• 0

BTW Auto

Beste lezers,

Ik heb drie maanden geleden een ex lease auto (personenwagen) gekocht bij de Volkswagen tegen een netto prijs van 15.000,-. Voor deze auto heb ik in Nederland ruim 2000,- aan BPM betaald.

Nu heb ik de auto voor 18.000 verkocht aan een Nederlandse particulier.

 

Maar.... ik heb van mijn collega gehoord dat ik nog BTW moet betalen, omdat ik de auto aan een particulier heb verkocht. Hier heb ik totaal geen rekening mee gehouden. 

Op internet zie ik diverse reken methoden om het btw bedrag uit te rekenen maar ik begrijp er echt niks van. De ene zegt verkoopprijs-bpm = ... 21/121x 

De ander zegt het is een tweedehandse auto dus je hoeft geen BTW te betalen . 

 

Kunnen jullie mij hier mee helpen 

 

GR 

Ab

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er lijken een aantal dingen door elkaar te lopen. Je hebt de auto gekocht voor een bedrag. Was dat aankoopbedrag inclusief BTW? Inclusief BPM? Heb je die BPM teruggevraagd of de BTW teruggevraagd?

 

Als je de auto voor de omzetbelasting niet zakelijk hebt geëtiketteerd bij aankoop (geen BTW teruggevraagd), dan hoef je ook geen BTW te rekenen bij verkoop. Dat betekent overigens ook dat je geen BTW hebt mogen terugvragen over je autokosten.

 

Voor de inkomstenbelasting kan het anders zijn. De kosten zelf mag je wel aftrekken (maar dan inclusief BTW). Het kan wat verwarrend zijn, maar is ook niet iets voor beginners.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Vergeten erbij te vermelden auto heb ik gekocht in Duitsland. Ik heb een factuur ontvangen Inter comunitaire levering 15.000 netto. Echter gaat het hier om een BTW voertuig

 

BPM heb ik betaald om Nederlandse kentekens te kunnen krijgen 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
19 minuten geleden, AB24 zei:

Vergeten erbij te vermelden auto heb ik gekocht in Duitsland. Ik heb een factuur ontvangen Inter comunitaire levering 15.000 netto. Echter gaat het hier om een BTW voertuig

 

BPM heb ik betaald om Nederlandse kentekens te kunnen krijgen 

Dan moet je BTW afdragen over de verkoop. Eerst uitzoeken hoeveel BPM er nog op zat, dat trek je van de 18000 af. Stel dat de BPM nog 1800 is, dan reken je 18000 - 1800 = 16200. Dan 16200 / 1,21 * ,21 = 2811,57 wat je aan BTW af moet dragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.