Onverklaarbare daling van karma

Aanbevolen berichten

Misschien is het toch een beetje naïef om te veronderstellen dat als je jezelf helemaal geweldig (of zelfs prominent ;-)) vindt anderen dat automatisch ook vinden. Waar sommigen arro(w)gantie openlijk "afstraffen" (ik noem geen namen) kiezen anderen misschien voor een wat implicietere aanpak en drukken op "kneus".

Je kunt niet een community inrennen, als een bezetene in no time meer dan 1000 posts neerzetten (waarvan een groot aantal niet meer dan van de strekking "wat goed dat je dit post!", "wat leuk!"), wat je nodig hebt voor je nieuwe onderneming hier grotendeels vandaan trekken en dan verwachten dat iederéén dat charmant vindt. Je vergeet draagvlak te creëren binnen een community op zo'n manier. Mensen met een wat minder grote bek zullen niet terugblazen maar stilletjes op "kneus" klikken en hopen dat iemand het op een gegeven ogenblik gaat snappen waarom hij niet het populairste jongetje van de klas is...

 

Ik vind eerlijk gezegd de karmakeldering van Edo dus niet zo verwonderlijk...

 

Ja, dit vraagt natuurlijk om een reactie.

 

Je kunt niet een community inrennen: Volgens mij is ieder lid ooit een keer begonnen en heeft vervolgens meer of minder gepost.

 

als een bezetene in no time meer dan 1000 posts neerzetten: Naar mijn bescheiden mening heb je dan niet goed gelezen. Ik ben met je eens dat ik de eerste weken (nov. 2004) wellicht wat over-enthousiast was en heb daar - nadat enkele leden mij daarop hebben gewezen - lering uit getrokken en mijn bijdragen op een normale frequentie voortgezet.

 

(waarvan een groot aantal niet meer dan van de strekking "wat goed dat je dit post!", "wat leuk!"): Hier is mijn perceptie geheel anders. Ik zal vast wel eens zo'n post hebben geplaatst, binnen de strekking van de discussie binnen een draad. Naar mijn mening, en ik draai toch al wat jaartjes mee, bieden vrijwel al mijn posts inhoudelijke en toegevoegde waarde, welke in het algemeen goed gewaardeerd worden. Ik kan dat veelal ook goed aflezen aan de pm's, de e-mails en de irl contacten met leden.

 

wat je nodig hebt voor je nieuwe onderneming hier grotendeels vandaan trekken: Als je hier doelt op het feit dat ik een aantal leden tegen betaling werk heb laten uitvoeren voor mijn bedrijf, Ja. Wat is hier tegen? Ik had ook een willekeurig ander bedrijf uit mijn netwerk kunnen inhuren. Een van de charmes van dit forum is juist dat je mensen op een andere wijze leert kennen, en daardoor een goed gevoel voor iemand krijgt. Dat is meer waard dan een 'prettig intakegesprek en een goed verzorgde offerte'. What's wrong with generating business?

 

en dan verwachten dat iederéén dat charmant vindt. Je vergeet draagvlak te creëren binnen een community op zo'n manier: Tuurlijk, niet iedereen hoeft mij een aardige vent te vinden, niet iedereen houdt van mijn directe stijl, niet iedereen is gecharmeerd van mijn aanpak. Maar "dat ik vergeet draagvlak te creëren", daar heb ik een andere mening over.

 

hopen dat iemand het op een gegeven ogenblik gaat snappen waarom hij niet het populairste jongetje van de klas is: Dat is ook geenszins mijn doelstelling. Ik heb deze post gedaan omdat ik graag wil weten wat er achter zit. ik citeer nog maar even:

 

"Ik ben niet uit op een hoog karma, ik vind het leuk mijn kennis en ervaring te delen met de forumleden. De absolute hoogte van mijn karma 'zal me worst zijn', maar de daling kan ik niet relateren aan mijn recente posts en begrijp ik dus gewoon niet. Kortom, ik ben nooit te oud om te leren van mijn fouten. En fouten maken, is gelukkig heel menselijk. Ben oprecht benieuwd naar de reacties."

 

Last but not least als je jezelf helemaal geweldig (of zelfs prominent ;-)) vindt: Het is overduidelijk dat je mij niet kent. Voel me dus niet aangesproken.

 

Conclusie: Velen op dit forum, Annedien en ik niet uitgezonderd, gebruiken dit forum naast het delen van kennis en ervaring, als marketingkanaal. De waarde van dit marketingkanaal is van grote waarde en dat moeten we zo houden. Slechts door open discussie en waardevolle bijdragen van een ieder houden we de waarde in stand. Laten we dat vooral blijven doen.

 

Edo van Santen.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Technico,

 

Dáár ziet het er helemaal niet naar uit...

Méér dan 8000 leden...

Ook ik begrijp niet waar Edo en zéket Ties de kneusjes aan te danken hebben...

Maar met zoveel leden zijn "ups and downs " mogelijk..

Zoals het in dit draadje lijkt... is het net of niemand o.a. die 2 géén

kneusje kunnen geven...

Life and business is ... soms onverklaarbaar....

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie

Wat voor de één marketing of me is, kan door een ander als overkill ervaren worden. We zien verschillende varianten op dit forum, en misschien dat al teveel zelfpromotie tot kneuzen leidt, terwijl dienstverlening aan derden (of tweeden) reuzen oplevert. Ook dat is echter weer subjectief.

 

Het lijkt me onvermijdelijk dat promotie van het idee personal branding tot gevolg heeft dat steeds meer mensen zulke fora gebruiken om zichzelf in de schijnwerper te plaatsen. Of hun eenmanszaakje, hun ideeënbrei, hun expertise. Misschien dat het een goed idee is om personal branding en maatschappelijke verantwoordelijkheid eens met elkaar in verband te brengen.

 

Met een hoog karma-gehalte moet je overigens tegen een stootje kunnen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Twal.evel...

Het sluiten van het andere draadje vind ik prima... als niemand

zich tijdens het ondernemen bezig houdt met wat er in de politiek gaat komen/gebeuren.

 

Wat dit draadje betreft : juist als personen met een hoog Karma tegen een stootje zouden moeten kunnen...is dit draadje niet nodig..

 

your the boss... ;D

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie

Preston, zou je persoonlijke reacties via het mailkanaal willen doen, hier snapt niemand iets van als ze de discussie niet kennen (gesloten topic, eerdere mailwisseling tussen jou en admins) ;)

 

Wat betreft de kneuzen/reuzen. Mijn ervaring is inderdaad dat het flink kan schommelen, eerder al hebben we deze discussie ook gevoerd.

Bijvoorbeeld;

 

5 augustus 2005

 

20 november 2004

 

Ik vraag me af of dit soort "open brieven" wel de juiste mensen benaderen? In ieder geval zien we dat het karma weer op een andere manier wordt gebruikt, een bepaalde groep mensen toont de waardering en het karma is weer op het oude niveau. Daarom ben ik niet zo voor het monitoren van karma (al heb ik volgens mij eerder wel wat anders gezegd, maar dat kan ik niet meer terugvinden :P). Laat de leden het werk maar doen en het karma geeft een goede weerspiegeling van hoe iemand in de community ligt.

 

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Welleke,

 

In een open forum van mij geen mailwisselingen over topics op HL..

niet met leden... niet met admins.

Ik begrijp dat een oprisping van mij over een gesloten topic voor de leden weinig/niets toevoegt.. maar ik moest toch ergens m'n ei kwijt ? :)

 

Wat Karma aangaat hebben de klagers eigenlijk niets te klagen...

maar ik.. van 2 naar 1.. un verlies van 50% !!! ;D

 

Hoe ik in de comm lig maakt me niet zoveel uit...

maar wat nu weer bij me bovenborelt is voorlopig even het laatste..

Topics worden gesloten met " heeft niets met ondernemen te maken "

Dit topic wel ??

Bezemploeg erbij en m'n Karma op 0 .. ;)

 

 

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie

voor degenene die zich niet aangesproken voelen, sorry dat ik jullie hier mee lastig val.

 

mijn karmadaling tot 38 kan ik begrijpen en verklaren vanuit mijn "agenda-posting".

 

intussen heb ik naar beste weten en kunnen gewoon mijn steentje bijgedragen en merk dat ik wederom per dag 2 punten daal.

 

het plezier om kennis te delen wordt er zo niet beter om.

 

wat ik zeer op prijs zou stellen, als degene die mij kneust, ook de guts zou hebben mij per pm de reden waarom meldt. dan kan ik wellicht begrijpen wat er gebeurt.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Karma komt te voet en gaat te paard.

Oud Chinees spreekwoord ;)

 

Sorry Edo, grapje. Maar don't blame me, nou ja, één kneusje dan een paar dagen geleden, maar je spam was ook wel echt erg. Maar per saldo heb ik je de laatste maanden zeker meer reuzen dan kneuzen gegeven.

 

Lijkt me een goed idee als van iedereen niet alleen je ontvangstsaldo van je karma wordt aangegeven, maar ook je weggeefsaldo. Kun je zien wie de goedhartigen onder ons zijn, en wie de zuurpruimen. Maar ach, wil ik dat eigenlijk wel weten?

 

Mieke M

Link naar reactie

Waarschijnlijk surfen er een aantal mensen rond met en aversie tegen hoge karma's.

Dennis K

 

Dat niet echt :P, mijn karma is naar -2. ik had er net 1tje :-[

 

Hehe, niet dat het zo belangrijk is maar toch..-2 staat niet zo leuk..

Some achieve greatness, some are born great and some have greatness trust open them.

Link naar reactie

Nu maakt het mij persoonlijk niet uit hoe m'n karma staat...

maar wat VCC betreft lijkt me toch het e.e.a. niet te kloppen...

ik lees hier regelmatig en naar mijn gevoel is die daling "onevenredig"

 

Is het mischien terug te vinden in de logs? ( vraag als digibeet )

 

Ook kan ik het me voorstellen dat het aantal leden een rol speelt.

Worden de reuzen/kneuzen verdeeld door het aantal leden of kan je NU nét zo snel dalen of stijgen als toen HL bv 100 leden had ?

 

Met een 10.000 leden is het karma procentsgewijs gerelateerd aan aantal kneuzen/reuzen neem ik aan ? of niet ??

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie

 

wat ik zeer op prijs zou stellen, als degene die mij kneust, ook de guts zou hebben mij per pm de reden waarom meldt. dan kan ik wellicht begrijpen wat er gebeurt.

 

 

 

Beste Edo en Ties,

 

Het lijkt me niet aannemelijk dat er zich nu mensen zullen gaan melden met de boodschap dat zij jou een kneus hebben gegeven. De boodschap is echter wel aangekomen. Je bent gekneusd en je hebt daarop gereageerd dat je dat niet leuk vindt. Ik denk dat de karma communicatie dan gewerkt heeft.

 

Ik heb derhalve twee verzoeken;

 

Aan de kneuzers van Edo en Ties : Kap nâh!

Aan Edo en Ties : Kâp Nah!

 

Henk

 

 

Link naar reactie

Oeps ... Big Brother gevoel. Zonder als nieuwe er teveel op in te gaan, maar het aan en afkeurbeleid van welke poster dan ook, gaan registreren lijkt een beetje op het Boes beleid. Ik krijg van die suggestie al een rot gevoel. Misschien ligt 't aan mij, maar de keuze om anoniem of op de voorgrond te treden, moet je aan het individueel overlaten.

 

Vriendelijke groeten

 

Fritz the Cat 8)

 

 

Link naar reactie

Edo, volgens mij is de Karma-storm weer wat gedaald. De enige reden die ik kan bedenken is : "Hoog Karma vangt veel wind".

 

Blijkbaar hadden een fiks aantal leden van jou niet verwacht dat je zo iets zou doen.

Overigens merk ik dat er (gelukkig) ook veel leden zijn die kijken naar het aantal posts wat iemand heeft geschreven.

 

Kwaliteit verloochent zich niet, zeker niet op lange termijn.

 

Link naar reactie

Op onverklaarbare wijze is mijn karma in de laatste twee weken fors gedaald van ca. 59 naar 48.

Misschien dat iemand alle karma laat dalen? Ik stond al niet zo hoog maar dat gaat ook dagelijks met eentje omlaag volgens mij. Ik dacht dat ze het forum zo veranderd hadden dat als je niet genoeg post je karma omlaag gaat. Wat op zich niet zo gek zou zijn. Maar ik post dan weer wel.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie

Op onverklaarbare wijze is mijn karma in de laatste twee weken fors gedaald van ca. 59 naar 48.

Misschien dat iemand alle karma laat dalen? Ik stond al niet zo hoog maar dat gaat ook dagelijks met eentje omlaag volgens mij. Ik dacht dat ze het forum zo veranderd hadden dat als je niet genoeg post je karma omlaag gaat. Wat op zich niet zo gek zou zijn. Maar ik post dan weer wel.

 

dagdag

Christine

 

@Christine,

 

Ik heb even achter de schermen gekeken naar jouw karma.

Tot op dit moment heb je 73 reuzen en 63 kneuzen verzameld.

 

Dat betekent, zeker in jouw geval, dat je nogal wat emoties bij andere mensen losmaakt, die 63 kneuzen komen denk ik vooral door de uitgesproken mening die je hier ventileerd (en daar is een forum voor). Zolang je karma binnen een bepaalde bandbreedte schommelt betekend dit denk ik dat je goed bezig bent.

 

In het geval van een extreme karma daling zoals die bij Edo denk ik dat deze community een heel duidelijk signaal afgeeft dat er iets gebeurt waar de community zich niet mee kan verenigen c.q. accepteerd.

De bedoeling van het systeem is toch een beetje om mensen op die manier scherp te houden, en aan te moedigen om na te denken over wat ze wel en niet kunnen posten.

In het begin shommelde bij mijn het karma ook behoorlijk, en heb mij toen geprobeert te verplaatsen in de community. IZelf heb ik toen de conclusie getrokken dat mijn kort door de bocht reacties voor velerlei uitleg vatbaar waren. Ik heb mijn postings daarna voor mijn gevoel meer energie gestopt in motivatie, daana ging mijn karma langzaam maar gestaag omhoog, al schrijf ik nog steeds reacties die niet bij iedereen in goede aarde vallen. ;)

Link naar reactie

Ik had mezelf eigenlijk beloofd dat ik niet meer op karma-discussie zou ingaan maar kan het toch niet laten.

 

Wotss khebeuurrrt?

 

Edo loopt zichzelf aan te prijzen / voor veel geld te verkopen op het forum en wordt daarvoor "afgestraft" door een groot aantal leden waardoor zijn karma behoorlijk zakt.

 

Kennen jullie dat spreekwoord over billen branden en op blaren zitten?

 

Als je je ongenuanceerd uitlaat op het forum of als je je niet aan de anti-spam regels houdt, dan kun je reacties verwachten. Soms doordat iemand besluit inhoudelijk te reageren, soms doordat iemand besluit een kneus uit te delen.

En dan ga je vervolgens lopen mopperen / janken dat je karma daalt.

 

Tjaaaah....

 

Ik denk dat Technico het heel aardig verwoordt: de community geeft een signaal af en als je ervoor kiest om het je aan te trekken / ervan te leren, dan kun je voorkomen dat men ervoor kiest je een kneus te geven.

 

Verplaats je eens van "alleen maar zenden-zenden-zenden" naar "communiceren = zenden én ontvangen".

Zie hoe je posts gelezen zouden kunnen worden en probeer je wijze van communiceren te veranderen / verbeteren. Kijk eens kritisch naar jezelf en naar de meerwaarde van je posts. Is het een waardevolle bijdrage? Of wil je gewoon even je plasje doen? Wil je jezelf even aanprijzen? Kom je met de zoveelste open deur? Kun je je frustraties niet op een andere manier kwijt? Geven ze antwoord op de vraag? Heeft de topicstarter er iets aan? Hebben ze eigenlijk nog wel met het onderwerp van de draad te maken?

Als je dergelijke zelfevaluatie je volkomen vreemd is, dan kun je je inderdaad laten verrassen door een dalend karma. Maar wees eens eerlijk, heb je dan niet vaker het idee niet begrepen / niet gewaardeerd te worden? En wat is dan JOUW rol daarin?

 

Nou dit is echt de laatste keer dat ik me laat verleiden om hierop in te gaan.

 

Nog één ding: ik vind het "raar" dat alleen maar mopperen over je karma, reuzen kan opleveren. Maar goed, dat moeten onze medelijdende medeleden dan ook weer helemaal zelf weten...

 

Mira

Link naar reactie
Kennen jullie dat spreekwoord over billen branden en op blaren zitten?

 

Yep. Het is jammer dat mensen eerder geneigd zijn een kneusje uit te delen dan een reusje, maar ja - zo zit het beestje nu eenmaal in elkaar. Het leven is hard, en als ondernemer moet je dat als geen ander weten.

 

Het leven draait niet om het aantal mensen dat op het ene of het andere linkje klikt, maar om het beeld dat die mensen van je hebben. Die twee dingen kunnen soms heel extreem van elkaar afwijken.

 

De vraag is dan aan welk van de twee je het meeste waarde hecht...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.