• 0

Gebruik van Pixabay-content voor verkoop op T-shirts toegestaan?

Hallo,

 

Ik heb een vraag over het gebruik van pixabay content op t-shirts die ik wil gaan verkopen. Op de site van pixabay staat dat dit mag onder bepaalde voorwaarden. Maar ik ben even benieuwd of er mensen op dit platform zijn die hier meer van weten en of het ook echt mag in Nederland? 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Quote

What is not allowed?

This section only applies to image users and not to the appropriate image authors.

✕Don't redistribute or sell someone else's Pixabay images or videos on other stock or wallpaper platforms.

Don't sell unaltered copies of an image. e.g. sell an exact copy of a stock photo as a poster, print or on a physical product.

✕Don't portray identifiable people in a bad light or in a way that is offensive.

✕Don't use images with identifiable brands to create a misleading association with a product or service.

 

Lees de licentie nog eens door. Ik vrees dat daar staat dat je geen exacte kopie op een fysiek product mag verkopen, al is het wat onhandig geformuleerd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een maker heeft automatisch een exclusief recht op de openbaarmaking en verveelvoudiging van zijn creatie. Dat heet een auteursrecht. (Zie de auteurswet.)

 

Die maker kan vervolgens een deel van die rechten in bruikleen geven aan een ander. Dat heet een licentie.

 

De makers van de werken op Pixabay hebben dus allemaal een eigen auteursrecht op hun eigen afbeeldingen. Aan Pixabay hebben ze een licentie gegeven om die afbeeldingen op een website te zetten. Aan jou en ieder ander geven ze een licentie voor vrijwel ieder gebruik van die afbeeldingen (Twabla heeft een deel daarvan hierboven geciteerd).

 

Waar dit soms misgaat, is als de persoon die de foto naar Pixabay heeft geüpload, niet de maker of de houder van het auteursrecht blijkt te zijn.

Als jij je T-shirts op een website adverteert, kan de echte maker met een auteursrechtinbreukzoekbot daar achter komen. Omdat de kosten van een auteursrechtrechtszaak tamelijk duur kunnen zijn, zijn de schadevergoedingen die in dergelijke gevallen worden geëist, tamelijk hoog. Hoe je je daar precies tegen kunt wapenen, durf ik niet te zeggen, maar hier staan wat voorbeelden.

 

Een ander probleem waar je voor moet waken, is dat er op het onderwerp van een afbeelding een apart auteursrecht kan zitten. Een gratis foto van een tekening, maakt niet opeens dat die tekening gratis is. Waar een auteursrecht op kan zitten, verschilt per land. In België zit er een auteursrecht op gebouwen (in Nederland ook, maar niet op foto's van gebouwen, maar in uitzonderlijke gevallen weer wel). In de VS zit er een auteursrecht op openbare kunst. Als jij in die landen handel drijft, moet je daar rekening mee houden.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.