• 0

Fout BTW-nummer op factuur april

In januari is mijn BTW-nummer zoals bij alle ZZP-ers aangepast.

 

Ik heb dit een van mijn klanten netjes online doorgegeven door de gegevens aan te passen in mijn profiel.

 

In april en nu een paar dagen terug in juli heb ik een kredietfactuur van de klant gekregen. Het viel me net pas op dat mijn oude BTW-nummer op de facturen stond. In de website van de klant blijkt een fout te zitten, waardoor het lijkt alsof mijn gegevens aangepast worden als ik iets verander, maar in werkelijkheid worden die gegevens telkens weer teruggezet naar de oude waarden. Ik kon hier dus zeker niets aan doen, maar heb de factuur ook niet goed genoeg gecontroleerd.

 

De klant heeft de kredietfactuur van juli geannuleerd en opnieuw aangemaakt met het juiste BTW-nummer. Voor de factuur van april zeggen zij dat niet te kunnen doen omdat die al betaald is. Op zich logisch natuurlijk.

 

Wat is nu de juiste procedure om te volgen omtrent deze factuur? Het betreft een Duitse klant, dus ik zal eigenlijk voor 1 augustus nog aangifte ICP moeten doen over deze factuur uit april. Ik wil natuurlijk geen problemen met de belastingdienst... Het gaat overigens om een bedrag van iets meer dan 30 euro, dus niet echt een bedrag waar iemand direct van wakker ligt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je verhaal is een beetje verwarrend, omdat je het hebt over een klant, terwijl die klant creditfacturen naar jou stuurt. Normaal ben je zelf degene die facturen stuurt naar je klanten, dus ook de creditfacturen. Of gaat het hier om self billing facturen?

 

Op zich zijn beide btw-nummers gewoon correct. De ene bevat alleen persoonsgegevens (namelijk je BSN) en de andere niet. Je nieuwe btw-nummer is dus eigenlijk niets anders dan een alias die je gebruikt voor communicatie met de buitenwereld.

 

Verder is het ook zo dat de Duitse klant altijd eerst op de VIES-website van de Europese Commissie controleert of jouw btw-nummer wel correct is. Als dat zo is, dan zal die klant de BTW verleggen (0% op de factuur zetten). Het kan zijn dat zowel je oude als nieuwe btw-nummer gewoon als correct worden gezien, dus dan zou er überhaupt geen probleem zijn.

 

Overigens is er sowieso geen man overboord als je een fout maakt in je icp-aangifte. Meestal krijg je daar bericht van en mag je daarna een correctie invullen. Fouten zitten in een klein hoekje (bijvoorbeeld een cijfer vergeten, of een cijfer teveel, of cijfers omgedraaid). In dat geval krijg je bericht dat het nummer niet klopt en vragen ze of je even het goede btw-nummer wilt doorgeven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, prinsrachid zei:

Op zich zijn beide btw-nummers gewoon correct. De ene bevat alleen persoonsgegevens (namelijk je BSN) en de andere niet. Je nieuwe btw-nummer is dus eigenlijk niets anders dan een alias die je gebruikt voor communicatie met de buitenwereld.

Ik had begrepen dat het oude nummer niet meer gecorrespondeerd mocht worden naar de buitenwereld. Dus ook niet op de factuur. Oude nummer staat ook niet meer in het VIES-systeem. Dat de belastingdienst intern nog met je oude nummer werkt is volgens mij alleen maar een ICT dingetje. Mocht je aanwijzingen hebben dat het oude nummer nog gebruikt mag worden dan hoor ik dat graag (had ik geen nieuw briefpapier hoeven te laten drukken :disappointed-face: ).

 

Verder denk ik inderdaad dat het wel mee zal vallen. Het gaat dus om één factuur waar je oude nummer op staat. Je zou eventueel een notitie in je administratie eraan kunnen hechten. Dat zou degene die de factuur gemaakt heeft ook kunnen doen (wat inderdaad wat verwarrend is).

 

(Ik neem aan dat het BTW nummer wel al op je briefpapier staat en dat dit van januari tot nu wel goed gegaan is)

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, prinsrachid zei:

Je verhaal is een beetje verwarrend, omdat je het hebt over een klant, terwijl die klant creditfacturen naar jou stuurt. Normaal ben je zelf degene die facturen stuurt naar je klanten, dus ook de creditfacturen. Of gaat het hier om self billing facturen?

 

Op zich zijn beide btw-nummers gewoon correct. De ene bevat alleen persoonsgegevens (namelijk je BSN) en de andere niet. Je nieuwe btw-nummer is dus eigenlijk niets anders dan een alias die je gebruikt voor communicatie met de buitenwereld.

 

Verder is het ook zo dat de Duitse klant altijd eerst op de VIES-website van de Europese Commissie controleert of jouw btw-nummer wel correct is. Als dat zo is, dan zal die klant de BTW verleggen (0% op de factuur zetten). Het kan zijn dat zowel je oude als nieuwe btw-nummer gewoon als correct worden gezien, dus dan zou er überhaupt geen probleem zijn.

 

Overigens is er sowieso geen man overboord als je een fout maakt in je icp-aangifte. Meestal krijg je daar bericht van en mag je daarna een correctie invullen. Fouten zitten in een klein hoekje (bijvoorbeeld een cijfer vergeten, of een cijfer teveel, of cijfers omgedraaid). In dat geval krijg je bericht dat het nummer niet klopt en vragen ze of je even het goede btw-nummer wilt doorgeven.

Excuses voor de verwarring. In het Engels noemt men dat credit invoices. Wij noemen dat misschien self-billing inderdaad! Dus zij genereren automatisch facturen. Op een van die facturen stond het foute BTW-nummer. Op VIES wordt mijn oude BTW-nummer ook niet meer gevonden.

 

Ik zal het bedrag wel gewoon invullen bij de BTW-aangifte dan en kijken of er reactie komt. Ik vraag me überhaupt af in hoeverre de belastingdienst in NL hierover zou communiceren met de BD in Duitsland en of er wederzijdse controle van gegevens plaatsvindt. Ik denk hooguit dat mijn klant straks in Duitsland tegen een probleem aanloopt als ze mijn oude BTW-nummer ergens invullen en zien dat het niet klopt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Rik · zei:

Ik had begrepen dat het oude nummer niet meer gecorrespondeerd mocht worden naar de buitenwereld. Dus ook niet op de factuur. Oude nummer staat ook niet meer in het VIES-systeem. Dat de belastingdienst intern nog met je oude nummer werkt is volgens mij alleen maar een ICT dingetje. Mocht je aanwijzingen hebben dat het oude nummer nog gebruikt mag worden dan hoor ik dat graag (had ik geen nieuw briefpapier hoeven te laten drukken :disappointed-face: ).

 

Verder denk ik inderdaad dat het wel mee zal vallen. Het gaat dus om één factuur waar je oude nummer op staat. Je zou eventueel een notitie in je administratie eraan kunnen hechten. Dat zou degene die de factuur gemaakt heeft ook kunnen doen (wat inderdaad wat verwarrend is).

 

(Ik neem aan dat het BTW nummer wel al op je briefpapier staat en dat dit van januari tot nu wel goed gegaan is)

 

Briefpapier heb ik niet, maar op alle andere facturen die ik tot nu toe gestuurd heb dit jaar staat het juiste nummer ja.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.