeds verkopers met goedkope rommel tussendoor blijven sluipen, maar dat is een keuze van bol.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:
Op 10-7-2020 om 21:21, Cosara zei:

Zoiets als Lost.NL ... u heeft uw pakje niet ontvangen? ... wij bezorgen heel veel pakjes, dus er kan er wel eens eentje zoek raken.

Mijn ervaring is bij Bol daar juist erg goed mee (als zijnde externe verkoper). daarvoor hebben ze de zogenaamde LIM procedure. Pakje kwijt? dan krijgt de klant zijn geld terug en de verkoper krijgt alsnog 70% uitbetaald.

... plus een hele hoop tijd kwijt en een frustratie rijker.

 

70% uitbetaald ... vindt je dat een goede deal ?

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Bol.com kopieert Amazon.com en die legt geld toe op de verkoop van spulletjes. Vorig jaar verkocht Amazon.com voor bijna 400 miljard dollar, waarvan de helft (een geschatte 200 miljard dollar) uit third party sales bestond - dat is af te leiden uit de jaarverslagen en uitspraken over third party income. Op de eigen inkoop legt Amazon geld toe. Dat is zwaar verliesgevend. Dat verlies wordt deels gecompenseerd door de inkomsten uit commissies, vergoedingen en advertenties van merchants. De rest wordt gesubsidieerd door het zeer winstgevende AWS. 

 

Eigenlijk is Amazon een IT-bedrijf met een omzet van 35 miljard dollar (winst 8 miljard) met een verliesgevende winkel. Ik schat dat Amazon op een gemiddeld eigen product 20% verlies maakt. Amazon (en Bol.com) zijn  dan ook niet geschikt om te bepalen wat een 'relevante marktprijs' is, want deze platforms zijn niet transparant over hun werkelijke prijs- en kostenstructuur.

 

Gevolg is dat merchants gedwongen worden ook verliesgevend te werken. :shushing-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Cosara zei:

 

70% uitbetaald ... vindt je dat een goede deal ?

 vind ik een nette oplossing. ze kunnen ook verwachten dat ik op mijn eigen kosten nogmaals opstuur. of zoals Amazon bij A-Z claim gewoon terugbetalen op mijn kosten (zelfs als ik met handtekening kan bewijzen dat wel afgeleverd is). Dus ja ik vind dat een keurige oplossing.

 

4 uur geleden, TwaBla zei:

Ik schat dat Amazon op een gemiddeld eigen product 20% verlies maakt

ook bol verkoopt regelmatig met verlies of kan die prijs enkel aanbieden doordat ze geen commissie aan zichzelf hoeven uit te betalen en nog lagere logistieke kosten hebben als wat ik voor LVB betaal.

Maar zie genoeg producten voorbij komen die ze echt met verlies verkopen ja (ik kan redelijk goed inschatten wat ze aan inkoop betalen en regelmatig heb ik zelf lagere inkoop prijs als bol zelf heeft (misschien moet ik ze overhalen via mij in te kopen, zijn ze nog goedkoper uit ;-))

4 uur geleden, TwaBla zei:

Gevolg is dat merchants gedwongen worden ook verliesgevend te werken.

gedwongen wordt je natuurlijk niet.

Er zijn veel producten waarbij ik er voor kies ze gewoon niet te verkopen (bied ze wel aan maar dan vallen ze van de site doordat boven relevante marktprijs zijn of staan ze gewoon niet in koopblok).

Slechts soms verkoop ik met verlies, is als ik van lang liggende stock af moet of andere anders onverkoopbare producten. Maar dat komt ook doordat ik nog niet voldoende andere afzetkanalen heb.

 

zo doe ik ook nooit mee aan de promoties van Bol waaraan ik "mag" meedoen, wijs dat altijd af omdat de max prijzen die je mag hanteren om daaraan mee te doen nergens op slaan.

zelfde met gebruik maken van verlaagde commissies, is ook zelden echt interesant.

 

al met al kan er op bol veel beter, maar vergeleken met andere platformen als Amazon, wish en andere zijn ze echt super heilig en goed voor hun verkopers.

 

maar al met al hoop ik uiteraard dat ook in Europe er wetgeving doorkomt die platformen verbied zelf producten te verkopen als ze werken met externe verkopers.

Bol heeft al beloofd zich grotendeels terug te trekken uit de eigen verkoop en meer aan de partners over te laten, maar dat mag van mij best stuk sneller.

 

weet wel dat als bol dat werkelijk zou doen dat ik een omzet groei van 5000% of meer kan maken.

 

En ja, ook ik vervloek bol zeer regelmatig, zoals afgelopen week 2 keer dat ik aan retourmelding kan zien dat het niet aan retourvoorwaarden voldoet en retour dus direct afkeur. en vervolgens een klantenservice medewerker van bol tegen de klant zegt: van mij mag je gewoon terugsturen hoor. en dan tegen mij zegt: kijk eerst maar als het terugkomt en als niet voldoet moet je op je eigen kosten gewoon opnieuw naar de klant sturen.

ja ook dan heb ik even een meningsverschil met bol en vervloek ik ze.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Bol heeft al beloofd zich grotendeels terug te trekken uit de eigen verkoop en meer aan de partners over te laten, maar dat mag van mij best stuk sneller.

Het is al een heel oud ondernemersgegeven dat je de keuze moet maken tussen inkoper/ groothandelaar zijn óf verkoper, maar niet beiden als je ook als inkoper aan andere verkopers levert. Dat wrikt altijd.

 

1 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

weet wel dat als bol dat werkelijk zou doen dat ik een omzet groei van 5000% of meer kan maken.

Dan maar hopen dat de kosten van het verkoopplatform niet buitensporig gaan stijgen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Het is al een heel oud ondernemersgegeven dat je de keuze moet maken tussen inkoper/ groothandelaar zijn óf verkoper, maar niet beiden als je ook als inkoper aan andere verkopers levert. Dat wrikt altijd.

 

In vergelijking met 25 jaar geleden is D2C enorm toegenomen. In mode, elektronica en non-food hebben vrijwel alle producenten inmiddels directe verkoopkanalen opgezet in de vorm van outlet stores, merkwinkels en webwinkels (ook op platforms, is tot op zekere hoogte ook directe verkoop). Zo verkoopt bv ook Philips zelf op Amazon en Bol.com. Dat veroorzaakt inderdaad kanaalconflicten. Maar dat nemen de leveranciers op de koop toe. Waardeketens veranderen nu eenmaal.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, TwaBla zei:

Zo verkoopt bv ook Philips zelf op Amazon en Bol.com. Dat veroorzaakt inderdaad kanaalconflicten. Maar dat nemen de leveranciers op de koop toe. Waardeketens veranderen nu eenmaal.

Van twee walletjes eten komt In elke beginfase van dienstverlening voor ... op termijn zullen er echter onafhankelijke verkoopplatformen komen. Waardeketens veranderen misschien ... economische regels zelden of nooit.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Cosara zei:

Dan maar hopen dat de kosten van het verkoopplatform niet buitensporig gaan stijgen.

dat zal wel meevallen, daarvoor is er weer teveel concurentie van platformen onderling

 

12 uur geleden, TwaBla zei:

Zo verkoopt bv ook Philips zelf op Amazon en Bol.com. Dat veroorzaakt inderdaad kanaalconflicten. Maar dat nemen de leveranciers op de koop toe. Waardeketens veranderen nu eenmaal.

 

dat merk ik van mijn leveranciers zelf ook dat steeds meer zelf ook verkopen.

Hoewel merendeel daarvan wel keurig tegen advies verkoopprijzen. ken 1 uitzondering die zelf de concurrentie met zijn eigen groothandelsklanten vol aangaat op platformen.

 

Overigens ook steeds vaker fabrikanten/groothandels die zich actief bemoeien met de verkoop van klanten op platformen en dan voornamelijk met de prijs en afnemers dwingen om bepaalde producten van eigen of exclusief via hun verkrijgbare merken tegen advies verkoopprijzen aan te bieden of met max x % korting. dit om de producten niet geheel stuk te laten maken.

Voldoe je niet aan die wens wordt er simpelweg niet meer uitgeleverd.

 

Ik merk in elkgeval dat de platform economie volop in beweging en ontwikkeling is en dat zowel de platformen als leveranciers daarin de juiste weg zoeken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.