• 0

BV/LTD starten met inkomsten uit eenmanszaak

Hallo alemaal,

 

De afgelopen jaren heb ik een eenmanszaak waar ik fulltime in/aan werk en inkomsten mee verdien.

Nu heb ik in 2020 reeds een mooie winst gemaakt en ben ik aan het denken om een 2e inkomstenstroom op te zetten door middel een franchise te openen (als franchisenemer).

 

Nou lijkt het me verstandig om de franchise als aparte zaak op te zetten en dan als BV (of evt. engelse LTD).

 

Ik vraag me af of er een wet/constructie/manier is om geld vanuit mijn eenmanszaak te gebruiken om te investeren in deze nieuwe BV waarbij het zakelijk aftrekbaar is in de eenmanszaak (ipv eerst inkomstenbelasting erover te betalen (waarna er minder overblijft) en het dan prive te investeren) ?

Zover ik weet is dit niet mogelijk, maar navragen bij anderen kan natuurlijk nooit kwaad :-)

 

Alvast bedankt,

Bartja

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst welkom op HL!

 

7 minuten geleden, bartja zei:

Nou lijkt het me verstandig om de franchise als aparte zaak op te zetten en dan als BV (of evt. engelse LTD).

Waarom een B.V. of een UK Ltd.? Vanwege aansprakelijkheid of zijn er andere motieven?

Stunten met buitenlandse rechtsvormen is als kleine speler om diverse redenen zelden een goed idee (wet- en regelgeving, relatief hoge advieskosten, etc.).

 

7 minuten geleden, bartja zei:

Ik vraag me af of er een wet/constructie/manier is om geld vanuit mijn eenmanszaak te gebruiken om te investeren in deze nieuwe BV waarbij het zakelijk aftrekbaar is in de eenmanszaak (ipv eerst inkomstenbelasting erover te betalen (waarna er minder overblijft) en het dan prive te investeren) ?

Zover ik weet is dit niet mogelijk, maar navragen bij anderen kan natuurlijk nooit kwaad :-)

Wat jij wil kan wel, maar dan zou je eventueel de eenmanszaak in moeten brengen in (bijv.) een B.V. en daarna al dan niet uit laten zakken cq. een nieuwe werkmaatschappij eronder oprichten. Een en ander afhankelijk van om hoeveel geld het gaat en wat je motieven zijn. Wat je ook doet, kies voor een aantal jaren en niet alleen voor de korte termijn.

 

Twee aspecten zijn hierbij denk ik erg belangrijk om te bepalen wat de beste route voor jou persoonlijk is:

1) Wat is je uiteindelijke doel?

2) Om hoeveel geld gaat het?

Als je dit voor jezelf duidelijk hebt kom je snel een stuk verder.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Remco TH bedankt voor je input.

 

De franchise die ik in gedachten heb heeft ongeveer € 100.000 - 125.000 eigen vermogen (investering) nodig en gebruikt daarnaast een lening (bij een bank) van ongeveer € 300.000

Ze hadden voorheen (met 80-100 andere franchise-nemers in de benelux) een failure rate van ongeveer 1% (wat heel netjes is), wat het nu is (door corona) weet ik niet precies maar het zal waarschijnlijk wat hoger liggen nu.

 

Stel dat er zaken niet goed gaan en de franchise zou wel failliet gaan (zonder dat er mismanagement is gedaan), dan wil ik natuurlijk niet prive aansprakelijk zijn voor de resterende lening. Dus de primaire reden om het in een BV te doen is aansprakelijkheid.

 

Daarnaast had ik in gedachten om een 2e BV 'boven' de BV werkmaatschappij neer te zetten als holding, zodat het mogelijk is om in de toekomst uit te breiden naar meerdere franchises welke dan allemaal in aparte BV's komen (ivm aansprakelijkheid) welke onder de holding hangen.

Gezien deze franchise normaliter binnen 3-4 jaar genoeg winst heeft gedraaid om nogmaals € 100.000 - 125.000 te investeren lijkt dit me een goed idee voor de toekomst.

 

1. doel is secundaire inkomstenstroom die niet afhankelijk is van de eenmanszaak en daarnaast het gescheiden houden van de activiteiten van de franchise en de eenmanszaak (welke in een compleet andere markt en werkgebied zit).

2. eigen inbreng voor de franchise is (zonder kosten opzetten van een BV e.d.) zo'n €100.000 - 125.000

 

 

aangepast door bartja
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
17 minuten geleden, bartja zei:

Stel dat er zaken niet goed gaan en de franchise zou wel failliet gaan (zonder dat er mismanagement is gedaan), dan wil ik natuurlijk niet prive aansprakelijk zijn voor de resterende lening. Dus de primaire reden om het in een BV te doen is aansprakelijkheid.

Welke kredietverstrekker gaat je zoveel geld lenen op relatief weinig eigen vermogen, zonder dat je zelf meetekent? Of is dat iets dat via de franchise loopt?

 

17 minuten geleden, bartja zei:

Daarnaast had ik in gedachten om een 2e BV 'boven' de BV werkmaatschappij neer te zetten als holding, zodat het mogelijk is om in de toekomst uit te breiden naar meerdere franchises welke dan allemaal in aparte BV's komen (ivm aansprakelijkheid) welke onder de holding hangen.

Gezien deze franchise normaliter binnen 3-4 jaar genoeg winst heeft gedraaid om nogmaals € 100.000 - 125.000 te investeren lijkt dit me een goed idee voor de toekomst.

Dat is niet onverstandig. Lees ook de (goede) colum van @Joost Rietveld: http://www.denarius-advies.nl/een-bv-is-geen-bv-hoe-zit-dat/

 

De verhouding eigen vermogen/vreemd vermogen lijkt wel scherp te zijn, rondom de 25% is natuurlijk niet heel veel maar aan de andere kant weet de gemiddelde franchise organisatie (hopelijk) wel wat ze doen. Daarnaast lijkt het mij ook niet onwaarschijnlijk dat zij ervaring hebben met gevallen die veel op de jouwe lijken (?) dus verstandig om dat ook aan ze voor te leggen.

 

17 minuten geleden, bartja zei:

1. doel is secundaire inkomstenstroom die niet afhankelijk is van de eenmanszaak en daarnaast het gescheiden houden van de activiteiten van de franchise en de eenmanszaak (welke in een compleet andere markt en werkgebied zit).

2. eigen inbreng voor de franchise is (zonder kosten opzetten van een BV e.d.) zo'n €100.000 - 125.000

1. Dat doel kan je (naar mijn idee) wel wat bijslijpen, zodat je doel 2. makkelijker kan bereiken. Waarmee ik bedoel dat je naar mijn idee misschien beter kan zorgen dat je eenmanszaak ook in de structuur komt, zodat je iets hebt om de andere B.V. mee te 'voeden' op een fiscaal vriendelijke manier. Maar dat ligt er ook weer aan wat je eigen voorkeuren zijn en hoeveel je met je eenmanszaak aan winst weet te genereren (als dat relatief laag ligt, kan een losse B.V. starten ook voordeliger zijn dan de eenmanszaak in de structuur opnemen maar dat is maatwerk).

aangepast door Remco TH
Link naar reactie
  • 0

Het zou inderdaad kunnen dat je wel zelf moet meetekenen :thinking-face: Zover ben ik nog niet in het proces, dat ga ik navragen aan de franchise. Goed punt! Dat zou inderdaad heel het verhaal veranderen.

 

De franchise heeft (naar hun zeggen) geen problemen om deze bedragen geleend te krijgen, mede door hun lage failure rate (ook internationaal met 1500+ franchises is de failure rate erg goed: rond de 1.5%) en het feit dat er bij een evt. faillisement  vaste activa zijn die weer verkocht kunnen worden.

 

Bedankt voor je input, hier kan ik mee verder! (en indien ik verdere stappen ga maken schakel ik natuurlijk een fiscalist/accountant/boekhouder in) 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.