Jump to content
Lucas local
Verberg

Hoe beginnen aan marktonderzoek?

Hey,

 

Ik probeer voor mijn toekomstige onderneming de markt beter te begrijpen, ik wil volgende zaken te weten komen, maar heb totaal geen idee waar ik deze informatie kan vinden, misschien is er hier iemand die me verder kan helpen. 

 

1. Hoe groot is de markt van mijn product, bijvoorbeeld de "doe het zelf brouwerij" markt.

 

2. Hoeveel interesse is er potentieel voor mijn dienst of product, ik weet dat je dan moet gaan testen op een kleine groep mensen, maar ik heb schrik dat ze met mijn ideeën gaan lopen. Misschien ben ik paranoïde, misschien niet. 

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Als jij in de algemene vorm praat over jouw product dan hoef je je geen zorgen te maken dat iemand met jou idee rond gaat lopen. 
 

Vraag aan mensen in je omgeving wat ze van het product/vinden zonder te melden dat het een idee is van je. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat je het ergens gezien hebt maar toch een mening wilt voordat je er aan begint.

 

Je wilt antwoorden bv of de prijs/kwaliteit verhouding goed is. Zou iemand het willen kopen voor die prijs. Je moet een beeld krijgen over wie jou doelgroep wordt.

 

Doe onderzoek naar je product/dienst die je wilt leveren. Is er überhaupt aanbod op de Nederlandse markt. Misschien is het wel een gat in de markt wat in jou voordeel werkt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
24 minuten geleden, HarbiH zei:

 

 

Doe onderzoek naar je product/dienst die je wilt leveren. Is er überhaupt aanbod op de Nederlandse markt. Misschien is het wel een gat in de markt wat in jou voordeel werkt. 

En hoe moet ik daar aan beginnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Het is erg afhankelijk van de oplossing die jij in de markt wil zetten, is dat tastbaar of juist meer een dienst? Wil je het aan eindgebruikers verkopen of andere afnemers? (Bijvoorbeeld luiers, die worden door ouders afgenomen, maar de baby is de eindgebruiker). En zo zijn er legio vragen die jij eerst op een rij zou kunnen zetten, om je een beeld te vormen van de doelgroep die in aanmerking zou komen voor jouw prestatie. Vervolgens kun je de onderzoeksmethode bepalen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
Posted (edited)

 

De 'doe het zelf brouwerij' markt is een andere dan de biermarkt. In de eerste gaat het om brouwerijspullen. Bierkopers kopen geen dhz-bier maar ambachtelijk bier. Je moet je verdiepen in de markt en het taalgebruik in je vingers krijgen.

 

  • Deskresearch: lees alles wat los en vast zit.
  • Expert interviews: praat met andere brouwers, met bierverkopers, met cafe's en restaurants, met bierliefhebbers, met incidentele drinkers, enz.
  • Proeverijen: maak testproducten en test die dmv proeverijen
  • Optelsommen: maak alle sommetjes (aantallen kopers, prijzen, marges, omzetprognoses, kostenprognoses, investeringen, winstscenarios)
  • Enquetes: dat zijn vragenlijsten. Die worden overschat. Mensen doen niet wat ze zeggen en ze zeggen niet wat ze doen.

 

Kijk naar de documentaire Ons Bier.

 

Edited by TwaBla

Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Grote speler in Nederland is Braumarkt. Misschien dat zij hier meer over kunnen vertellen. Zo zijn er natuurlijk nog andere opties, zoals Hopt, Brouwstore en Brouwland.

 

Denk overigens dat je doelgroep veel groter kan zijn, als het een makkelijk te gebruiken brouwpakket is. Zijn tegenwoordig veel mannen en studenten die best thuis een vaatje bier willen brouwen, als ik naar mijn eigen omgeving kijk (haha). Ligt natuurlijk ook aan je branding, promotie en netwerk. Kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat als je dit bij Voetbal International (VI) promoot ineens alle voetbalmannen geïnteresseerd zijn.

 

Er zijn waarschijnlijk verschillende doelgroepen. Direct gedesinteresseerde, zoals brouwers en potentiële gedesinteresseerde, zoals mannen die barbecueën, voetballen en van speciaalbier houden (haha).


Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

IT Beheer, Detachering en Cybersecurity  | Treinkaartjes | Huis kopen in Zwitserland

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Branche-organisaties publiceren vaak cijfers.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
10 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Het is erg afhankelijk van de oplossing die jij in de markt wil zetten, is dat tastbaar of juist meer een dienst? Wil je het aan eindgebruikers verkopen of andere afnemers? (Bijvoorbeeld luiers, die worden door ouders afgenomen, maar de baby is de eindgebruiker). En zo zijn er legio vragen die jij eerst op een rij zou kunnen zetten, om je een beeld te vormen van de doelgroep die in aanmerking zou komen voor jouw prestatie. Vervolgens kun je de onderzoeksmethode bepalen.

Kent u enige lectuur over dit onderwerp dat hier dieper op ingaat? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
8 uur geleden, TwaBla zei:

 

De 'doe het zelf brouwerij' markt is een andere dan de biermarkt. In de eerste gaat het om brouwerijspullen. Bierkopers kopen geen dhz-bier maar ambachtelijk bier. Je moet je verdiepen in de markt en het taalgebruik in je vingers krijgen.

 

  • Deskresearch: lees alles wat los en vast zit.
  • Expert interviews: praat met andere brouwers, met bierverkopers, met cafe's en restaurants, met bierliefhebbers, met incidentele drinkers, enz.
  • Proeverijen: maak testproducten en test die dmv proeverijen
  • Optelsommen: maak alle sommetjes (aantallen kopers, prijzen, marges, omzetprognoses, kostenprognoses, investeringen, winstscenarios)
  • Enquetes: dat zijn vragenlijsten. Die worden overschat. Mensen doen niet wat ze zeggen en ze zeggen niet wat ze doen.

 

Kijk naar de documentaire Ons Bier.

 

Bedankt voor de uitzetting, dit helpt mij natuurlijk verder. 

Ik ben natuurlijk niet van plan om actief te zijn in de brouwerij branche, ik gebruikte dit louter als voorbeeld. 

 

Zou je mij misschien een boek of handboek of andere lectuur kunnen aanraden die wat dieper gaat over dit onderwerp? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur geleden, Lucas local zei:

Ik ben natuurlijk niet van plan om actief te zijn in de brouwerij branche, ik gebruikte dit louter als voorbeeld. 

 

Goh, jammer.

 

Desalniettemin zijn die vijf varianten van marktonderzoek ook voor andere markten geldig.

 

Bij boekwinkeltjes is wel wat te vinden.


Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 257 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept