• 0

"Sparren" constructie verdien model

Beste Lezer,

Momenteel werk ik aan een startup, waarbij ik samen met twee programmeurs een geniaal platform aan het bouwen ben, die gaat acteren in een booming markt.  Hoe enthousiast ik nu wil vertellen hoe en wat dan, ga ik het even on Topic houden. Het platform dat wij aan het bouwen zijn draait om een verdien model heen met commissies,  waar persoon A advies aanbied aan persoon B, er zullen vele aanbieders zijn en vele 'zoekers'.  Het betaal systeem gaat via Paypal verlopen, want international platform. Nou worstel ik met de vraag; is het beter om het volledige bedrag eerst op eigen rekening te ontvangen of dit direct op te splitsen? 

Punten die bij mij opkomen bij ontvangen op eigen rekening:
- Hogere betrouwbaarheid
- Maar vanaf wanneer uit betalen? (cash back via Paypal kan tot 90 dagen maar zo lang vast houden is niet wenselijk)

- Meer cash dat binnen komt kan leuk zijn, maar het managen is extra werk. 

- Hoe zit dit belasting technisch, valt het onder uitbetalen van loon of valt dit onder de vrijheid van internationale handel?


Direct uitsplitsen

- Lagere betrouwbaarheid

- Aanbieders moeten geverifieerd zijn bij Paypal anders kan er niet meer dan €200 op de rekening staan (Dit proces duurt gemiddeld een maand). Als dit niet goed geregeld is kan de transactie afketsen.
- Loopt zelf bijna geen risico meer bij cash back via Paypal.
 

Nou zal ik vast het een en ander over het hoofd zien, ik ben dan ook razend benieuwd naar jullie opinie. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, JJ1993 zei:

een geniaal platform aan het bouwen ben, die gaat acteren in een booming markt.  Het platform dat wij aan het bouwen zijn draait om een verdien model heen met commissies,  waar persoon A advies aanbied aan persoon B, er zullen vele aanbieders zijn en vele 'zoekers'.

 

als ik het snap wordt het een soort marktplaats voor adviseurs en wil je de betaling via jou laten lopen om de provisie op te strijken?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
40 minuten geleden, henkh zei:

 

als ik het snap wordt het een soort marktplaats voor adviseurs en wil je de betaling via jou laten lopen om de provisie op te strijken?


Klopt! Zit een systeem achter die het advies op waarde inschat waardoor je het platform transparant maakt. Het is gericht op een hele specifieke markt en zal dus enkel en alleen daarvoor gebruikt kunnen worden. 

Daarbij twijfel ik over de afweging om het gehele bedrag + provisie zelf te ontvangen en dit na bijv. 30 dagen minus provisie uit te betalen of dit direct al te splitten bij de transactie. Er zijn verschillende scenario's te bedenken waarbij de ene methode beter is dan de ander en visa versa en ik vraag mij dus af hoe anderen dit zien. 

aangepast door JJ1993
Link naar reactie
  • 0

JJ1993, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Persoonlijk zou ik de keuze vooral laten afhangen van de vraag wanneer de dienst verricht wordt of is 

Prima dat de klant jou vooraf betaalt bij opdracht, maar dat betekent niet dat je de daadwerkelijke dienstverlener ook vooraf zou moeten betalen. 

 

Betaling doe je dan bijvoorbeeld pas achteraf nadat

- Dienst / initiële opdracht / startopdracht / intake is afgerond volgens de adviseur 

- Naar tevredenheid van klant (m.a.w. geen discussie over de inhoud en betaling daarvan). Dit laatste beperkt ook jouw cashback/debiteurenrisico. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Norbert Bakker zei:

JJ1993, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Persoonlijk zou ik de keuze vooral laten afhangen van de vraag wanneer de dienst verricht wordt of is 

Prima dat de klant jou vooraf betaalt bij opdracht, maar dat betekent niet dat je de daadwerkelijke dienstverlener ook vooraf zou moeten betalen. 

 

Betaling doe je dan bijvoorbeeld pas achteraf nadat

- Dienst / initiële opdracht / startopdracht / intake is afgerond volgens de adviseur 

- Naar tevredenheid van klant (m.a.w. geen discussie over de inhoud en betaling daarvan). Dit laatste beperkt ook jouw cashback/debiteurenrisico. 

 

 

 
Hey Norbert,

Bedankt voor je reactie! Geef ik je gelijk in, gaat alleen niet op denk ik.  De klant koopt in dit geval toegang tot het profiel van de aanbieder en kan daarmee dus over een bepaalde periode de content zien dat word aangeboden. 

 

Wel is het mogelijk dat de aanbieder zijn advies gratis deelt, waarbij het mogelijk is om een "fooi" te geven. 

 

Mijn vraag beperkt zich dus tot het deel dat alleen te zien is door 'geabonneerd' te zijn.

Link naar reactie
  • 0
Op 9-7-2020 om 22:48, JJ1993 zei:

Nou worstel ik met de vraag; is het beter om het volledige bedrag eerst op eigen rekening te ontvangen of dit direct op te splitsen? 

Punten die bij mij opkomen bij ontvangen op eigen rekening:

- Hoe zit dit belasting technisch, valt het onder uitbetalen van loon of valt dit onder de vrijheid van internationale handel?

 

Ik zie eerlijk gezegd alleen maar platformen waarbij de klant aan het platform betaalt en het platform de aanbieder betaalt. Heb jij voorbeelden van de andere situatie?

Jij verricht in deze situatie als platform twee diensten:

 

1. Je neemt betalingen in ontvangst voor de aanbieder. In wezen doe je niet meer dan doorsluizen. Dat levert net zo min een dienstverband op als dat jij in dienst van je bank bent (of andersom). Hier reken je ook geen btw over.

 

2. Je biedt aanbieders de mogelijkheid om jouw platform te gebruiken. Hier reken je een commissie over. Over die commissie reken je btw (in NL althans).

 

Het is gebruikelijk in zo'n geval dat het platform een factuur naar de aanbieder stuurt, waarop e.e.a. verrekend wordt. Die aanbieder komt dan weer naar Higher Level om te vragen hoe dat in de boekhouding moet worden opgenomen. :-)

 

Wat ik ook veel op platformen zie (door de vragen van anderen op HL) is dat betalingen aan aanbieders worden opgespaard tot eens per week of zo. Vermoedelijk om de kosten van betalingen te minimeren. Ik weet niet of dat ook bij (dure?) diensten zo werkt.

 

Jij bent de leverancier van de aanbieders. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat je daardoor in loondienst van die aanbieders komt, al is het maar omdat de manier waarop jij je werk doet op geen enkele manier door de aanbieders wordt beïnvloed.

Alleen als jij de adviseurs instrueert over hoe zij hun werk moeten doen, zouden zij als in loondienst van jou gezien kunnen worden.

Dus de vraag is misschien, wie gaat zich hoeveel met wie bemoeien?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Klinkt als een goed initiatief, maar ik zou voorzichtig zijn met Paypal. Zij kunnen bij grote schommelingen in je omzet zomaar besluiten dat er sprake is van vermoedelijk frauduleuze transacties en dan moet jij via de amerikaanse rechter maar proberen bij je geld te komen. Voor een derdenrekening zou ik een andere betaalprovider kiezen. Ga eens praten met Multisafepay of Adyen, zou ik zeggen.

De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link naar reactie
  • 1

Als je geld voor derden op je eigen rekening ontvangt heb je volgens de PSD2 wetgeving een vergunningen nodig van DNB. 

 

Om dit te voorkomen zijn er marketplace payment providers die je kan gebruiken welke de juiste vergunningen hebben. Deze zullen ook KYC en AML afhandelen. 

 

Paypal is altijd af te raden, dit is relatief zeer duur, en bij conflict krijg je vaak geen gehoor.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.