• 0

ww na loondienst en reeds werkzaam als zelfstandige

Hallo,

 

Ik werk in loondienst 36 uur (overheid) en heb daarnaast enkele maanden een eigen bedrijf. In mijn eigen bedrijf steek ik zo'n 40 uur per week. Mogelijk krijg ik per 1 december 2020 ontslag (met een vaststellingsovereenkomst). Dit geeft mij tijd om mijn bedrijf verder op te bouwen.  Deze is nu nog niet winstgevend, en mogelijk ook nog niet voldoende winstgevend per 1 december 2020.

 

Mijn doel is natuurlijk om geen ww-uitkering nodig te hebben, maar ik kan mij ook voorstellen dat ik nog niet voldoende inkomen kan genereren met mijn eigen bedrijf. Dit heeft tijd nodig.

 

Op de site van het UWV lees ik:

Werkte u naast uw werk als zelfstandige ook in loondienst bij een werkgever en verliest u uw baan? Dan houden wij rekening met het gemiddelde aantal uren dat u per week werkte als zelfstandige. Wij kijken daarvoor naar de 26 weken voordat u stopte met uw werk bij uw werkgever. Wij noemen dit vrijgestelde uren. Deze uren trekken wij niet van uw WW-uitkering af.

 

Zit hier verder nog een addertje onder het gras? Zou ik echt voor 40 uur per week worden vrijgesteld door het UWV? Of hanteren ze hier nog een maximum voor?  Ik ga de vraag natuurlijk ook aan het UWV stellen, maar mijn ervaring met het UWV is dat ik soms een ander antwoord krijg dan bijv de info op de site van het UWV. 

 

Ik ben benieuwd of iemand er iets over kan vertellen.

 

Alvast mijn dank!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De urenvrijlating is niet hetzelfde als een vrijstelling, de sollicitatieplicht zal gewoon blijven bestaan. Het betekent alleen dat je tot 40 uur voor eigen onderneming mag werken zonder korting op je uitkering. Maar je zult nog steeds moeten solliciteren naar vervangend werk voor 36 uur per week om je uitkering te behouden. Vaak worden bij een urenvrijlating ook daar (maatwerk) afspraken over gemaakt.

 

Daarnaast moet je natuurlijk wel kunnen aantonen dat je daadwerkelijk 26 weken voorafgaand aan einde dienst betrekking gemiddeld elke week 40 uur aan je onderneming werkt naast een baan van 36 uur.. Als je nu nog op vakantie moet vallen er al 2 of 3 weken uit die het gemiddelde flink zullen drukken..

76 uur per week betekent 7 dagen 11 uur per dag.. daar kun je wel een paar kritische vragen over verwachten..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.