• 0

Nieuwe B.V. voor investeerder 40% van de aandelen

Een eenmanszaak die net een half jaar bezig is heeft een investeerder gevonden.

 

De investeerder wil een nieuwe BV starten en wil 40% van de aandelen voor een behoorlijk bedrag.

De eenmanszaak is nog niks waard maar samen zien zijn er toekomst in daarom stapt de investeerder aan boord met een beetje vermogen.

 

Als je nu de eenmanszaak inbrengt in de bv dan betekend dit voor de inspecteur dat de ingebrachte eenmanszaak een hoop geld waard is en dat daar dus inkomsten belasting over betaald moet worden?

 

(Fictief voorbeeld)

Investeerder brengt €40.000,- in voor 40% dat zou betekenen dat de eenmanszaak een waarde zou moeten hebben van €100.000 voor de belastingdienst?

Maar dit is de onderneming natuurlijk totaal niet waard. Over die €100.000 zou dan afgerekend moeten worden met de belastingdienst?

 

Dit lijkt me volstrekt onlogisch dan zou geen ene startende eenmanszaak kunnen werken met een investeerder.

 

Wat kan deze ondernemer doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst, welkom op Higherlevel!

 

Wat is jouw rol in deze casus? Wat zijn de aard van de werkzaamheden die in de BV uitgevoerd zullen worden en vanwaar de keuze voor een BV?

 

51 minuten geleden, Dries de Gelder zei:

De eenmanszaak is nog niks waard maar samen zien zijn er toekomst in daarom stapt de investeerder aan boord met een beetje vermogen.

Over hoeveel vermogen praten we hier?

  

49 minuten geleden, Dries de Gelder zei:

Over die €100.000 zou dan afgerekend moeten worden met de belastingdienst?

Waarop baseer je deze uitspraak? Want ik kan dit niet plaatsen.

 

Voor wat betreft aandelenkapitaal in vennootschappen zijn er een paar makkelijke vuistregels:

A) Aandelen verdeel je op basis van inbreng. Het latere dividend is immers een beloning voor het beschikbaar stellen van kapitaal.

B) Loon is de beloning voor arbeid.

Als je aan deze regels gaat morrelen neemt de kans dat er later ellende van komt enorm toe.

 

De oplossing is in voorkomende gevallen vaak om de eigenaar van de eenmanszaak onderhands te laten lenen bij de investeerder (zeker bij kleine bedragen) tegen een zakelijke rente. Vervolgens breng je naar rato beiden evenveel kapitaal in. Eventueel kan je ook aandelen nog niet geheel volstorten, maar zelf zou ik hierbij wegblijven zeker als je niet echt weet wat je aan het doen bent binnen het BV recht (deze route is niet zonder risico's).

 

 

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Remco TH zei:

Allereerst, welkom op Higherlevel!

Dank je

Wat is jouw rol in deze casus? Wat zijn de aard van de werkzaamheden die in de BV uitgevoerd zullen worden en vanwaar de keuze voor een BV?

 Mijn rol is (ik ben de eenmanszaak)

Over hoeveel vermogen praten we hier?

 Bedrijf bestaat een half jaar en is klaar nu volop aan het zaaien om aan het einde van het jaar te gaan oogsten. Dus waarde nu nog niks.

 

Waarop baseer je deze uitspraak? Want ik kan dit niet plaatsen.

Als iemand voor €40.000 40% van de aandelen koopt dan zou 100% van het bedrijf €100.000 zijn toch?

 

Voor wat betreft aandelenkapitaal in vennootschappen zijn er een paar makkelijke vuistregels:

A) Aandelen verdeel je op basis van inbreng. Het latere dividend is immers een beloning voor het beschikbaar stellen van kapitaal.

B) Loon is de beloning voor arbeid.

Als je aan deze regels gaat morrelen neemt de kans dat er later ellende van komt enorm toe.

 

De oplossing is in voorkomende gevallen vaak om de eigenaar van de eenmanszaak onderhands te laten lenen bij de investeerder (zeker bij kleine bedragen) tegen een zakelijke rente. Vervolgens breng je naar rato beiden evenveel kapitaal in. Eventueel kan je ook aandelen nog niet geheel volstorten, maar zelf zou ik hierbij wegblijven zeker als je niet echt weet wat je aan het doen bent binnen het BV recht (deze route is niet zonder risico's).

 

De bv kan ook een lening aangaan? Maar is ook niet ideaal?

 

Link naar reactie
  • 0

Mooie website trouwens! Niet dat ik daar verstand van heb, maar ik vind het er (als leek op dat gebied) goed uitzien.

 

12 minuten geleden, Dries de Gelder zei:

Mijn rol is (ik ben de eenmanszaak)

En waarom de keuze voor een BV? Is dat een middel of een doel in deze?

  

11 minuten geleden, Dries de Gelder zei:

Bedrijf bestaat een half jaar en is klaar nu volop aan het zaaien om aan het einde van het jaar te gaan oogsten. Dus waarde nu nog niks.

Misschien was mijn vraag niet duidelijk geformuleerd, ik bedoelde te vragen: hoeveel wil de investeerder inbrengen. Dat maakt nogal uit bij het bedenken van de structuur en de transactievoorwaarden.

  

9 minuten geleden, Dries de Gelder zei:

Als iemand voor €40.000 40% van de aandelen koopt dan zou 100% van het bedrijf €100.000 zijn toch?

Dat is een logische conclusie inderdaad, maar waarom zou over die €100.000 dan afgerekend moeten worden met de belastingdienst? Maar dat is misschien nog niet de belangrijkste vraag dus laten we die parkeren.

 

10 minuten geleden, Dries de Gelder zei:

De bv kan ook een lening aangaan? Maar is ook niet ideaal?

Dat is in de basis zeker een idee dat kan werken. Maar als ik de investeerder was zou ik onderhands lenen veel interessanter vinden of anders eisen dat je in privé meetekent voor de lening. De opzet waarbij er onderhands geleend wordt zorgt ervoor dat iedereen pijn voelt als het niet zo lekker gaat, terwijl iedereen ook meedeelt als het wel lekker gaat. Dat lijkt mij de insteek als je samen in zee wil gaan.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Remco TH zei:

Mooie website trouwens! Niet dat ik daar verstand van heb, maar ik vind het er (als leek op dat gebied) goed uitzien.

 

En waarom de keuze voor een BV? Is dat een middel of een doel in deze? Waar zou je anders voor moeten kiezen?

  

Misschien was mijn vraag niet duidelijk geformuleerd, ik bedoelde te vragen: hoeveel wil de investeerder inbrengen. Dat maakt nogal uit bij het bedenken van de structuur en de transactievoorwaarden. Ik wilde niet an public alles open en bloot gooien. 

  

Dat is een logische conclusie inderdaad, maar waarom zou over die €100.000 dan afgerekend moeten worden met de belastingdienst? Maar dat is misschien nog niet de belangrijkste vraag dus laten we die parkeren. Dit is voor mij wel de belangrijkste :-) Want ik heb geen financiele middelen. De investeerder stapt in omdat deze er toekomst in ziet en niet omdat wat het bedrijf nu waard is.

 

Dat is in de basis zeker een idee dat kan werken. Maar als ik de investeerder was zou ik onderhands lenen veel interessanter vinden of anders eisen dat je in privé meetekent voor de lening. De opzet waarbij er onderhands geleend wordt zorgt ervoor dat iedereen pijn voelt als het niet zo lekker gaat, terwijl iedereen ook meedeelt als het wel lekker gaat. Dat lijkt mij de insteek als je samen in zee wil gaan.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.