• 0

Hoe beginnen aan marktonderzoek?

Hey,

 

Ik probeer voor mijn toekomstige onderneming de markt beter te begrijpen, ik wil volgende zaken te weten komen, maar heb totaal geen idee waar ik deze informatie kan vinden, misschien is er hier iemand die me verder kan helpen. 

 

1. Hoe groot is de markt van mijn product, bijvoorbeeld de "doe het zelf brouwerij" markt.

 

2. Hoeveel interesse is er potentieel voor mijn dienst of product, ik weet dat je dan moet gaan testen op een kleine groep mensen, maar ik heb schrik dat ze met mijn ideeën gaan lopen. Misschien ben ik paranoïde, misschien niet. 

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij in de algemene vorm praat over jouw product dan hoef je je geen zorgen te maken dat iemand met jou idee rond gaat lopen. 
 

Vraag aan mensen in je omgeving wat ze van het product/vinden zonder te melden dat het een idee is van je. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat je het ergens gezien hebt maar toch een mening wilt voordat je er aan begint.

 

Je wilt antwoorden bv of de prijs/kwaliteit verhouding goed is. Zou iemand het willen kopen voor die prijs. Je moet een beeld krijgen over wie jou doelgroep wordt.

 

Doe onderzoek naar je product/dienst die je wilt leveren. Is er überhaupt aanbod op de Nederlandse markt. Misschien is het wel een gat in de markt wat in jou voordeel werkt. 

Link naar reactie
  • 0

Het is erg afhankelijk van de oplossing die jij in de markt wil zetten, is dat tastbaar of juist meer een dienst? Wil je het aan eindgebruikers verkopen of andere afnemers? (Bijvoorbeeld luiers, die worden door ouders afgenomen, maar de baby is de eindgebruiker). En zo zijn er legio vragen die jij eerst op een rij zou kunnen zetten, om je een beeld te vormen van de doelgroep die in aanmerking zou komen voor jouw prestatie. Vervolgens kun je de onderzoeksmethode bepalen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

 

De 'doe het zelf brouwerij' markt is een andere dan de biermarkt. In de eerste gaat het om brouwerijspullen. Bierkopers kopen geen dhz-bier maar ambachtelijk bier. Je moet je verdiepen in de markt en het taalgebruik in je vingers krijgen.

 

  • Deskresearch: lees alles wat los en vast zit.
  • Expert interviews: praat met andere brouwers, met bierverkopers, met cafe's en restaurants, met bierliefhebbers, met incidentele drinkers, enz.
  • Proeverijen: maak testproducten en test die dmv proeverijen
  • Optelsommen: maak alle sommetjes (aantallen kopers, prijzen, marges, omzetprognoses, kostenprognoses, investeringen, winstscenarios)
  • Enquetes: dat zijn vragenlijsten. Die worden overschat. Mensen doen niet wat ze zeggen en ze zeggen niet wat ze doen.

 

Kijk naar de documentaire Ons Bier.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Grote speler in Nederland is Braumarkt. Misschien dat zij hier meer over kunnen vertellen. Zo zijn er natuurlijk nog andere opties, zoals Hopt, Brouwstore en Brouwland.

 

Denk overigens dat je doelgroep veel groter kan zijn, als het een makkelijk te gebruiken brouwpakket is. Zijn tegenwoordig veel mannen en studenten die best thuis een vaatje bier willen brouwen, als ik naar mijn eigen omgeving kijk (haha). Ligt natuurlijk ook aan je branding, promotie en netwerk. Kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat als je dit bij Voetbal International (VI) promoot ineens alle voetbalmannen geïnteresseerd zijn.

 

Er zijn waarschijnlijk verschillende doelgroepen. Direct gedesinteresseerde, zoals brouwers en potentiële gedesinteresseerde, zoals mannen die barbecueën, voetballen en van speciaalbier houden (haha).

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Het is erg afhankelijk van de oplossing die jij in de markt wil zetten, is dat tastbaar of juist meer een dienst? Wil je het aan eindgebruikers verkopen of andere afnemers? (Bijvoorbeeld luiers, die worden door ouders afgenomen, maar de baby is de eindgebruiker). En zo zijn er legio vragen die jij eerst op een rij zou kunnen zetten, om je een beeld te vormen van de doelgroep die in aanmerking zou komen voor jouw prestatie. Vervolgens kun je de onderzoeksmethode bepalen.

Kent u enige lectuur over dit onderwerp dat hier dieper op ingaat? 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, TwaBla zei:

 

De 'doe het zelf brouwerij' markt is een andere dan de biermarkt. In de eerste gaat het om brouwerijspullen. Bierkopers kopen geen dhz-bier maar ambachtelijk bier. Je moet je verdiepen in de markt en het taalgebruik in je vingers krijgen.

 

  • Deskresearch: lees alles wat los en vast zit.
  • Expert interviews: praat met andere brouwers, met bierverkopers, met cafe's en restaurants, met bierliefhebbers, met incidentele drinkers, enz.
  • Proeverijen: maak testproducten en test die dmv proeverijen
  • Optelsommen: maak alle sommetjes (aantallen kopers, prijzen, marges, omzetprognoses, kostenprognoses, investeringen, winstscenarios)
  • Enquetes: dat zijn vragenlijsten. Die worden overschat. Mensen doen niet wat ze zeggen en ze zeggen niet wat ze doen.

 

Kijk naar de documentaire Ons Bier.

 

Bedankt voor de uitzetting, dit helpt mij natuurlijk verder. 

Ik ben natuurlijk niet van plan om actief te zijn in de brouwerij branche, ik gebruikte dit louter als voorbeeld. 

 

Zou je mij misschien een boek of handboek of andere lectuur kunnen aanraden die wat dieper gaat over dit onderwerp? 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Lucas local zei:

Ik ben natuurlijk niet van plan om actief te zijn in de brouwerij branche, ik gebruikte dit louter als voorbeeld. 

 

Goh, jammer.

 

Desalniettemin zijn die vijf varianten van marktonderzoek ook voor andere markten geldig.

 

Bij boekwinkeltjes is wel wat te vinden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.