• 0

Tips voor importeren uit Vietnam

Beste mensen, 

 

Ik heb laatst contact opgenomen met twee leveranciers uit Vietnam. Beide produceren en leveren dezelfde producten. Met een leverancier heb ik een video call gehad via WhatsApp om elkaar beter te leren kennen en meer te weten komen over de producten, prijzen, levering, sample, etc. De conversatie met de andere leverancier verliep via mail en Whatsapp (geen call). Van beide partijen heb ik een catalogues ontvangen met daarin alle relevante informatie zoals FOB prijzen, MOQ en afmetingen. Van een partij heb ik inmiddels de sample binnen. Perfect: precies zoals ik 'm hebben wil. 

 

Omdat ik nooit eerder spullen buiten de EU heb geïmporteerd, vraag ik om jullie advies en ervaringen.

Wat zouden jullie nog meer doen om te voorkomen dat het een miskoop wordt? ("Kwaliteitcontrole?")  De sample die ik ontvangen heb, ziet er perfect uit en zo zou ik ze graag ook willen hebben bij een grotere aankoop: een gevulde 40ft container. Het gaat om een bedrag van circa 50.000 euro dat ik dan over moet maken. 

 

Als het kon zou ik een bezoekje hebben gebracht aan de leverancier, maar vanwege de lockdown is dit helaas geen optie. Een gesprek via WhatsApp, ja.. leuk en aardig, maar is dit tegenwoordig voldoende?

 

In afwachting van jullie reacties :-)

 

Weetjes:

 

Beide leveranciers jaren actief op Alibaba & Gold Member.

Ik heb nooit eerder geïmporteerd.

Beide leveranciers leverden eenzelfde HS-code voor de producten die ik wil importeren.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Yessine, allereerst welkom op Higherlevel!

 

18 uur geleden, Yessine zei:

Wat zouden jullie nog meer doen om te voorkomen dat het een miskoop wordt? ("Kwaliteitcontrole?")  De sample die ik ontvangen heb, ziet er perfect uit en zo zou ik ze graag ook willen hebben bij een grotere aankoop: een gevulde 40ft container. Het gaat om een bedrag van circa 50.000 euro dat ik dan over moet maken

 

Gelet op de investering, dat het de eerste keer is en dat je nog geen relatie met deze fabrikanten hebt, zou ik inderdaad kwaliteitscontrole ter plekke doen. Tip: het bedrijf Quality Control van HL-lid Ties Coolen voert ook kwaliteitscontroles in Vietnam uit.

 

Daarnaast zou ik het transport laten doen door een Nederlandse Expediteur, die jou dan een all in prijs kan geven zodat je niet voor verrassingen komt te staan (zoals handlingfees in Rotterdam en onverwacht hoge importheffingen etc. 

 

En tot slot: regel je productaansprakelijkheidsverzekering. Zodra je importeert van buiten de EU, ben jij voor de EU de fabrikant  en aansprakelijk als er door een ondeugdelijk product schade aan personen of goederen ontstaat. Ook voor verzekering is lokale kwaliteitscontrole verstandig

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Norbert Bakker zei:

onverwacht hoge importheffingen etc. 

 

1 augustus treedt de FTA tussen Vietnam en de EU in werking.  Geen idee over wat voor product het gaat maar grote kans dat er dan geen invoerrechten meer op geheven worden, mits aan alle voorwaarden m.b.t. preferentiële oorsprong voldaan wordt.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-7-2020 om 18:21, Norbert Bakker zei:

Beste Yessine, allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Gelet op de investering, dat het de eerste keer is en dat je nog geen relatie met deze fabrikanten hebt, zou ik inderdaad kwaliteitscontrole ter plekke doen. Tip: het bedrijf Quality Control van HL-lid Ties Coolen voert ook kwaliteitscontroles in Vietnam uit.

 

Daarnaast zou ik het transport laten doen door een Nederlandse Expediteur, die jou dan een all in prijs kan geven zodat je niet voor verrassingen komt te staan (zoals handlingfees in Rotterdam en onverwacht hoge importheffingen etc. 

 

En tot slot: regel je productaansprakelijkheidsverzekering. Zodra je importeert van buiten de EU, ben jij voor de EU de fabrikant  en aansprakelijk als er door een ondeugdelijk product schade aan personen of goederen ontstaat. Ook voor verzekering is lokale kwaliteitscontrole verstandig

 

 

We kunnen je zeker helpen Yessine, ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd. We horen graag van je. Groet, Ties Coolen 

Met vriendelijke groet, Ties Coolen

 

Coolen China & Quality Control (QC) China, Vietnam & India

 

Link naar reactie
  • 0

TS plaatste zijn eerste bericht op 11.07.2020 en het laatste bericht, voordat Ties vandaag reageerde, was van Bert op 12.07.2020.  Als het nog actueel is, wil ik ook mijn steentje nog bijdragen.

 

Een kwaliteitscontrole is zeker bij een eerste bestelling op zijn plaats en, afhankelijk van het soort product dat je koopt, ook bij verdere bestellingen. Naast alle goede adviezen die je al gekregen hebt, nog een belangrijk advies: betaal nooit het hele bedrag van de rekening voordat je zeker weet dat de inspectie het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Bij EXW zal de leverancier de volledige betaling eisen voordat de container van het terrein mag. Bij FOB is het gebruikelijk dat je, op het moment dat je een bestelling plaatst, een aanbetaling doet ( 30 -40% van het totale bedrag van de order) en de rest betaalt op het moment dat de goederen op het schip zijn en ze je dit bewijzen door je een kopie van de Bill of Lading (BL) te sturen.

 

Verder is het nog belangrijk dat je controleert of het product aan alle EU-voorschriften voldoet, welke certificaten je voor invoer in de EU eventueel dwingend nodig hebt, of deze ook wel echt zijn en op naam van de fabrikant staan. Zo heb je ook minder kans dat je plagiaten koopt.

 

Misschien overbodig om het te zeggen maar wij kunnen je bijstaan vanaf het begin (productrecherche) tot het eind (aflevering aan de deur van je magazijn) en alles daartussen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.